Vondsten omgeving Most in Tjechie 08-2006

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Frank
Vondsten omgeving Most in Tjechie 08-2006

Bericht door Frank » 17 aug 2006, 12:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de omgeving van Most hebben wij 2 groeves weten te vinden. Op de eerste foto zie je de grootste, waar wij niet in de buurt van konden komen en waar men ook volop aan het werk is, wij hebben wel aan de bovenrand van de groeve lopen zoeken maar daar niets gevonden.De tweede foto is op ongeveer 300 meter afstand van de andere groeve genomen.Wat je hier ziet is een deel van de ontginning die onder water wordt gezet.De vondsten hebben wij hier in ongeveer 20 minuten zoeken bij elkaar weten te scharrelen voor wij werden weggestuurd. De groeve die nog wordt gebruikt lijkt erg rustig en ik vermoed dan ook dat in het weekend er niemand aanwezig zal zijn maar dat weet ik dus niet zeker.Voor de goede orde, we zijn dus niet in de groeve geweest maar aan de rand ervan.
Zoals te zien op de foto\'s hebben wij fossiele plantenresten gevonden. Mijn vragen zijn de volgende, ik heb geen idee uit welke periode de resten afkomstig zijn en ook niet om welke soort planten het gaat.De eerste twee stenen zijn van een wat hardere materie en duidelijk laagsopgebouwd de derde steen is een gele zandsteen en erg zacht.Graag heb ik wat hulp om uit te vinden uit welke periode en om wat voor soort resten het gaat.

Met vr. gr. Frank

[Bewerkt door Frank op 17-08-2006 om 11:50 NL]

Mega shark
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times
Antw: Vondsten omgeving Most in Tjechie 08-2006

Bericht door Mega shark » 17 aug 2006, 12:55

Zeer mooie vondsten!

Deze plantenfossielen komen niet uit het Carboon, dat is duidelijk. Deze plantenfossielen komen denk ik uit het Tertiair, en dan uit het Eoceen. Aan determinatie waag ik mij niet.

Misschien moet je eens kijken op:http://www.fossilmall.com/PaleoRelic/Plants/Plants.htm

Met vrindelijke groet, Ruben

Zoekt, en gij zult vinden!

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 17 aug 2006, 13:58

In dat gebied zijn volgens mij enorme bruinkool groeves. Die kunnen inderdaad wel eens uit het Neogeen of Paleogeen stammen.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Erik
Antw: Antw: Vondsten omgeving Most in Tjechie 08-2006

Bericht door Erik » 17 aug 2006, 14:04

Mega shark schreef:
Deze plantenfossielen komen niet uit het Carboon, dat is duidelijk. Deze plantenfossielen komen denk ik uit het Tertiair, en dan uit het Eoceen. Aan determinatie waag ik mij niet.
Hoi Ruben,
Eoceen? Als je niet weet om welke afzettingen en soorten het gaat, is dat m.i. niet vast te stellen.
groeten, Erik

[Bewerkt door Erik op 17-08-2006 om 13:05 NL]

Frank

Bericht door Frank » 17 aug 2006, 14:16

@webmaster,

Dat van die bruinkoolgroeves dat klopt denk ik wel, dat was mijn indruk over de groeve op de eerste foto namelijk ook. De groeve waar de vondsten werden gedaan is echter veel kleiner. Wel weet ik dat er in deze omgeving veel plantenresten uit het mioceen worden gevonden. Alleen zijn de steensoorten waar die resten zich in bevinden duidelijk anders van samenstelling dan onze vondsten.Neogeen cq paleogeen lijkt mij wel een aardige indicatie in welk tijdsvak we het moeten zoeken

Groeten Frank

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 17 aug 2006, 14:39

Een geologische kaart kan hier natuurlijk uitkomst bieden. Ik moet zeggen dat het geen onaardige vangst is op zo\'n korte tijd. En je eerste foto is knap, het heeft iets surrealistisch, dat contrast tussen het kasteel en de put in de achtergrond.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gesloten