Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Misschien als de groeves noch 20 jaren open zijnjeremy schreef:
600 soorten is al behoorlijk veel, doch ik had voorheen het idee dat het eerder in de duizendtallen zou lopen!?

Beste Groeten,
Oliver
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Jeremy,
alhoewel ik zeer weinig materiaal zeef ( ik haal de brokjes onder de bino uit mekaar met een scalpeermesje op zoek naar fragmenten van mosdiertjes), zeef ik toch het gruis wat afgebrokkeld is van de grotere stukken.
Dat gruis gaat droog door een 1 mm zeef en het is inderdaad in het residu op de zeef, dat ik verder zoek naar fragmenten van kolonies.
Ik vermoed dat het sediment, waarin jij zoekt, qua structuur niet te vergelijken is met het brokkelige krijt uit de Meerssen Kalksteen. Of ben ik hierin verkeerd?
groeten
Lugo
alhoewel ik zeer weinig materiaal zeef ( ik haal de brokjes onder de bino uit mekaar met een scalpeermesje op zoek naar fragmenten van mosdiertjes), zeef ik toch het gruis wat afgebrokkeld is van de grotere stukken.
Dat gruis gaat droog door een 1 mm zeef en het is inderdaad in het residu op de zeef, dat ik verder zoek naar fragmenten van kolonies.
Ik vermoed dat het sediment, waarin jij zoekt, qua structuur niet te vergelijken is met het brokkelige krijt uit de Meerssen Kalksteen. Of ben ik hierin verkeerd?
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Hier nog een paar nieuwe vondsten uit het Meerssen materiaal van de ENCI groeve:
foto 1 & 2 zijn cribrimorphe bryozoa, maar met een duidelijk verschillende opbouw van het frontale schild. Bij het eerste specimen is het aantal costae ( ribben?) beperk tot 12, terwijl het tweede exemplaar veel meer dunnere costae heeft, die met elkaar verbonden zijn.
Uit het Limburgse Krijt zijn maar zeer weinig cribrimorphe soorten beschreven, dus is het niet eenvoudig om deze te determineren. Zij verschillen volgens mij ook in verschillende aspecten met deze beschreven soorten.
Foto 3 toont zeer mooie etsing sporen van een incrustrerend mosdiertje op een belemniet, dat echter verdwenen is. Deze ichnofosielen werden beschreven door P. Taylor & co-writers onder de naam Leptichnus, maar werd later veranderd in Finichnus, omdat Leptichnus al toegekend bleek aan een slak.
Dit ichnofossiel werd ook al getoond door Koen Jellema.
Foto 4 is dan een incrustrende bryozoa-kolonie op een belemniet; waarschijnlijk gaat het op Wilbertopora sp.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Zowaar ook met stekels!
Mooie foto's, hoe krijg je op foto 2 de achtergrond zo zwart?
Ik zal later ook mijn specimens van Ctenostomata tonen, 3 soorten en prachtige kolonies van ichnofossielen.
Maar ik zal dit in mijn eigen thread doen uit respekt voor jullie en voor het Krijt!
Groeten
Jeremy
Mooie foto's, hoe krijg je op foto 2 de achtergrond zo zwart?
Ik zal later ook mijn specimens van Ctenostomata tonen, 3 soorten en prachtige kolonies van ichnofossielen.
Maar ik zal dit in mijn eigen thread doen uit respekt voor jullie en voor het Krijt!

Groeten
Jeremy
Jeremy,
die zwarte achtergrond is de diepzwarte kleur van de uitsparing in de microslide, waar het specimen is op vast gemaakt.
Ook nog even een verduidelijking:
de belemniet met de ets sporen komt uit de Emael Member van Romontbos en de andere belemniet komt uit de Lanaye Member van ENCI.
Beide fossielen heb ik al enkele jaren geleden gevonden ( 2012 en 2011 respectievelijk ), maar die kleine details werden toen niet opgemerkt.
Lugo
die zwarte achtergrond is de diepzwarte kleur van de uitsparing in de microslide, waar het specimen is op vast gemaakt.
Ook nog even een verduidelijking:
de belemniet met de ets sporen komt uit de Emael Member van Romontbos en de andere belemniet komt uit de Lanaye Member van ENCI.
