Xenomorf
Antw: Antw: Xenomorf
Die themadag over zwerfstenen lijkt mij ook wel interessant.Spongebob schreef:
Ik was me bijna zeker van een Terebratulina-afdruk, maar durf jullie (Oliver en jou) als experten niet tegen te sprekenEen nieuwe Arcidae? Interessant...
Mijn oestertje heb ik trouwens in 't Rooth gevonden. M'n dochter was toen nog klein, dus halverwege de jaren 90. Precieze horizonten was ik helaas niet bewust van om die goed bij te houden
Ik ben van plan om dit exemplaar aan Mark te geven (als hij dat wil).
Lenen kan altijd. Ben je misschien aanwezig op de themadag (NGV) in Utrecht ?
Of ken je iemand die daar heengaat?
Ik zal eens kijken of ik misschien zelf kan komen.
Alhoewel ik nog niet helemaal zeker ben of deze soort nog onbeschreven is (heb nog niet alle literatuur op kunnen sporen), komt dat nieuwe wel vaker voor in het Maastrichtse Krijt. Er is namelijk nog zeer weinig gepubliceerd over de aragonitische bivalven en gastropoden uit de Maastricht formatie. Ik ben nu vooral aan het verzamelen en registreren (omdat al die groeves dicht gaan), maar ik hoop er uiteindelijk ook wat over te kunnen publiceren.
[Bewerkt door Marijn14 op 27-08-2016 om 19:33 NL]
Antw: Xenomorf

Hallo Tom,
Heb voor jouw idee even vlug wat foto's gemaakt van de ik vermoed Barbatia soort waar jouw oester op gezeten heeft.
Foto 1&2 horen bij elkaar en zo ook 3&4.
De stukken waarvan ik deze afgietsels gemaakt heb, heb ik vorig jaar verzameld in de ENCI (Emael member).
Ik hoop dat dit een goed beeld geeft.
Marijn
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 635 times
Duidelijk!Marijn14 schreef:
Ik hoop dat dit een goed beeld geeft.
Ik heb overleg gehad met Mark (die jij inmiddels dus goed kent) en hij vond dat het oestertje naar jou moest. Mocht je 24 september naar Utrecht komen neem ik 'm voor je mee.
Time fades away (Neil Young)
Oké alvast bedankt!
Ik neem aan dat ik de 24 gewoon kan komen, maar ik laat het nog wel weten
Ik neem aan dat ik de 24 gewoon kan komen, maar ik laat het nog wel weten
Dag allemaal, en in het bijzonder: Hoi Tom! Marijn en ik kennen elkaar in ieder geval goed genoeg om vast te kunnen stellen dat hij nu al veel meer van weekdieren af weet dan ik, en ik denk dat dat alleen maar toe zal nemen. Je bent met je oester bij hem zeker aan het juiste adres.
Bij dezen dan mijn eigen eerste Maastrichtse xenomorfe exemplaar van een oester!
Het lijkt dezelfde soort als waarvan ik nu een 'normaal' exemplaar op de Determinatie pagina heb gezet.
Dit exemplaar zit op deze foto's nog in de steen, maar hij kwam er zonder enige schade vanaf toen ik hem iets te ver prepareerde. Foto's na 'bevrijding' uit zijn matrix zet ik in mijn volgende reactie.
Met vriendelijke groeten, Mark
Bij dezen mijn mogelijk xenomorfe exemplaar, maar nu dus zonder matrix., gevonden 20/8/2016 in de ENCI. Uit de Horizont van Lava of in de nabijheid hiervan.
Waar deze dan op vast heeft gezeten, daar durf ik geen uitspraken meer over te doen, maar het lijkt me hier om een andere schelp te gaan?
Er zit trouwens ook een nogal rare gecalcificeerde opeenhoping aan de rand van de klep waarvan ik geen idee heb wat het is. Suggesties zijn welkom.
Voor wat een 'glad' exemplaar van dezelfde oester zou zijn zie ook mijn post op de determinatie pagina.
met vriendelijke groeten,
Mark
Dat is een mooie Mark!
Lijkt wel alsof hij op een dubbele Brachiopode heeft gezeten (ziet uitstekende top xenomorphe deel).
Lijkt wel alsof hij op een dubbele Brachiopode heeft gezeten (ziet uitstekende top xenomorphe deel).
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 635 times
Hoi Mark,Marijn14 schreef:
Dat is een mooie Mark!
Jij bent wel een doorzetter hè.
Ik gok in dit geval meer op een oester die bovenop een veel kleinere oester is gegroeid.
Wellicht heeft het kleintje hierbij zelfs zijn voortbestaan moeten bekopen.
@Marijn: Kom jij 24 september ook naar Utrecht?
Dan neem ik mijn exemplaar voor je mee.
Time fades away (Neil Young)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Dat de umbo verhoogd is is geen teken van xenomorphisme. Dit is een algemeen voorkomend phenomeen bij Acutostrea. Jullie weten dat oesters meerdere lagen vormen?
Beste Groeten,
Oliver
Beste Groeten,
Oliver
Hallo Oliver,hubertus68 schreef:
Dat de umbo verhoogd is is geen teken van xenomorphisme. Dit is een algemeen voorkomend phenomeen bij Acutostrea. Jullie weten dat oesters meerdere lagen vormen?
Beste Groeten,
Oliver
Ik doelde dan ook niet op de verdikking van de Umbo.
Recht tegenover de umbo steekt een deel van de bolling verder uit dan de andere helft, dat was waar ik op doelde.
Het kan echter ook goed wishfull thinking zijn

@Spongebob: Het gaat mij waarschijnlijk wel lukken om er (gedeeltelijk) bij te zijn.
En anders laat ik het tijdig weten.
Marijn