Xenomorf
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 635 times
Xenomorf
Om het topic van Caveman niet te vervuilen, heb ik even een apart draadje gesponnen:
Blijkt dat er waarempel een xenomorf-gestoord oestertje in zit; gelijkend op jouw exemplaar (met de liniaal), klein en..... dubbelkleppig.
Zal z.s.m. een fotooke maken.....
Hoi Mark, ik heb het niet zo op oesters, maar ben door jouw inspirerende bericht even m'n Limburg-laatje doorgelopen.....MarkW schreef: Ik heb vooral veel oesters gezocht........
Een Pycnodonte (?) waarbij wellicht dan wel eindelijk sprake is van xenomorfisme?
Dus, oesters!
Blijkt dat er waarempel een xenomorf-gestoord oestertje in zit; gelijkend op jouw exemplaar (met de liniaal), klein en..... dubbelkleppig.
Zal z.s.m. een fotooke maken.....
Time fades away (Neil Young)
- Spongebob
Antw: Xenomorf

Hierbij de foto's van het oestertje (ik noem die dingen nog altijd Ostrea

Achtereenvolgens de bolle klep met de afdruk van het oorspronkelijke substraat (brachiopode? lijkt me enigszins op Terebratulina ), de platte klep die door de xenomorfe uitgroei niet meer plat is en tenslotte een detail waarbij je kan zien dat het bijzondere verschijnsel zelfs de iele lijntjes heeft gekopieerd. Het oestertje is in totaal slechts 2½ cm lang.
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Geinig verschijnsel. Ik heb er ook eentje maar met een ammoniet afdruk. Die staat hier: http://fossilesboulonnais.free.fr/inver ... s.html#371
Groet,
Niels
Niels
- Spongebob
Antw: Antw: Xenomorf
Wauw Niels, dat is een mooi exemplaar!sjaak schreef:
Geinig verschijnsel. Ik heb er ook eentje maar met een ammoniet afdruk. Die staat hier: http://fossilesboulonnais.free.fr/inver ... s.html#371
Weer iets om naar uit te kijken bij de volgende keer Wimereux.
Bedankt voor de inspiratie; Mark natuurlijk ook.
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Sjieke vondsten mannen!
Zeer boeiend thema. Er bestaat een interessante artikel van J. Jagt, C. Neumann en A. Schulp (Geologica belgica, 2007) over dit fenomeen.
Beste Groeten,
Oliver
Zeer boeiend thema. Er bestaat een interessante artikel van J. Jagt, C. Neumann en A. Schulp (Geologica belgica, 2007) over dit fenomeen.
Beste Groeten,
Oliver
Hoi Tom,
Prachtige vondst, misschien even schoonmaken met een oude tandenborstel en heel kleine beetjes water, dat kan zo'n oester best hebben?
Een uitzonderlijk exemplaar heb je daar gevonden, de Terebratulina is echt zeer helder terug te zien èn dan is de oester nog met beide kleppen bewaard ook!
Weet je nog van welke laag het komt? Zeker goed bewaren!!
Niels, veel spectaculairder dan jouw ammoniet oester komen ze niet, grappig ook vooral om te zien dat die rechter klep zeer licht afwijkt qua ontwerp van de oorspronkelijke ammoniet, blijkbaar had de oester toch voorkeur bij wat aanpassingen.
Misschien dat we deze vondsten van jullie wel kunnen gebruiken voor een Nederlandstalige ietwat aangepaste versie van het Steinkern artikel over dit thema, dan geeft dat wellicht meer van onze forumleden een reden om eens goed te kijken naar fossiele (of recente) oesters wanneer ze die tegenkomen. Lijkt jullie dat wat?
vriendelijke groeten,
Mark
Prachtige vondst, misschien even schoonmaken met een oude tandenborstel en heel kleine beetjes water, dat kan zo'n oester best hebben?
Een uitzonderlijk exemplaar heb je daar gevonden, de Terebratulina is echt zeer helder terug te zien èn dan is de oester nog met beide kleppen bewaard ook!
Weet je nog van welke laag het komt? Zeker goed bewaren!!
Niels, veel spectaculairder dan jouw ammoniet oester komen ze niet, grappig ook vooral om te zien dat die rechter klep zeer licht afwijkt qua ontwerp van de oorspronkelijke ammoniet, blijkbaar had de oester toch voorkeur bij wat aanpassingen.
Misschien dat we deze vondsten van jullie wel kunnen gebruiken voor een Nederlandstalige ietwat aangepaste versie van het Steinkern artikel over dit thema, dan geeft dat wellicht meer van onze forumleden een reden om eens goed te kijken naar fossiele (of recente) oesters wanneer ze die tegenkomen. Lijkt jullie dat wat?
vriendelijke groeten,
Mark
Inderdaad een zeer interessant artikel, niet alleen om de getoonde xenomorfe exemplaren vooral ook als je de samenvatting van bekende geslachten oesters uit het Limburgse Krijt bekijkt en ziet dat de auteurs meerdere geslachten tussen aanhalingstekens plaatsen!hubertus68 schreef:
Sjieke vondsten mannen!
Beste Groeten,
Oliver
"Upper Cretaceous strata in the type area of the Maastrichtian Stage (northeast Belgium, southeast Netherlands) yield ample material of the ostreoid genera Pycnodonte, ‘Hyotissa’, Amphidonte, Gryphaeostrea, Rastellum, Agerostrea and ‘Acutostrea’" (p. 122)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Het gaat hier eerder om een afdruk van een bivalve. Maar ik wil niet stom doen.MarkW schreef:
... de Terebratulina is echt zeer helder terug te zien
Antw: Antw: Antw: Xenomorf
Mag gerust, ik heb net als van oesters geen flauw benul van Brachiopoda.hubertus68 schreef:Het gaat hier eerder om een afdruk van een bivalve. Maar ik wil niet stom doen.MarkW schreef:
... de Terebratulina is echt zeer helder terug te zien

- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 307 times
- Contacteer:

Dit exemplaar uit de Meerssen Member van de Enci (1990) is ook erg apart.
De oester heeft op n Turritella achtige gezeten.
To share or not to share, that's the question!