Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivi
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Antw: Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivière
Vandaag op internet (google books) een werk gevonden van Cushman, waaruit je zou kunnen afleiden dat van de 2 ongedetermineerde forams, de eerste ook een Neocribrella is. Alleen....ik kan dat werk van Cushman nu niet meer vinden. Erg raar!
Ik denk echter dat ik hem toch wel zo durf te classificeren.
[Bewerkt door KoenJ op 20-09-2016 om 21:23 NL]
Ik denk echter dat ik hem toch wel zo durf te classificeren.
[Bewerkt door KoenJ op 20-09-2016 om 21:23 NL]
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Koen,
nu word het professioneel!
Heel mooie plaatjes die een hele nieuwe wereld openen.
Ik kan je echter niet helpen met determinatie.
Beste Groeten,
Oliver
nu word het professioneel!
Heel mooie plaatjes die een hele nieuwe wereld openen.
Ik kan je echter niet helpen met determinatie.
Beste Groeten,
Oliver
- RobertSpeijer
- Been thanked: 10 times
- Contacteer:
Dag Koen
Welkom terug.
Heeft je onderste Globulina (twee foto's) de apertuur misschien aan de andere kant zitten? Ik zie nl. niets van de radiate apertuur die Globulina moet hebben.
Ik ben er niet zeker van dat de bovenste een Globulina is. Heeft in ieder geval minder ribben (costae) en lijkt daardoor ook op een Lagena costata (of wat daar vaak voor door gaat).
Op basis van wat ik zie in het paper: The main morphological trends in the development of the foraminiferal aperture and their taxonomic significance van Mikhalevich & Debenay (2001 - zie ResearchGate) denk ik dat je met Neocribrella helemaal goed zit. Deze oogt inderdaad wat als plankton, maar de apertuur (altijd belangrijk in de taxonomie) strookt daar absoluut niet mee.
Het andere exemplaar is idd een agglutinant (zandschalige). Arenobulimina lijkt er voor mij nog het meest op, maar er zijn vast nog wel andere genera die in aanmerking kunnen komen (zie Loeblich & Tappan).
Welkom terug.
Heeft je onderste Globulina (twee foto's) de apertuur misschien aan de andere kant zitten? Ik zie nl. niets van de radiate apertuur die Globulina moet hebben.
Ik ben er niet zeker van dat de bovenste een Globulina is. Heeft in ieder geval minder ribben (costae) en lijkt daardoor ook op een Lagena costata (of wat daar vaak voor door gaat).
Op basis van wat ik zie in het paper: The main morphological trends in the development of the foraminiferal aperture and their taxonomic significance van Mikhalevich & Debenay (2001 - zie ResearchGate) denk ik dat je met Neocribrella helemaal goed zit. Deze oogt inderdaad wat als plankton, maar de apertuur (altijd belangrijk in de taxonomie) strookt daar absoluut niet mee.
Het andere exemplaar is idd een agglutinant (zandschalige). Arenobulimina lijkt er voor mij nog het meest op, maar er zijn vast nog wel andere genera die in aanmerking kunnen komen (zie Loeblich & Tappan).
Groeten
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven
Robert Speijer
- KoenJ

Hoi Robert,
Bij een Lagena zou er toch een ronde, open apertuur moeten zijn. Bovendien kun je bij deze forams als ze nat zijn, heel lichtelijk de wandjes tussen de kamers zien doorschijnen. Alleen dat al sluit de éénkamerige Lagena uit.
Overigens heeft Le Calvez ook detailopnames van de apertuur gemaakt, van wat zij G. gibba var sulcata noemt. Zie bovenstaande foto. Die komen wel heel erg overeen met de foto's van mijn exemplaren.
W.b. copyright: de uitgever heeft mij aangegeven dat dit boek niet meer te verkrijgen is. Ik neem dan ook aan dat zij er geen moeite mee hebben als ik deze afdruk publiceer.
Groeten,
Koen
Koen
- RobertSpeijer
- Contacteer:
Dag Koen
Kennelijk steekt Le Calvez heel wat variatie in G. gibba en zijn de aperturen ook dito variabel op een radiaat grondplan. Geen probleem.
