Xenomorf

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
MarkW
Antw: Antw: Xenomorf

Bericht door MarkW » 13 sep 2016, 22:02

hubertus68 schreef:
Dat de umbo verhoogd is is geen teken van xenomorphisme. Dit is een algemeen voorkomend phenomeen bij Acutostrea. Jullie weten dat oesters meerdere lagen vormen?
Verhelder ons met je kennis, Oliver? Welk 'algemeen voorkomend fenomeen' zorgt ervoor dat sommige Acutostrea spontaan vanaf de umbo verhoogd zijn? Hadden deze oesters wellicht een eigen wil ontwikkeld, en een studie bouwkunde voltooid?

Waar zijn jouw talloze voorbeelden van dit algemene fenomeen? Toon het ons?
Als ik de vorming van oesterschelpen goed begrijp is juist het gedeelte vanaf de umbo de plek waar eventuele xenomorfismen zichtbaar zouden moeten zijn?
Ik sta open voor alternatieve uitleg, wellicht in geschreven woord in combinatie met foto's en tekeningen? ;-)

Jouw oester met zo'n geribbeld xenomorfisme van een brachiopode van 27 augustus is trouwens ook prachtig, Marijn!

Bedankt voor jullie bijdragen en enthousiasme (jij ook, Tom!)

groetjes, Mark

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 635 times
Antw: Xenomorf

Bericht door Spongebob » 13 sep 2016, 23:12

Afbeelding
Marijn14 schreef:
Deze ben ik net nog met een tandenborstel te te lijf gegaan.
De schelp waar hij opgezeten heeft, lijkt gebroken te zijn geweest.
Ik denk Brachiopode, maar heeft te weinig kenmerken naar mijn zin.
Ik heb even enkele exemplaren uit mijn Limburg-laatje erbij gepakt en denk dat Hubertus terecht op de rem trapt. De 5 exemplaren die ik hier heb liggen vertonen alle dezelfde divergerende belijning als die van Marijns exemplaar. Blijkt dit dus een normaal gegeven te zijn en dus geen xenomorfisme (?)

Alleen dubbelkleppig overgeleverde oestertjes zullen de doorslag kunnen geven of er echt sprake is van xenomorfisme, denk ik.

[Bewerkt door Spongebob op 02-09-2017 om 18:50 NL]

Time fades away (Neil Young)

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Antw: Xenomorf

Bericht door hubertus68 » 14 sep 2016, 09:38

MarkW schreef:
hubertus68 schreef:
Dat de umbo verhoogd is is geen teken van xenomorphisme. Dit is een algemeen voorkomend phenomeen bij Acutostrea. Jullie weten dat oesters meerdere lagen vormen?
Verhelder ons met je kennis, Oliver? Welk 'algemeen voorkomend fenomeen' zorgt ervoor dat sommige Acutostrea spontaan vanaf de umbo verhoogd zijn? Hadden deze oesters wellicht een eigen wil ontwikkeld, en een studie bouwkunde voltooid?

Waar zijn jouw talloze voorbeelden van dit algemene fenomeen? Toon het ons?
Als ik de vorming van oesterschelpen goed begrijp is juist het gedeelte vanaf de umbo de plek waar eventuele xenomorfismen zichtbaar zouden moeten zijn?
Ik sta open voor alternatieve uitleg, wellicht in geschreven woord in combinatie met foto's en tekeningen? ;-)

Jouw oester met zo'n geribbeld xenomorfisme van een brachiopode van 27 augustus is trouwens ook prachtig, Marijn!

Bedankt voor jullie bijdragen en enthousiasme (jij ook, Tom!)

groetjes, Mark

Beste Mark,

het oudste gedeelte van Acutostrea – dus het gedeelte rond om de umbo – is meestal meer of minder verhoogt. Dat is een morphologisch gegeven. Ik kan jou graag twintig+ foto's van linker kleppen van Acutostrea's posten, die een verhoogde umbo tonen. Zelfs radiale ribben – zoals deze op Marijns foto te zien zijn – komen bij de soorten A. uncinella of Pycnodonte vesicularis etc. algemeen voor en zijn niet per se een indicatie voor xenomorphisme.
De ribben op Marijns foto hebben imo niets met xenomorphisme te maken. Zij werden tijdens een vroeg ontwikkelingsstadium van de oester zelf gevormt. In ieder geval hebben de ribben niets met een brachiopode te maken. Daarvoor klopt de symetrie niet.

