Vreemde diertjes Plioceen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
scherven
Been thanked: 40 times
Vreemde diertjes Plioceen

Bericht door scherven » 10 nov 2016, 12:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, hierbij wil ik jullie wat vreemde dingetjes laten zien. Het was mij opgevallen bij het uit sorteren van mijn stalen uit het Plioceen van Estepona(Spanje), hoekige dingetjes voorkwamen die mij leken op schelpdelen. Toevallig kwam ik op internet een publikatie tegen waar er deze fragmenten werden beschreven. Het bleek om Polyplacophora te gaan. soort: Chitons,bescheven ooit door:Bergenhayn,1931. soort:Lepidochitonia
Dit is een dier dat op de zeebodem leeft en veel van een bekende Pissebed weg heeft. Het bestaat uit lamellen welke over elkaar schuiven zodat het zich kan oprollen. Kortom een vreemd wezentje. Zij kwamen al vroeg tot recent voor, maar deze komen uit het Vroeg Plioceen-Zanclien-Piacenzien .
Groet,Ben

0000000000

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Vreemde diertjes Plioceen

Bericht door hubertus68 » 10 nov 2016, 13:43

scherven schreef:
Hallo, hierbij wil ik jullie wat vreemde dingetjes laten zien. Het was mij opgevallen bij het uit sorteren van mijn stalen uit het Plioceen van Estepona(Spanje), hoekige dingetjes voorkwamen die mij leken op schelpdelen. Toevallig kwam ik op internet een publikatie tegen waar er deze fragmenten werden beschreven. Het bleek om Polyplacophora te gaan. soort: Chitons,bescheven ooit door:Bergenhayn,1931. soort:Lepidochitonia
Dit is een dier dat op de zeebodem leeft en veel van een bekende Pissebed weg heeft. Het bestaat uit lamellen welke over elkaar schuiven zodat het zich kan oprollen. Kortom een vreemd wezentje. Zij kwamen al vroeg tot recent voor, maar deze komen uit het Vroeg Plioceen-Zanclien-Piacenzien .
Groet,Ben

Hoi Ben,

speciaale vondsten. Leuk om deze eens fossiel te zien. Het gaat om schelpfragmenten van keverslakken. Deze komen bvb. ook recent aan de Noordzee voor.

Ik denk dat als je niet van begin aan had aangegeven, om wat het hier gaat, was het moeielijk geworden, om deze te identificeren. Ik zelf dacht ook eerst aan brachiopoden, cirripeden etc..
Knap speurwerk dus van jou!!

En alweer een goed voorbeeld voor de enorme diversiteit in de dierenwereld. Men ziet dus, dat de determinatie van recente of fossiele dieren niet altijd makkeljk is, en dat er vaak nog een paar andere opties zijn dan de meest voor de hand liggende. Als ik de volgende keer een stuk cirripede voor me liggen heb, zal ik de keverslakken dus in gedachte hebben.

Bedankt voor het tonen.
Oliver

scherven

Bericht door scherven » 10 nov 2016, 14:26

Hallo Oliver, bedankt voor je reactie. Keverslak is een mooi Nederlands woord. Ik denk dat er maar weinig amateurs zijn die dit herkennen, maar ja ik pluis alles nauwkeurig uit.
Groet,Ben.

0000000000

scherven

Bericht door scherven » 10 nov 2016, 14:29

Hallo Oliver, ik las net na dat ik jou schreef dat jij en Luc , fotobeheerders zijn geworden.
gefeliciteerd.
Groet, Ben.

0000000000

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 10 nov 2016, 15:56

Super speurwerk, Ben!

Groeten,
Koen

scherven

Bericht door scherven » 10 nov 2016, 17:14

Hallo Koen, de mic doet het goed , ik hou hem. Bedankt voor je reactie.
Groet,Ben.

0000000000

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 12 nov 2016, 10:21

Mooi Ben!
Ze worden wel vaker fossiel gevonden, ook in Nederland en België.
Bijvoorbeeld in Miste, maar ook aan de Nederlandse kust.
Afgelopen zomer is er overigens ook een fragment in het Mioceen van Rumst gevonden.
Ze worden helaas idd niet vaak herkent.
Dit is zonde, zeker omdat over de soort uit Rumst en Miste nog maar enorm weinig bekend is.

scherven

Bericht door scherven » 12 nov 2016, 10:35

Hallo Marijn, leuk dat je reageerd. Uit het Mioceen heb ik nog nooit gelezen, ik heb kilo,s materiaal uit geplozen uit Miste en Antwerpen-Berchem enz. Weet jij toevallig wie er iets van heeft gepubliceert ?
Groet,Ben

0000000000

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 12 nov 2016, 12:27

Hallo Ben,

Een van de 2 in Miste herkende fragmenten is afgebeeld in het Miste-Boek plaat 1 fig. 1.
Het gaat hier om een Hanleya sp. zeer verwant aan de Hanleya hanleyi.
Voor een duidelijke beschrijving van de recente soort: http://www.ruthenica.com/documents/vol2 ... o_etal.pdf

Het Rumst fragment is nog niet gepubliceerd, maar daar wordt aan gewerkt.
Ik ben nu vanuit de WTKG bezig met een inventarisatie van de schelpdieren uit het Mioceen van Rumst.
Het gaat ook hier waarschijnlijk om een nauwe verwant van de Hanleya hanleyi, maar veel meer is er niet over te zeggen.
Foto's heb ik als je wilt, alleen het is maar een fragment van een plaatje.
Vooral hoop ik nu dat er meer (completer) materiaal gevonden wordt, al is dit door de compactie en ontkalking moeilijk en voor sommige soorten bijna ondoenbaar.

Het zou mij niet verbazen als de soort ook in het Antwerpse voorkomt en op andere Miocene vindplaatsen, maar ik heb op het moment ook geen literatuur die dit ontkend of bevestigt.

Mvg,
Marijn

[Bewerkt door Marijn14 op 12-11-2016 om 12:29 NL]

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 307 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 12 nov 2016, 13:11

Isopoden, ook bekend uit het witte Krijt van Denemarken, volgens mij ook van CPL, dan alleen als afdruk.

[Bewerkt door Caveman op 12-11-2016 om 13:11 NL]

To share or not to share, that's the question!

Plaats reactie