Haaientand Baai van Heist

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
megalodonlol
Haaientand Baai van Heist

Bericht door megalodonlol » 04 okt 2016, 20:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste mede-fossielzoekers

Enkele jaren geleden vond ik dit mooie exemplaar in de baai, toen er daar nog veel te vinden was... Echter heb ik nog steeds geen idee aan welke soort deze tand toebehoort. Graag zou ik deze nog eens uitgebreid en gedetailleerd beschrijven, maar helaas laat mijn kennis over de terminologie mij dat niet echt toe. Ik hoop dat de kwaliteit van de foto's volstaat en niet te veel details vervaagt, zoals de 'geribbelde' rand, die helaas voor een groot deel afgesleten is. Over de ouderdom ervan ben ik ook onzeker, misschien is dit enigzins af te leiden uit de locatie waar het aangetroffen werd?

Nogmaals mijn excuses voor het gebrek aan uitleg.
Alvast bedankt

Stijn (Gelieve niet op de oude gebruikersnaam te letten, deze kan ik jammer genoeg niet aanpassen. Ik wist toen niet beter...)

megalodonlol
Antw: Haaientand Baai van Heist

Bericht door megalodonlol » 06 okt 2016, 10:36

Bij een eerdere eigen poging tot determinatie kwam ik uit op O. Angustidens, maar de afwezigheid van duidelijke 'bijspitsen' (al dan niet door slijtage) ondersteunt deze classificatie niet... Misschien een variant van deze soort?

Chris vrancx

Bericht door Chris vrancx » 07 okt 2016, 20:46

Dit lijkt mij toch wel vrij zeker een mooi stuk megalodontand hoor.
Zeer zeldzaam op die plek, toch zo'n groot stuk.

megalodonlol

Bericht door megalodonlol » 08 okt 2016, 21:14

Heel erg bedankt voor het antwoord!
Ik dacht dat megalodontanden een stuk breder waren in verhouding tot hun lengte...
Het kan natuurlijk ook gewoon aan de positie van de tand in het gebit liggen, daar heb ik ook zo goed als weinig verstand van.

Nogmaals bedankt.

Plaats reactie