Determinatie strandvondst
Antw: Determinatie strandvondst
Beste Bert ,
dat ik zelf nog een groentje ben weet je hopelijk .
En dat je beter na de senior leden kunt luisteren hopelijk ook .
Heb wel nog iets op het net gezocht en kwam onder clavicula interessante afbeeldingen tegen .
Maar ik wil zeker niet zeggen , dat jou bot er een is , want ik mis gewoon de deskundigheid .
Groet
Micha
dat ik zelf nog een groentje ben weet je hopelijk .
En dat je beter na de senior leden kunt luisteren hopelijk ook .
Heb wel nog iets op het net gezocht en kwam onder clavicula interessante afbeeldingen tegen .
Maar ik wil zeker niet zeggen , dat jou bot er een is , want ik mis gewoon de deskundigheid .
Groet
Micha
- andersschinkel
Tja, ik zie ook wel gelijkenissen. Maar ik weet het niet, voor mijn gevoel is dit bot (de kant zonder de gleuf) wel vrij hoekig. Bij sleutelbenen zie ik dat niet zo. Maar wie weet; als het een sleutelbeen zou zijn, dan zou het een menselijke vondst, zijn, of niet? De meeste andere zoogdieren hebben niet zo'n groot sleutelbeen. Dat zou het een erg bijzondere vondst maken; andersom is de kans dat het dat is dan ook weer kleiner.
- Lidwientje3

Goedenavond allemaal!
Allereerst bedankt voor alle nieuwe reacties. Erg interessant de veschillende meningen, en maakt me alleen maar nieuwsgieriger naar het vinden van de juiste determinatie.
Ik heb nog even twee foto's van de voor en achterzijde bijgemaakt. Ditmaal op een zwarte achtergrond. Op de een of andere manier komen zo de details veel beter uit. Misschien dat het helpt.
Heb daarnaast toch nog even op het internet naar de vorm en kenmerken van sleutelbenen gekeken, en ook hierbij wat mogelijke overeenkomsten. Dit is pure speculatie, dus verbeter me alstublieft als ik helemaal fout zit.
Op de achterzijde zit een lange gleuf, mogelijk de 'subclavian groove'. Aan de voorzijde ook een indeuking aan de onderzijde, die ik ook op andere sleutelbenen terugzie, zoals op het bijgevoegde model.
Hoe dan ook, hoop dat de nieuwe foto's meer licht op het bot kunnen werpen!
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Ik zie vooral veel verschillen. Bovendien vergeet je de andere kant te vergelijken.
Groet,
Niels
Niels

Hoi Sjaak,
Bedankt weer voor je antwoord!
Op de bijgevoegde photoshops hoe ik het voor me zag gister op de voor- en achterzijde, en welke punten er gelijking vertoonden.
Zoals je ziet ook een schaal van grootte bijgevoegd aan een van de afbeeldingen. Het totale bot (incl missende uiteinden) zou een lengte hebben van 26-28 cm.
Dit lijkt mij voor een (menselijk) sleutelbeen ook wel aan de grote kant. Dus dat is wel enigszins een opluchting haha..
Ik zou graag meer leren over het determineren en vergelijken met voorbeeldmateriaal, dus als je me zou kunnen wijzen op specifieke punten die je hier bijvoorbeeld mist, dan hoor ik het graag!
Edit: lengte is trouwens 18cm waar nu 20cm staat.. vergeten aan te passen.
[Bewerkt door BertB op 26-09-2016 om 12:54 NL]
[Bewerkt door BertB op 26-09-2016 om 12:58 NL]
- sjaak
- Contacteer:
Je maakt je gedachte prachtig zichtbaar, complimenten!
Je wijst zelf al op de schaal. Als je goed naar de fotoshop plaatjes kijkt zie je dat de aansluiting ook niet vloeiend is en dat er verdere verschillen zijn.
Vooral ook die "groove" is bij een sleutelbeen veel minder prominent, eigenlijk nauwelijks aanwezig ( https://commons.wikimedia.org/wiki/Clav ... la_inf.jpg ). Verder gaat jouw "groove" rechtdoor, terwijl die bij sleutelbeen gekromd is. Ook de spieraanhechting onder ontbreekt.
Net als Heleen (Lidwientje) denk ik ook aan een tibia van een zeehond. Die heeft dezelfde S-vorm (waardoor jij aan sleutelbeen dacht). Ben echter niet zeker, maar vergelijk daar eens mee.
[Bewerkt door sjaak op 26-09-2016 om 18:15 NL]
Je wijst zelf al op de schaal. Als je goed naar de fotoshop plaatjes kijkt zie je dat de aansluiting ook niet vloeiend is en dat er verdere verschillen zijn.
Vooral ook die "groove" is bij een sleutelbeen veel minder prominent, eigenlijk nauwelijks aanwezig ( https://commons.wikimedia.org/wiki/Clav ... la_inf.jpg ). Verder gaat jouw "groove" rechtdoor, terwijl die bij sleutelbeen gekromd is. Ook de spieraanhechting onder ontbreekt.
Net als Heleen (Lidwientje) denk ik ook aan een tibia van een zeehond. Die heeft dezelfde S-vorm (waardoor jij aan sleutelbeen dacht). Ben echter niet zeker, maar vergelijk daar eens mee.
[Bewerkt door sjaak op 26-09-2016 om 18:15 NL]
Groet,
Niels
Niels
Super! De groef was ook al één van de punten waarvan ik dacht dat deze veel te scherp aanwezig was.
Nu is vergelijkingsmateriaal van een zeehond tibia wat lastiger te vinden, maar op de eerste foto's zie ik wel meteen dat daarbij de groef veel meer overeenkomt, het formaat (zo rond de 20 cm, er mist in dat geval maar een klein deel aan beide uiteinden) klopt met mijn vondst en vorm lijkt mij ook vrijwel identiek.
Kijk ook hier: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=30882
Dat zwarte bot oogt echt vrijwel hetzelfde, ook de doorsnede iets naar beneden. Als je goed kijkt heeft het zelfs dezelfde beschadiging in de groef. Misschien een aanhechtingspunt van een spier?
Dank voor alle hulp, en ook voor het wijzen op mijn eerste foutjes als beginnend fossielenjager
Nu is vergelijkingsmateriaal van een zeehond tibia wat lastiger te vinden, maar op de eerste foto's zie ik wel meteen dat daarbij de groef veel meer overeenkomt, het formaat (zo rond de 20 cm, er mist in dat geval maar een klein deel aan beide uiteinden) klopt met mijn vondst en vorm lijkt mij ook vrijwel identiek.
Kijk ook hier: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=30882
Dat zwarte bot oogt echt vrijwel hetzelfde, ook de doorsnede iets naar beneden. Als je goed kijkt heeft het zelfs dezelfde beschadiging in de groef. Misschien een aanhechtingspunt van een spier?
Dank voor alle hulp, en ook voor het wijzen op mijn eerste foutjes als beginnend fossielenjager

- sjaak
- Contacteer:
Ja, die lijkt er inderdaad heel veel op. Ik denk dat we een match hebben!
Groet,
Niels
Niels