Als alle exemplaren septa vertonen dan zijn het idd geen Lagena's. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om info uit SEM plaatjes te combineren met lichtmicroscopie. SEM vertoont veel uitwendig detail, maar niets van de binnenkant (behalve bij openbreken), terwijl lichtmicroscopie juist wel een indruk geeft van interne structuren en doorscheinendheid.
Overigens, wist je al dat je uitwendige structuren (bv. richels, geulen, porien, apertuur) met behulp van blauwe inkt goed kunt accentueren waardoor die beter te herkennen zijn?
Robert
Kennelijk steekt Le Calvez heel wat variatie in G. gibba en zijn de aperturen ook dito variabel op een radiaat grondplan. Geen probleem.
Als alle exemplaren septa vertonen dan zijn het idd geen Lagena's. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om info uit SEM plaatjes te combineren met lichtmicroscopie. SEM vertoont veel uitwendig detail, maar niets van de binnenkant (behalve bij openbreken), terwijl lichtmicroscopie juist wel een indruk geeft van interne structuren en doorscheinendheid.
Overigens, wist je al dat je uitwendige structuren (bv. richels, geulen, porien, apertuur) met behulp van blauwe inkt goed kunt accentueren waardoor die beter te herkennen zijn?
Robert
Groeten
Robert Speijer
Robert Speijer
- KoenJ
Hoi Robert,
Bedankt voor de tip van de inkt! Daar ga ik zeker eens mee experimenteren.
Op internet heb ik wel eens gezien dat deze Globulina ook wel G. sulcata of G. myristiformis genoemd wordt, of zelfs Vadiglobulona myristiformis, dus geen G. Gibba meer. Maar ik durf niet te beoordelen of dit betrouwbaar is.
Zie
http://jm.lyellcollection.org/content/19/1/44.extract
http://www.marinespecies.org/foraminife ... &id=113658
http://www.marinespecies.org/aphia.php?p=taxdetails
Bedankt voor de tip van de inkt! Daar ga ik zeker eens mee experimenteren.
Op internet heb ik wel eens gezien dat deze Globulina ook wel G. sulcata of G. myristiformis genoemd wordt, of zelfs Vadiglobulona myristiformis, dus geen G. Gibba meer. Maar ik durf niet te beoordelen of dit betrouwbaar is.
Zie
http://jm.lyellcollection.org/content/19/1/44.extract
http://www.marinespecies.org/foraminife ... &id=113658
http://www.marinespecies.org/aphia.php?p=taxdetails
Groeten,
Koen
Koen
- RobertSpeijer
- Contacteer:
Dag Koen
Dit geeft een algemeen voorkomend patroon weer: wat voor de een begint als een nieuwe varieteit of subsoort wordt later bij een ander soms/vaak een nieuwe soort, soms zelfs vergezeld door een ander geslacht. Dat is allemaal nogal arbitrair en hangt af van de vraag hoeveel variatie je toestaat binnen een soort. Le Calvez liet kennelijk nogal wat variatie toe.
Dit geeft een algemeen voorkomend patroon weer: wat voor de een begint als een nieuwe varieteit of subsoort wordt later bij een ander soms/vaak een nieuwe soort, soms zelfs vergezeld door een ander geslacht. Dat is allemaal nogal arbitrair en hangt af van de vraag hoeveel variatie je toestaat binnen een soort. Le Calvez liet kennelijk nogal wat variatie toe.
Groeten
Robert Speijer
Robert Speijer
- KoenJ

Lang geleden dat ik in dit topic wat gedaan heb! Bij het doornemen van wat exemplaren kwam ik deze tussen de Quenqueloculina's striata tegen. Hoewel ik nog qua vorm nog wat twijfels heb, lijkt het hier te gaan om een Heterellina bella te gaan (op basis van Le Calvez, 1970). Het exemplaar is een kleine millimeter in lengte.
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivière
Koen,hubertus68 schreef:
Sjieke foto's man!
Groeten,
Oliver
ik kan de bewondering van Oliver alleen maar bijtreden.
Knappe fotografie.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites