groot fossiel bot
- Gerrit Bredewoud
groot fossiel bot

Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik het op de goede plek plaatst.
Ik heb tijdens het duiken een groot stuk fossiel bot gevonden en ben benieuwd waar dit van is.
Ik heb al lopen zoeken maar kon niets vinden wat er op lijkt.
Ik heb het bot gevonden in Mill waar ik in het verleden ook haaientanden heb gevonden in een laag op 15 meter diepte die ongeveer 5 miljoen jaar oud schijnt te zijn.
Het bot is ongeveer 31 x 25 x 16 cm. ( is wel gebroken)
het gewicht is ongeveer 5,5, kilo
Zou er voor zo'n fossiel bot interesse zijn? ik heb zelf niets met dit soort dingen en wilde het alleen veilig stellen.
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: groot fossiel bot Mill
Interessant stuk. Ik ben niet bekend met Mil. Ik dacht dat daar vooral haaientanden vandaan kwamen en soms een stukje verrold bot. Dit bot kan ik niet plaatsen. Het is zo groot dat de eerste gedachte uitgaat naar walvis. Het kan misschien ook zijn dat die vanuit een recente laag in de put is gevallen. Ik denk dat het de moeite waard is iemand die bekend is met Mill hiernaar te laten kijken. Was er niet een museum dat zich met Mill bezig houdt?
Groet,
Niels
Niels
- Gerrit Bredewoud
Antw: groot fossiel bot
Het zat nog net vast in de 15 meter laag dus dit is de originele plek. ( dit is ook de diepste schelpenlaag waarin de haaientanden zitten)
Mijn gedachten gaan ook naar een potvis, walvis.
Ik hoorde mensen ook over de megaledon en mammoet.
Waarschijnlijk heb ik nog veel grotere stukken gezien maar dacht in eerste instantie dat het grote keien waren...ik moet ze dan alleen wel uit een onderwaterwand zien te scheppen en boven water zien te krijgen.
Bij dit stuk dacht ik dat misschien een wervel of zo was dus heb ik het in twee duikjes geborgen.
Mijn gedachten gaan ook naar een potvis, walvis.
Ik hoorde mensen ook over de megaledon en mammoet.
Waarschijnlijk heb ik nog veel grotere stukken gezien maar dacht in eerste instantie dat het grote keien waren...ik moet ze dan alleen wel uit een onderwaterwand zien te scheppen en boven water zien te krijgen.
Bij dit stuk dacht ik dat misschien een wervel of zo was dus heb ik het in twee duikjes geborgen.
-
- Been thanked: 45 times
Dit valt buiten mijn kennis gebied. Voor zover ik kan zien is het een schedel fragment van een walvisachtige.
Charlie
Hallo Gerrit,
De 15 m laag is de overgang van Miocene naar Plioceen in Mill. Het bestaat uit een vrij dikke laag kiezels, fosforietknollen, schelpen, haaientanden en (walvis)botten. Die kunnen zowel uit het Plioceen als het Mioceen afkomstig zijn.
Ik heb daar vroeger veel verzameld en ook stukken van een duiker gekregen. Hoewel er duizenden haaientanden uit zijn gekomen, ging het mij vooral om het zoogdiermateriaal dat er ook gevonden werd, zowel zeezoogers als landzogers (beroepsdeformatie). Het door jouw gevonden stuk is hoogstwaarschijnlijk een deel van een schedel van een walvis. Mogelijk dat Klaas Post nog iets kan zeggen over tot welke familie of onderorde het behoord.
Het kan zeker interessant zijn om de andere stukken die je in situ hebt gezien eens boven water te halen. Wel goed vastleggen op welke diepte dat is.
Als je meer over de fossielen van Mill/Langenboom wilt weten dan is het aan te raden het volgende boekwerk te raadplegen: Van reuzenhaai tot Chalicotherium. Auteur is Noud Peters. Mogelijk is het nog te verkrijgen in de Groene Poort te Boxtel.
Groet, Vilmar
De 15 m laag is de overgang van Miocene naar Plioceen in Mill. Het bestaat uit een vrij dikke laag kiezels, fosforietknollen, schelpen, haaientanden en (walvis)botten. Die kunnen zowel uit het Plioceen als het Mioceen afkomstig zijn.
Ik heb daar vroeger veel verzameld en ook stukken van een duiker gekregen. Hoewel er duizenden haaientanden uit zijn gekomen, ging het mij vooral om het zoogdiermateriaal dat er ook gevonden werd, zowel zeezoogers als landzogers (beroepsdeformatie). Het door jouw gevonden stuk is hoogstwaarschijnlijk een deel van een schedel van een walvis. Mogelijk dat Klaas Post nog iets kan zeggen over tot welke familie of onderorde het behoord.
Het kan zeker interessant zijn om de andere stukken die je in situ hebt gezien eens boven water te halen. Wel goed vastleggen op welke diepte dat is.
Als je meer over de fossielen van Mill/Langenboom wilt weten dan is het aan te raden het volgende boekwerk te raadplegen: Van reuzenhaai tot Chalicotherium. Auteur is Noud Peters. Mogelijk is het nog te verkrijgen in de Groene Poort te Boxtel.
Groet, Vilmar
Vilmar D
- Gerrit Bredewoud
Antw: Antw: groot fossiel bot
Vilmar schreef:
Hallo Gerrit,
Groet, Vilmar
De laag op 15 meter diepte is ongeveer 40 cm en erg compact, de laag op 12 meter is tot twee meter dik en heel veel minder compact
In de onderzijde van de laag op 15 meter zitten de grote schelpen (+/- 8cm) en worden kleiner als ze hoger in de laag zitten.
Het zoekwerk concentreerde zich voornamelijk op de 15 meter laag en ik zocht vooral de haaientanden ( ik moet bekennen dat ik in veel duiken gezocht heb naar witte tanden in een witte schelpenlaag uit onwetendheid)
Gelukkig heb ik er later wel een paar gevonden.
Vaak kom je stukjes fossiel tegen waarvan ik denk dat het een komgewricht is omdat er bijna altijd rondingen in voorkomen.
IK heb het tot vandaag altijd laten liggen omdat ik niets met fossielen hebt...ik zal de volgende keer meer meenemen en misschien dat ik er mensen gelukkig mee kan maken.
Dit stuk zal ik zodra ik weet wat het is waarschijnlijk weg gaan geven aan een liefhebber.
die zal het alleen af moeten komen halen in Utrecht (-:
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Graag
Utrecht is dichtbij
, maar ik ban geen echte verzamelaar van walvis materiaal. Ik kan het wel doorgeven op de beurs 13 november in Leuven.
[Bewerkt door Smaug op 29-08-2016 om 08:24 NL]

[Bewerkt door Smaug op 29-08-2016 om 08:24 NL]
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
- Gerrit Bredewoud
Antw: Antw: groot fossiel bot
Vilmar schreef:
Hallo Gerrit,
Groet, Vilmar
Afgelopen zaterdag het stuk ingeleverd bij Klaas Post bij het natuur historisch museum.
conclusie van Klaas:
..knip..een vrijwel compleet squamosum van een fossiele vinvis (het deel van de schedel waarin de onderkaak articuleert). Mooi stuk en het belang van het stuk zit vooral in het feit dat het in situ verzameld is....knip
Het stuk was goed herkenbaar door de gangen naar het gehoor.
Klaas kon direct zien dat het van een baleinwalvis was en heeft ons in het magazijn en het musseum laten zien wat het is en op welke plaats dit stuk zit.
Dit was zo leuk en leerzaam dat ik gisteren nog maar wat fossielen stukken op ben gaan duiken.