Ik heb het vermoeden dat jij mijn laatste post een beetje te negatief opgevat hebt. Dat was niet de bedoeling. Ik vind jou onderzoek zeer boeiend en interessant, maar als jij meer en meer oesters verzameld, zal je zien dat afwijkende vormen en structuren regelmatig voorkomen en niet altijd een indicatie voor bijzondere fenomenen zoals xenomorphisme zijn. Tussen de top van de Emael member en de basis van de Nekum member komt overigens een totaal afwijkende vorm van A. uncinella voor. Deze is sikkelvormig en vaak ook een stuk dikker.

Beste Groeten,
Oliver

Marijn14
Antw: Xenomorf

Bericht door Marijn14 » 14 sep 2016, 20:21

Begint een boeiende discussie ook weer te worden hier.
Zo zie je maar dat ik van Acutostrea nog niet genoeg af weet nu :)
Ik vraag me dan wel af wat de rede van die verdikking dan is en waarom Acutostrea soms die radialen ontwikkeld.
Ook hier heb je naar mijn mening helaas weer doubletten nodig.

@Oliver: Die vreemde Acutostrea vorm bij basis Nekum/ top Emael was mij ook opgevallen. Enig idee waarom dat hij daar in zo'n afwijkende vorm voorkomt? Zo zie je maar dat er nog best wat vraagtekens zijn bij deze soort.

Marijn14
Antw: Antw: Xenomorf

Bericht door Marijn14 » 14 sep 2016, 20:26

Spongebob schreef:
Marijn14 schreef:
Deze ben ik net nog met een tandenborstel te te lijf gegaan.
De schelp waar hij opgezeten heeft, lijkt gebroken te zijn geweest.
Ik denk Brachiopode, maar heeft te weinig kenmerken naar mijn zin.
Ik heb even enkele exemplaren uit mijn Limburg-laatje erbij gepakt en denk dat Hubertus terecht op de rem trapt. De 5 exemplaren die ik hier heb liggen vertonen alle dezelfde divergerende belijning als die van Marijns exemplaar. Blijkt dit dus een normaal gegeven te zijn en dus geen xenomorfisme (?)

Alleen dubbelkleppig overgeleverde oestertjes zullen de doorslag kunnen geven of er echt sprake is van xenoformisme, denk ik.
Volledig mee eens, vandaar ook mijn misschien brachiopode, maar gebrek aan kenmerken.
Als het Xenomorph is, is er in het Limburgse nog wel een Pectinidae die een vergelijkbare divergerende belijning heeft als op deze oester.

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 635 times
Antw: Xenomorf @ Marijn

Bericht door Spongebob » 02 sep 2017, 20:04

Hallo Marijn,

Ik heb nog steeds het 'xenomorfe' fossieltje voor je klaar liggen. Kom jij toevallig over 2 weken naar de NGV-Themadag in Utrecht (met o.a. lezing van Mark)? Dan neem ik 'm voor je mee.

Groeten, Tom

Time fades away (Neil Young)

Marijn14
Antw: Antw: Xenomorf @ Marijn

Bericht door Marijn14 » 02 sep 2017, 23:08

Spongebob schreef:
Hallo Marijn,

Ik heb nog steeds het 'xenomorfe' fossieltje voor je klaar liggen. Kom jij toevallig over 2 weken naar de NGV-Themadag in Utrecht (met o.a. lezing van Mark)? Dan neem ik 'm voor je mee.

Groeten, Tom
Nu wel ;)
De lezingen lijken mij erg interessant.
Is er iets wat jij verzameld naast sponzen, kan ik misschien ook nog wat terug doen?

Mvg,
Marijn

Plaats reactie