terug van Tsjechi

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
trilobietje
terug van Tsjechië - met dank aan webmaster en Ceraurus

Bericht door trilobietje » 26 jul 2006, 14:26

Hehe,
We zijn terug van een reisje naar Tsjechië.
Het was echt de moeite ! Mooie natuur, rustig, vriendelijke mensen, spotgoedkoop en vooral, veel trilobieten.
Met dank aan de webmaster voor de duidelijke beschrijving van de vindplaatsen en aan Ceraurus voor de overige info.
Aan éénieder die van plan is ook te gaan zoeken ginder, raad ik aan eerst een bezoek te brengen aan de zaal paleontologie in het Nationaal Museum in Praag. Een stafkaart heb je ook wel nodig en een geologische kaart kan je kopen in het Geologisch Instituut van Praag.
Nu is het wel balen geblazen want we hadden gerust nog een weekje langer willen blijven.
\'k Ga nog wel eens wat foto\'s plaatsen van de mooiste vondsten maar eerst vertrek ik nu zaterdag met m\'n zus Ilse (ook forumlid) voor een vierdaagse naar de Eifel. Hopelijk kunnen we daar ook wat leuks vinden en blijft de zon van de partij.
groetjes

Marleen

[Bewerkt door trilobietje op 26-07-2006 om 16:37 NL]

[Bewerkt door trilobietje op 26-07-2006 om 16:38 NL]

wie niet zoekt, niet vindt

Alfer
Contacteer:
Antw: terug van Tsjechië - met dank aan webmaster en Ceraurus

Bericht door Alfer » 26 jul 2006, 23:40

trilobietje schreef:
en vooral, veel trilobieten.
\'k Ga nog wel eens wat foto\'s plaatsen van de mooiste vondsten
Leuk, leuk en nog eens leuk!

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 27 jul 2006, 12:07

He Marleen!

welkom terug. Ik ben erg benieuwd wat je hebt meegenomen en nog sterker of er nog iets voor je te prepareren valt, maar dat bespreken we off-line ;)

<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

MarkW

Bericht door MarkW » 27 jul 2006, 13:50

Hey Marleen,

Als je een dagje over hebt in de Eifel zou ik zeker eens Bundenbach bezoeken (105 Km rijden vanaf Daun), dit is een van de bekendste vindplaatsen van fossielen in Duitsland, er worden hier o.a. zeesterren, trilobieten, pantservissen, krabben, crinoïden(zeelelie\'s) en vele andere fossielen gevonden die je bij sommige verzamelaars kan kopen, je kan een \"Schieferbergwerk\" (ook wel bekend als de mijn waar het vroeger allemaal vandaan kwam) bezoeken, waar je gewoon soms de fossielen in de muur kan zien als je goed oplet, tip is wel om ff een zaklamp mee te nemen, alleen de gids heeft d\'r eentje en als fossielenverslaafde had ik graag m\'n zaklamp mee genomen om sommige van die stenen eens beter te bekijken! Ik kom hier net van daan en het was er echt te gek, in de Eifel zelf kwam ik niet veel interessants tegen, maar heb er om heel eerlijk te zijn ook niet goed naar gezocht aangezien m\'n voet de eerste dag ergens klem was komen te zitten en ik ongeveer de gehele vakantie niet heb kunnen lopen!
Nog even over Bundenbach, als je er toch bent, ga dan gelijk even op bezoek bij een van de grootste verzamelaars van het dorp; Wouter Südkamp, een Nederlandse woonachtig in Duitsland die excursies organiseert en een gigantische indrukwekkende verzameling heeft,
ik werd naar hem door verwezen door de vrouw bij de schieferbergwerk(alles daar inclusief de shop en t museumpje werden gerunt door maar één vrouw!)
mr. Südkamp laat je wanneer hij thuis is met plezier zijn collectie zien!

veel plezier daar alvast,

Mark.

trilobietje
terug van de Eifel

Bericht door trilobietje » 02 aug 2006, 14:12

Hoi Mark,

Bedankt voor de tip, maar we hebben er toch voor gekozen in de omgeving te blijven en wat vindplaatsen op te zoeken beschreven hier op het fossielnet.
Uiteindelijk hebben we 2 succesvolle dagen gehad. Eerst op zoek naar de groeves bij Ahütte. Eerder toevallig zijn we bij de ingang van een grote groeve geraakt. En hier hebben we toch een volledige dag gezocht en heel wat mooie stukken gevonden : heel veel koraal, mooie grote bivalven, en ik heb op 10 minuten tijd 2 kelken gevonden van een zeelelie : cupressocrinites abbreviatus (Goldf.) en dat was toch weer een heel mooie vondst want het was de eerste die ik ooit vond en ik denk wel vrij zeldzaam.
De 2e vindplaats waar we toch ook een dag hebben rondgehangen is Weinsheim, in de buurt van de firma Streiff. Heel veel stukken trilobiet en vooral heel kleine soorten. Je moest heel goed zoeken, praktisch met je neus tegen het zand maar zeer de moeite.
In Gees hebben we gewandeld en hier en daar in de bosrand waren er idd. fossielrijke stukken te vinden maar over het algemeen lava-afzettingen en het was niet de bedoeling om te gaan graven of zo. Enkel de stenen die al los zaten, eens goed bekijken.
Niet veel gevonden daar, 2 kleine afdrukken van een pygidium en een kop van vermoedelijk phacops.
Het hotel Assion in Birgel is zeker een aanrader voor mensen die ook die richting uit willen gaan. Heel mooi, verzorgd, rustig en heel goedkoop.

groetjes

Marleen

wie niet zoekt, niet vindt

Frank

Bericht door Frank » 13 aug 2006, 18:39

Wij zijn ook net terug uit Tjechie en kan mij wel vinden in wat Marleen over het land en zijn bevolking verteld. Ik kom er nu al ongeveer twintig jaar met tussenpozen en dit jaar voor het eerst, vanwege het het nog prille begin van de boeiende hobby, ook op zoek gegaan naar fossielen. We hebben in Jince een 8 tal uurtjes doorgebracht en na een wat moeizaam begin vanwege de onervarenheid toch nog met voor ons heel wat mooie stukken huiswaarts gegaan. Aan het eind van de vakantie zijn we in de buurt van Most gaan zoeken. Resultaat 3 mooie stukken met plantenmateriaal en een boze medewerker van de groeve die daar in de buurt was. Blijkbaar zaten we te dicht in de buurt naar zijn mening al was er verder werkelijk geen mens in de wijde omgeving aan het werk en zijn we ook niet de bordjes gepasseerd die aangaven tot hier en niet verder. Nou ja, toch lekker 20 minuten kunnen zoeken met zijn drieen. Ik zal binnenkort wel een aantal fotoos plaatsen van enkele van onze vondsten.
Voorts wil ik Ceraurus nog bedanken voor zijn tip om het boek van Ivo Chlupac, A fieldtrip guide of the Barrandian,aan te schaffen. Zeer veel boek voor mijn 16 Euro, perfect gewoon.

Groeten Frank

Gesloten