Middenhandsbeentje Trogontherium cuvieri

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
andersschinkel
Middenhandsbeentje Trogontherium cuvieri

Bericht door andersschinkel » 16 okt 2016, 20:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit botje, ten slotte, lag ook tussen het grove zand op MV2. Het is een rechter Mc III van Trogontherium cuvieri - d.w.z. ik had het al als bever gedetermineerd, maar Dick Mol zei meteen dat het om Trogontherium cuvieri ging, niet Castor fiber, vanwege het formaat en de fossilisatiegraad. Nu ik Antje Schreuders boek uit de bieb heb geleend, kan ik zien dat dit inderdaad duidelijk is; de botjes uit de hand van de moderne bever zijn beduidend groter (en in de achterpoot andersom).

Ik plaats het toch even op het forum, hoewel het al gedetermineerd is, omdat ik zelf verschillende andere botjes die ik als Castor fiber in mijn verzameling had opgenomen, heb moeten herlabelen als Trogontherium! Twee middenvoetsbeentjes en een hielbeentje zijn duidelijk het laatste, niet Castor. Nu blijkt dus dat ik maar één stuk van Castor fiber heb (een stuk onderkaak met kiezen); de rest is allemaal Trogontherium. Is dat ook jullie ervaring? Vinden jullie op MV2 en de ZM ook vooral Trogontherium?

Gidi
Antw: Middenhandsbeentje Trogontherium cuvieri

Bericht door Gidi » 16 okt 2016, 21:43

Inderdaad, het meerendeel bij mij van de MV2 is ook Trogontherium. Ik heb een astralagus en enkele snijtandfragmenten van Castor, een paar bekkenfragmenten die onder "Castoridae" staan, maar het overgrote deel is toch reuzenbever.

Gideon de Jong

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 17 okt 2016, 07:57

Mv2 heeft inderdaad veel Trogotherium, bij HvH en ZM is het andersom.

Groet,

Niels

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 17 okt 2016, 08:06

Oké, dat wist ik niet, bedankt!

Plaats reactie