Beide fossielen heb ik al enkele jaren geleden gevonden ( 2012 en 2011 respectievelijk ), maar die kleine details werden toen niet opgemerkt.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Hoi Luc,
mooie stukken die jij hier toont. En mooie foto's ook!!
De eerste beiden stukken behoren tot de "Castanopora/Ubaghsia-groep".
Hier moet verder onderzoek over gedaan worden. In ieder geval zitten
er een paar onbeschreven soorten tussen, zoals jij dit ook al aanduidt.
Het kleine "dingetje" dat op de kolonie van foto 2 zit is overigens de
serpulide Bipygmaeus pigmaeus (von Hagenow, 1840).
Groeten,
Oliver
mooie stukken die jij hier toont. En mooie foto's ook!!
De eerste beiden stukken behoren tot de "Castanopora/Ubaghsia-groep".
Hier moet verder onderzoek over gedaan worden. In ieder geval zitten
er een paar onbeschreven soorten tussen, zoals jij dit ook al aanduidt.
Het kleine "dingetje" dat op de kolonie van foto 2 zit is overigens de
serpulide Bipygmaeus pigmaeus (von Hagenow, 1840).
Groeten,
Oliver
Oliver,
bedankt voor de commentaar en de determinatie van de kleine serpulide.
Ondertussen ben ik een zeer goed bewaard mosdiertje tegengekomen ( zie foto ), waarvan ik vermoed dat het een Hagenowinella odontophora ( v. Hagenow 1851) is.
Niet alleen zijn de externe fragiele tandjes goed bewaard, maar ook de interne lobvormige structuur is nog aanwezig.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Hoi Luc,
dit is een echt zeer interessant stuk!!!
Als ik van Voigt's beschrijving uitga is dit geen Hagenowinella.
Hij schrijft namelijk dat H. odontophora een distale en twee
laterale "tanden" toont. Dit is bij jou stuk niet het gaval.
Wij zien hier een distale tand, twee laterale "tanden" en twee tot
vier proximale "tanden".
Voor mij een nieuwe soort – mischien iets in richting Floridina?
Beste Groeten,
Oliver
dit is een echt zeer interessant stuk!!!
Als ik van Voigt's beschrijving uitga is dit geen Hagenowinella.
Hij schrijft namelijk dat H. odontophora een distale en twee
laterale "tanden" toont. Dit is bij jou stuk niet het gaval.
Wij zien hier een distale tand, twee laterale "tanden" en twee tot
vier proximale "tanden".
Voor mij een nieuwe soort – mischien iets in richting Floridina?
Beste Groeten,
Oliver
Oliver,
ik ben het eens met jouw opmerkingen en daarom maakte ik ook enig voorbehoud voor Hagenowinella.
Bij een exemplaar van H. odontophora uit mijn collectie zijn er inderdaad geen proximale tandjes te zien en de inwendige structuur is er ook niet. Terwijl bij dat specimen de twee laterale tandjes en de distale tand overduidelijk zijn.
Misschien heb je gelijk en is dit inderdaad een nieuwe soort.
groeten
Luc
ik ben het eens met jouw opmerkingen en daarom maakte ik ook enig voorbehoud voor Hagenowinella.
Bij een exemplaar van H. odontophora uit mijn collectie zijn er inderdaad geen proximale tandjes te zien en de inwendige structuur is er ook niet. Terwijl bij dat specimen de twee laterale tandjes en de distale tand overduidelijk zijn.
Misschien heb je gelijk en is dit inderdaad een nieuwe soort.
groeten
Luc
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Hier nog een paar foto's van twee mosdiertjes uit de Meerssen Member van de ENCI groeve, die ik geprobeerd heb te determineren vandaag.
Foto 1 is volgens mij een Escharifora papyracea ( von Hagenow, 1851 ): het meest opvallend kenmerk van deze soort zijn de 6 tot 7 meestal gesloten poriën, die langs elke kant iedere hexagonale cel ( zooecium) omringen. Ook typisch zijn de halfcirkelvormige mondjes, die aan de proximale zijde twee tandjes vertonen, al zijn deze dikwijls verdwenen.
Foto 2 lijkt mij de membranimorphe vorm te zijn van een Castanopora bipunctata ( Goldfuss, 1826 ). Bij de meer spectaculaire cribrimorphe vorm dekt een mooi gevormd frontaal schild elke cel af.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites