Franse Bryozoa / Mioceen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Franse Bryozoa / Mioceen
Hoi Jeremy,
bedankt voor de inzicht in jouw "bryozoa-wereld"!
Ik zie er veel gelijkenissen tussen jouw methodes/werktuigen etc. en de methodes met die ik aan de slag ga. Maar zoals Luc al schreef. Met de stukken uit het "bryozoa-gruis" van Limburg heb je niet zoveel ruimte nodig, omdat Moeder Natuur al veel preparatiewerk gedaaan heeft.
Ik zou benieuwt zijn op een paar foto's van die Plagioecia's.
Alvast bedankt en beste Groeten,
Oliver
bedankt voor de inzicht in jouw "bryozoa-wereld"!
Ik zie er veel gelijkenissen tussen jouw methodes/werktuigen etc. en de methodes met die ik aan de slag ga. Maar zoals Luc al schreef. Met de stukken uit het "bryozoa-gruis" van Limburg heb je niet zoveel ruimte nodig, omdat Moeder Natuur al veel preparatiewerk gedaaan heeft.
Ik zou benieuwt zijn op een paar foto's van die Plagioecia's.
Alvast bedankt en beste Groeten,
Oliver
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Franse Bryozoa / Mioceen

Beste forumleden,
gisteren heb ik van forumlid "orbicularis" o.a. een mooi lot bryzoa uit de buurt van Channay-sur-Lathan gekregen (nogmaals hartelijk bedankt Mai!). Zoals Jeremy dit in deze topic al eerder beschreven en afgebeeld heeft zitten er formidabel bewaarde en vaak grote kolonien tussen.
Enkele voorbeelden wil ik jullie bij deze tonen.
@Jeremy: misschien kun jij mij met de soortnamen verder helpen. Enkele stukken kan ik niet op naam brengen, omdat ik weinig mioceen-gerelateerde literatuur heb. Alvast bedankt!
Foto's 1+2: Pentapora sp? Deze zit vastgehecht op een grote Celleporaria-kolonie. De eicellen zijn mooi bewaard gebleven. Een kenmerk van Pentapora zijn de avicularia, die direct onder de mondopeningen zitten.
Foto 3: Escharoides sp.?
Foto 4: een mooi voorbeeld voor de rijke bryozoa-fauna. Op deze oesterschelp zitten ongeveer 10 bryozoa-soorten.
Foto 5: ?Tubulipora sp.
Foto's 6+7: een ongedetermineerde cribrimorphe soort met talrijke ovicellen. Deze tonen een verticaal gerichte "kam".
Foto 8: Indet! Ik dacht aan Rhynchozoon sp., maar ben helemaal niet zeker.
Foto 9: Een grote takvormige kolonie van Celleporaria palmata.
Foto 10: Een grote en onregelmatig bolvormige kolonie van dezelfde soort. Deze is COMPLEET met andere bryozoa-kolonies overgroeid. De determinatie was alleen mogelijk door het verwijderen van een deel van deze occupeerders.
Foto 11: Een detailopname van dezelfde kolonie, die een overkorstende andere soort toont.
Foto's 12+13: Twee detailopnames – ook van dezelfde kolonie. De overkorstende soort is volgens mij een Thalamoporella of Micropora sp.
Veel plezier en
Beste Groeten,
Oliver Beste forumleden,
gisteren heb ik van forumlid