haaienwervel Australi
- agaathunter
haaienwervel Australië

Hoi,
Deze recente haaienwervel heb ik van iemand gekregen, die hem in Australië tijdens zijn vakantie daar heeft gevonden.
Kan iemand mij vertellen van welke haai deze wervel kan zijn?
Groetjes: Ed
geduld is een goede zaak
- Supergraver
Antw: haaienwervel Australië
Hoi Ed,
Is het een fossiele wervel, volgens mij nl niet en dan denk ik bij deze grootte dat het wel eens van een witte haai zou kunnen zijn. Het is zowieso een wervel van een Lamnoide haai.
Gr
Martijn
Is het een fossiele wervel, volgens mij nl niet en dan denk ik bij deze grootte dat het wel eens van een witte haai zou kunnen zijn. Het is zowieso een wervel van een Lamnoide haai.
Gr
Martijn
- agaathunter
Hoi Martijn,
Ik heb al geschreven, dat het om een recente wervel handelt.
Mocht het een wervel zijn van een witte haai, dan kon dat wel eens een heel bijzondere vondst zijn.
Ik heb namelijk gehoord, dat de tanden van een recente witte haai zeer waardevol zijn en dat deze alleen van Australië naar Amerika uitgevoerd mogen worden.
Deze recente tanden v.e.witte haai mogen niet van Amerika verder doorvervoerd worden.
Daarom worden er gigantische bedragen betaald voor een recente tand van een witte haai.
Hoe het met de wervel zit weet ik niet.
Ik heb al geschreven, dat het om een recente wervel handelt.
Mocht het een wervel zijn van een witte haai, dan kon dat wel eens een heel bijzondere vondst zijn.
Ik heb namelijk gehoord, dat de tanden van een recente witte haai zeer waardevol zijn en dat deze alleen van Australië naar Amerika uitgevoerd mogen worden.
Deze recente tanden v.e.witte haai mogen niet van Amerika verder doorvervoerd worden.
Daarom worden er gigantische bedragen betaald voor een recente tand van een witte haai.
Hoe het met de wervel zit weet ik niet.
geduld is een goede zaak
Antw: Antw: haaienwervel Australië
Hoi Martijn,Supergraver schreef:
Het is zowieso een wervel van een Lamnoide haai.
Hoezo is hij van een Lanmoide haai?
Van de grootte ben ik niet echt onder de indruk, en ik zou zo denken dat een Hexanchus, Carcharinus, Galeocerdo, Sphyrna, Ginglymostoma (alle haaein van een meter of 2 of meer) ook prima moeten kunnen. Wat onderscheidt deze wervel van alle andere mogelijke genera?
groeten, Erik
- Supergraver

Metname dit ovale \'gat\' duidt op een Lamnoide haai. Wat hierbij tevens kenmerkend is, zijn de vele zogn radiale septa\'s met de tussenruimtes.
Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 19-08-2006 om 07:03 NL]
dus als ik het goed begrijp... hadden we ipv te ruziën over de voorouder van de witte haai (carcharocles vs cosmopolitodus) net zo goed ff naar de wervels van een moderne witte kunnen kijken of ze lamnoide zijn of niet?
Post mortem we sort 'em!
Antw: Antw: haaienwervel Australië
Hoi Casper,Casper schreef:
dus als ik het goed begrijp... hadden we ipv te ruziën over de voorouder van de witte haai (carcharocles vs cosmopolitodus) net zo goed ff naar de wervels van een moderne witte kunnen kijken of ze lamnoide zijn of niet?
nou... neen. Zowel Carcharocles als Isurus als Cosmopolitodus als Otodus als Carcharodon behoren binnen de Lamniformes (=lamniforme haaien).
groeten, Erik
oh oeps, was ff in de war met lamnidae.
goed dat je het zegt, dankje.
Groeten, Casper
goed dat je het zegt, dankje.
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!