Kaakfragment met kies

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
BertB
Kaakfragment met kies

Bericht door BertB » 28 sep 2016, 18:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste bezoekje aan de Zandmotor gebracht, en het stelde niet teleur. Naast wat (waarschijnlijk niet determineerbare) botfragmenten vond ik vrijwel meteen dit kaakfragment met een mooie kies erin. Zeer blij mee natuurlijk!

Nu ben ik erg benieuwd naar de herkomst. Heeft er iemand direct een idee van welk dier dit kaakfragment afkomstig kan zijn? Of in welke richting ik het moet zoeken?

De kies zelf is 2.5 x 1.5 centimeter groot.

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Kaakfragment met kies

Bericht door sjaak » 28 sep 2016, 18:54

knobbelkies; wild zwijn, leuke vondst!

Groet,

Niels

BertB

Bericht door BertB » 28 sep 2016, 19:14

Super Niels, dat was een snelle determinatie! :)

Kun je hieraan zien hoe oud dit stuk kaak ongeveer is? Of moet ik het dan eerst drogen voor een beter beeld (na het ontzilten lijkt me).

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 28 sep 2016, 19:25

Eigenlijk niet. Maar aan de hand van ervaring met de vindplaats, kleur en fossilatie - voor zover goed te zien op de foto - durf ik wel te stellen dat dit vroeg holoceen is. Dus voor de overstroming van het land dat nu zee is.

Groet,

Niels

BertB

Bericht door BertB » 28 sep 2016, 19:38

Bedankt Niels, erg interessant!

Zal vanavond misschien nog even de andere gevonden botfragmenten online zetten, maar denk niet dat daar erg veel uit op te maken valt.. Maar je weet maar nooit met al die kennis hier online!

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 28 sep 2016, 19:53

Leuke vondst! Dick (Zandmotor) vertelde me dat hij onlangs ook al een kaakfragment met twee kiezen van een varken had gevonden, dus dat is nog eens zwijnen voor jullie! (Sorry, heel flauw taalgrapje.)

BertB

Bericht door BertB » 28 sep 2016, 20:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze ook de foto's van de andere gevonden fragmenten op de Zandmotor. Zoals eerder gezegd weinig hoop op determinatie, omdat het om kleinere stukken gaat. Maar je weet maar nooit!

(1/2) Fragment 1: doet me door de textuur aan de buitenkant (2e foto) denken aan iets van een gewei. Niet de textuur die ik gewend ben van buitenkant bot. Het is trouwens ook gebold, deel van een rond iets. Maar voor hetzelfde geld is het een stukje versteend hout..

(3/4/5) Fragment 2: driehoekig in doorsnede, met aan 2 zijdes buitenkant bot. Lijkt me niet te identificeren.

(6/7/8 ) Fragment 3: Ik dacht eerst niet-determineerbaar, maar de vorm en vooral het afgevlakte ronde stuk (zie closup) met een andere textuur heeft bij mij het idee opgewekt dat het misschien om een schedeldeel van een hertachtige gaat?

Laat het me vooral weten als ik helemaal in de verkeerde richting zit. En of iemand iets herkend natuurlijk :)

[Bewerkt door BertB op 28-09-2016 om 19:45 NL]

Ivan

Bericht door Ivan » 28 sep 2016, 20:52

Denk niet dat er nog iets te maken valt van je stukjes bot.

Ter informatie nog: je kiesje met stukje kaak is van een zwijn idd uit de bovenkaak.
Ik denk ook aan vroeg-holoceen (9000-7000 jaar oud)
Mooie vondst!

Groeten,

Ivan

BertB

Bericht door BertB » 28 sep 2016, 21:03

Bedankt Ivan! Ben ook erg blij met m'n eerste kiesje ;)

zandmotor
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Kaakfragment met kies

Bericht door zandmotor » 28 sep 2016, 21:47

andersschinkel schreef:
Leuke vondst! Dick (Zandmotor) vertelde me dat hij onlangs ook al een kaakfragment met twee kiezen van een varken had gevonden, dus dat is nog eens zwijnen voor jullie! (Sorry, heel flauw taalgrapje.)
Mooie vondst. Ik heb onlangs inderdaad een stukje kaak met twee kiezen gevonden, niet op de ZM maar in HvH. Dat is zeker 'zwijnen', Anders...;-)

groet,

Dick

Plaats reactie