fossiele schelpen zandmotor.
- Dino15
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 184 times
fossiele schelpen zandmotor.

Hallo ik ben vorige week zondag naar de zandmotor geweest en heb dit gevonden.
1&2 grote hartschelp?
3&4 geknobbelde hartschelp.
5&6 ???
7&8 ???
9 ???
10&11 ???
12 nassarius reticulatus.
13 wulk?
De schelpen zijn allemaal tussen de 3 en 7 cm in. Ik hoop dat jullie ze mooi vinden.
Gr nick
Trying to find a great white for years now,
still no succes.
still no succes.

Antw: fossiele schelpen zandmotor.

Dag Nick
Je hebt mooie schelpen gevonden.
De eerste twee (foto's 1&2 en foto's 3&4) zijn volgens mij allebei geknobbelde hartschelpen. De grote hartschelp is dunschaliger dan de geknobbelde, waardoor je de ribben aan de binnenkant echt tot helemaal bovenin kunt zien doorlopen. Ik heb nooit zo'n grote hartschelp gevonden, maar mocht er een tijdje geleden wel eentje fotograferen in het Schelpenmuseum op Schiermonnikoog (zie foto).
Op de site van dit museum kun je (onder 'Actueel') ook foto's vinden van de grote hartschelp: http://www.schelpenmuseum.nl/
Terug naar jouw vondsten: op foto's 5&6 de fossiele grote strandschelp, dan (de foto met drie kleppen) de grijze tapijtschelp, dan weer een geknobbelde hartschelp, een fuikhoren, een wulk en op de laatste drie foto's de binnenzijdes van de drie grijze tapijtschelpen.
Bij de fuikhoren moet je even kijken of het een Nassarius reticulatus (gevlochten fuikhoren) of een N. nitidus (grofgeribde fuikhoren) is. Bij de laatste zijn de ribben forser, zoals de naam al doet vermoeden.
Groeten,
Lex