bekken ???

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
bekken ???

Bericht door Optimo » 14 nov 2016, 21:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier een vondst van zaterdag ,eerst dacht ik een stuk gewei gevonden te hebben .
thuis eens goed bekeken ,en gewei valt af ,als ik naar het langste stuk kijk zie foto 3 en 4
rechts boven wordt het bot naar het eind breder , ook het platte vlak met de verdraaiing foto 3 zie je terug bij bekken ,dus neig ik sterk naar bot .
en wel bekken fragment ,het breedste bot eind zou dan naar boven wijzen richting schaambeen .het is lastig om duidelijke (lees niet vertekende ) foto's te maken
mijn tweede idee gaat richting tong been ,ik heb daar al het een en ander van op gezocht ,
en bekeken ,het stuk heeft er veel van weg ,maar iemand die een tongbeen ,in zijn collectie heeft zou het eens kunnen vergelijken met dit stuk.
voor als nog denk ik nu aan bekken

gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 14-11-2016 om 21:52 NL]

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: bekken ???

Bericht door sjaak » 14 nov 2016, 21:53

Mijn eerste gedachte was ook: tongbeen. Het lijkt mij in elk geval geen bekken of gewei.

Groet,

Niels

Optimo

Bericht door Optimo » 14 nov 2016, 22:22

gewei past niet in het plaatje Niels , omdat het langste stuk breder word
,de richting bekken ,komt door het vlakke draaiende stuk soort knik rand .
maar tong been ?? ,ik heb al eens eerder dacht toen ik een stuk tongbeen gevonden te hebben ,(wat later een deel van een wervelboog bleek te zijn ,dus ben iets voorzichtiger :-)
de afbeeldingen die ik op het net vind geven net niet genoeg te zien ,voor een goed beeld
qua vergelijking .dus ook hier zal ik verder zoeken

gr

Huug

BertB

Bericht door BertB » 14 nov 2016, 23:35

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Huug,

Ik heb mijn eerder hier (http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 452#245954) als tongbeen geidentificeerde stuk er ook even bijgepakt, omdat ik ook meteen dacht dat het hier om een tongbeen ging. De vorm komt namelijk sterk overeen.

Wat ik me afvraag, en wat ik op de foto's niet héél goed kan zien is de mate waarin de bredere uitloper (rechts op foto 3) afgeplat is. Dat is bij mijn stuk namelijk heel opvallend afgevlakt, en heb ik geprobeerd op de foto duidelijk te maken. Volgens mij is dat ook één van de typerende kenmerken..

Daarnaast lijkt de basis bij jouw stuk wel iets breder in verhouding tot deze uitloper dan in mijn geval. Maar misschien dat dit alles tussen dieren en wellicht soorten iets kan varieren.

Ik zou sowieso even proberen Hansjorg in te schakelen, want het lijkt er (voor mij als leek) wel verdacht veel op verder.

Optimo

Bericht door Optimo » 15 nov 2016, 00:53

dank voor je reactie Bert ,het grootste (basis ) breukvlak is inderdaad redelijk afgeplat.
het vervelende met de stukken zoals ook mijn vondst is dat ze zich moeilijk laten fotograferen qua werkelijke vorm ,het blijft een vertekend beeld geven ,
dat is ook een van de redenen dat tekeningen en schetsen duidelijker zijn in dit soort gevallen ,en ook voor andere bot determinaties ,
zoals ik al schreef ,ik ben iets voorzichtiger geworden door mijn eerdere vermeende tongbeen vondsten ! :-) ???
maar goed de schaal slaat nu al wat verder door richting tongbeen,
dus nu misschien wel een treffer !?
,intussen zoek ik verder naar vergelijkingen ,en ben benieuwd of er meer reacties volgen .

gr

Huug

Optimo

Bericht door Optimo » 15 nov 2016, 00:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en dan nu de foto's :-/ ! van de redelijk afgeplatte basis .

Gr

Huug

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 15 nov 2016, 07:29

Ik ben er redelijk van overtuigd dat dit een tongbeen is, vooral vanwege dat holle uiteinde dat ik ook bij mijn tongbeen terug zie (zie determinatie systeem).

Groet,

Niels

BertB

Bericht door BertB » 15 nov 2016, 10:30

Hoi Huug,

Ik heb ook wel de stiekeme hoop dat je nu toch echt beet hebt..

Heb er vanochtend nog even goed naar zitten kijken, en die van mij ernaast gehouden, en de vormen komen echt wel 95% overeen. Eigenlijk het enige verschil is dat bij mij de 'basis' wat minder breed is. De basis en het niet-afgebroken uitsteeksel zijn bij mij gelijker van breedte.

Het probleem bij mijn stuk is dat een stukje van de basis (het deel waar die holte zit) mist, waardoor ik dat niet perfect kan vergelijken. Maar dat stuk zit er bij Niels' stuk in het determinatiessysteem wel (beetje beschadigd geloof ik) aan, dus dat lijkt me ook in orde!

Op je nieuwe foto's ziet het er ook vrijwel even afgeplat uit. Dus de hoop is nog in leven :)

Zou voor de zekerheid gewoon even contact opnemen met de expert bij het Naturalis, die kan het vast zo bevestigen!

Ik laat mijn stukje ondertussen ook even wat drogen zodat er later misschien nog beter vergelijkende foto's kunnen worden geplaatst.

[Bewerkt door BertB op 15-11-2016 om 10:31 NL]

wing
Contacteer:

Bericht door wing » 15 nov 2016, 17:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Huug

In Hellevoetssluis had Dick Mol dit bot als tong been van mammoet gedetermineerd.
Heb je vergelijkings materiaal.

groetjes Willy

Zandmotorvondsten

Ivan

Bericht door Ivan » 15 nov 2016, 19:01

Ik vermoed ook dat je een stuk tongbeen te pakken hebt Huug!
Mooie vondst!

Groeten,

Ivan

Plaats reactie