tand of bot, nagel?
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: tand of bot, nagel?
Als het klopt dat dit stuk inderdaad uit afzettingen van de Falunzee komen, zou dat betekenen dat het Mioceen in ouderdom is. Uiteraard zijn deze afzettingen ook bekend om de herwerkte fossielen uit het Senoniaan, maar in de eerste plaats zou ik er toch vanuit gaan dat een dergelijk fossiel Mioceen in ouderdom is.
In dat geval zouden Rudisten en Pliosauriers dus uitgesloten zijn. Ik denk ook eerder aan een (stuk van een) bivalve, met kalk er omheen. Het doet mij denken aan het onderste stukje van een Pinna , het deel waarmee de schelp in de zeebodem verankerd zat.
In dat geval zouden Rudisten en Pliosauriers dus uitgesloten zijn. Ik denk ook eerder aan een (stuk van een) bivalve, met kalk er omheen. Het doet mij denken aan het onderste stukje van een Pinna , het deel waarmee de schelp in de zeebodem verankerd zat.
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:

Om even een idee te geven, hier een foto van een Pinna , en ook eentje met hoe deze beesten in de zeebodem 'staan'. Het komt vak voor dat, bijvoorbeeld bij een storm, de schelpen afbreken en alleen het langwerpige puntje in de zeebodem blijft zitten. Dit puntje kan vervolgens makkelijk fossiliseren.
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Lijkt me ook iets in de richting van een Pinna maar in ieder geval een bivalve. Dat is nu wel duidelijk te zien in de laatste foto's. Interessant stuk.
Groeten,
Arno
Groeten,
Arno
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Inderdaad. De laatste foto laat duidelijk zien dat het om een schelpdier gaat. Zo zie je maar weer het belang van goede detailfoto's.
Groet,
Niels
Niels