determinatie fossiele kaak
determinatie fossiele kaak

Graag jullie hulp bij het determineren van deze fossiele kaak.
Deze kaak heb ik aangekocht, de verkoper kon enkel melden dat de kaak in Frankrijk gevonden was en dacht dat het om een katachtige ging. Erg vaag dus ...
Ben benieuwd van welk dier deze kaak is !
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Sonja
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Antw: determinatie fossiele kaak
mm lijkt inderdaad niet echt op een kat achtige (roofdier) ,ook wat betere ( scherpere )foto's kunnen helpen .
ben toch wel benieuwd wat het nu eigenlijk is .
maar inderdaad lijkt voor nu op een planten eter
gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 11-11-2016 om 19:23 NL]
ben toch wel benieuwd wat het nu eigenlijk is .
maar inderdaad lijkt voor nu op een planten eter
gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 11-11-2016 om 19:23 NL]
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Het is sowieso een herbivoor, dat zie je aan de kiezen en de vorm van het voorste deel van de kaak. Jammer dat je geen verdere info hebt.
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
Heb je de handelaar niet om meer gegevens gevraagd? Het lijkt me dat het in een stuk steen zit. Het is zeker geen roofdier, maar een hoefdier. Ik vermoed dat je eerder bij dieren uit het eoceen of oligoceen moet kijken. Daarna mioceen.
Charlie
- andersschinkel
Je zou dan eens kunnen gaan kijken in de bottenatles van Ducrotay de Blainville (online te vinden), daar staan veel van die oudere zoogdiersoorten (uit Frankrijk) in.
determinatie fossiele kaak - twijfel
Dank je wel allen voor jullie commentaar !
Helaas had de verkoper geen kaas gegeten van fossielen, hij kon me geen enkele info geven rond dit stuk.
Ik dacht ook aan een hert-achtige, maar twijfelde toch omdat er vooraan ook een soort van hoektand te zien is, zie bijgevoegde foto.
Antw: Antw: determinatie fossiele kaak
Dank je wel voor de tip, ik heb de boeken al gedownload, zal er binnenkort eens in gaan snuisteren, heel interessante documentatie is dat !andersschinkel schreef:
Je zou dan eens kunnen gaan kijken in de bottenatles van Ducrotay de Blainville (online te vinden), daar staan veel van die oudere zoogdiersoorten (uit Frankrijk) in.
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Ik moest in eerste instantie aan een zwijn denken toen ik het zo zag. En dan kan die hoektand natuurlijk wel .
Op de foto zie je een everzwijn schedel met duidelijk hoektand.
http://1.bp.blogspot.com/-xN6CXyiV5AU/T ... 64_020.jpg
Hoewel ik toch nog wel sterke twijfels heb hoor. Het voorste gedeelte is namelijk aan de smalle kant voor zwijn.
[Bewerkt door leclused op 14-11-2016 om 12:49 NL]
Op de foto zie je een everzwijn schedel met duidelijk hoektand.
http://1.bp.blogspot.com/-xN6CXyiV5AU/T ... 64_020.jpg
Hoewel ik toch nog wel sterke twijfels heb hoor. Het voorste gedeelte is namelijk aan de smalle kant voor zwijn.
[Bewerkt door leclused op 14-11-2016 om 12:49 NL]
Dagobert L'Ecluse