eben-emael : mosasaurus wervel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plikona
Been thanked: 1 time
Antw: eben-emael : mosasaurus wervel

Bericht door Plikona » 29 sep 2016, 09:05

Dit is inderdaad een staartwervel. En een heel eind naar de staartpunt toe. Waarschijnlijk Mosasaurus hoffmannii Mantell, 1829. Waarschijnlijk omdat de foto's niet geheel duidelijk zijn en omdat de kenmerken om Plioplatecarpus te zijn (op foto) ontbreken.

Hadron
Mosasauruswervel

Bericht door Hadron » 29 sep 2016, 09:06

@Tony: Nogmaals proficiat met je mooie vondst Tony!

@Ongelovigen: Botmateriaal dat in storthopen terechtkomt is logischerwijs al eens vaker uit de matrix. Daarom dat Tony er zo goed aan deed hierin te gaan snuffelen. Dit is trouwens ook waar ik die dag vis en haaienwervels alsook een prachtige intact bewaarde Hemi heb gevonden ... Zo goed als geen prepwerk! Op zich niet zo uitzonderlijk maar wel de bevestiging dat je die hoopjes niet links mag laten liggen.

Wij kijken alvast uit om met Eagle Eye Tony de volgende excursie te kunnen delen!

Greeetzz

krotbiker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door krotbiker » 29 sep 2016, 11:15

Bedankt voor de determinatie en steun.Deze wervel is mijn top vonst voor dit jaar,en ben er super blij mee!Hopelijk kunnen we volgend jaar terug een keer naar eben-emael om de rest van dit beestje zoeken ;-) Ik kijk er al naar uit! Er is nog de laatste maal naar de ENCI volgende week,tot dan misschien?
Groetjes
Tony

tony

Helix

Bericht door Helix » 29 sep 2016, 16:46

Beste Mensen,

Ook ik, Kevin (Excursieleider die dag), bevestig dat Tony deze wervel niet van Marktplaats heeft. De wervel kwam recht uit de storthopen en zat los. We hebben nog gezocht naar overige resten maar zonder resultaat.
Er is heel wat gewerkt aan de Nekum en tussen de hopen lagen heel wat schaalfragmenten van Hemipneustes (waaronder ook de volledige van François, een echte kanjer). Er werden die dag trouwens heel wat hemipneustesen gevonden in de storthopen. Die storthopen waarin de wervel werd gevonden lagen ter hoogte van de Emael member op de rand van de groevewand maar volgens mij bestonden die uit materiaal uit de bovenliggende Nekum.

Het was één van de topstukken die dag.

Nogmaals proficiat Tony!

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 29 sep 2016, 16:58

Wil toch graag nog even zeggen dat ik met mijn vraag over de matrix niet bedoelde je integriteit te betwijfelen, Tony. Ik ken de vindplaats niet en was alleen benieuwd. Het is een prachtvondst!

Groet,

Niels

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 30 sep 2016, 10:48

Knappe vondst. Als deze al een eind in de staart zat moet het toch van een flink beest zijn geweest. Spreekt tot de verbeelding!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 03 okt 2016, 22:08

Dat is zeker een mooi bot. Ben het eens dat het er uit ziet als een staart wervel.

[Bewerkt door Trilobite op 03-10-2016 om 21:10 NL]

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.

Dirk

Bericht door Dirk » 04 okt 2016, 09:41

Als je zaterdag naar ENCI komt, neem het dan aub mee?
Zou het graag life bewonderen!
Groeten,
Dirk

krotbiker
Has thanked: 1 time

Bericht door krotbiker » 04 okt 2016, 14:44

Ik zal hem zeker de zaterdag meebrengen naar ENCI.
Ik heb de laatste tijd het internet afgeschuimd op zoek naar meer info over het beenderstelsel van mosasaurus met name de wervels en het verschil tussen de onderlinge soorten.Kan echter niet veel vinden hier over.Heeft er misschien iemand een Pdfje hier over?Of een site met meer info?
Grts
Tony

tony

Jurassic Lars

Bericht door Jurassic Lars » 04 okt 2016, 17:20

Het boek "Maashagedissen, laat-kretaceische mosasauriërs uit Luik en Limburg" is erg handig voor het determineren van mosasaurus tanden en wervels. Het bevat namelijk duidelijke foto's.
Is te koop in het NHM Maastricht.

Gr
Lars

MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!

Plaats reactie