ZM: stuk (vuur?)steen met schelpafdruk
ZM: stuk (vuur?)steen met schelpafdruk

Naast de pleistocene botten raap ik regelmatig stukken steen op, waaronder deze: stukje (vuur?)steen met schelpafdruk. Ben benieuwd of iemand hier wat over kan zeggen.
groet,
Dick
Antw: Antw: ZM: stuk (vuur?)steen met schelpafdruk
Dank je Mirjam;-)mirjamk schreef:
Wat een leuk stuk, Dick!
groet,
Dick
- andersschinkel
Antw: ZM: stuk (vuur?)steen met schelpafdruk
Leuk! Ik heb ook een paar van dat soort dingen. Het lijkt erop dat de hele schelp erin zit. Helaas heb ik er verder geen verstand van (van soorten schelpdieren, bedoel ik).
Groet, Anders
Groet, Anders
zeker n schelpje in dat stuk vuursteen. heb dr ook enkelen op mogen rapen.
grt
grt
niet gezocht is niet gevonden.
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Als ik het goed zie op de 2e foto, zitten er vleugeltjes naast het scharnierpunt. Dat wijst er in ieder geval op dat het een tweekleppige is, en geen brachiopode. Waar zou zo'n steen vandaan kunnen komen? Frankrijk/Engeland?
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
De vleugeltjes wijsen inderdaad op een bivalve, maar er bestaan ook brachiopoden, die vleugeltjes vormen, bvb. Terebratulina chrysalis, die ook in het Laat-Krijt voorkwam.KoenJ schreef:
Als ik het goed zie op de 2e foto, zitten er vleugeltjes naast het scharnierpunt. Dat wijst er in ieder geval op dat het een tweekleppige is, en geen brachiopode. Waar zou zo'n steen vandaan kunnen komen? Frankrijk/Engeland?
Groeten,
Oliver
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Dit soort stukken komt uit de Saalien of Weichselien afzettingen op de Noordzeebodem. Zonder enige twijfel uit de Boven Krijt (schrijf)krijt afzettingen van Noordwest Europa, meegevoerd door gletsjers/ijskappen (of, kleinere kans: door de grote rivieren uit die tijd, Eridanos & het Maar-Rijn-systeem). Hoe dan ook, ongetwijfeld is dit stuk dus voor Noordelijke oorsprong (wat Frankrijk uitsluit). Er is een kleine kans dat dit stuk van de Britse krijtafzettingen afkomstig is, maar volgens mij is het grootste deel van de morene-afzettingen voor de Nederlandse kust gevormd door de uitlopers van de Scandinavische ijskappen. De grootste kans is dus dat dit fossiel uit van de Deense/zuid-Zweedse krijtafzettingen komt.KoenJ schreef:
Waar zou zo'n steen vandaan kunnen komen? Frankrijk/Engeland?
Groetjes,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 04-11-2016 om 18:55 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)