Striatolamia Macrota dentition
Striatolamia Macrota dentition

Hallo Iedereen,
Momenteel ben ik bezig met een dentition van Striatolamia Macrota met tandjes uit Balegem.
Heeft iemand toevallig enig idee hoe het zit met de LA1 en intermediate posities?
Ik heb een tandje gevonden wat duidelijk striaties bevat (alhoewel je bijna een microscoop nodig hebt om het te zien) en lijkt te passen op LA1 positie. Voor de intermediate posities heb geen tand gevonden die me geschikt lijkt.
Elasmo geeft aan dat deze tand zouden moeten bestaan, maar andere bronnen die ik tegen kom lijken er er nog niet zo zeker van te zijn (tenminste vwb de intermediate positie). Hoe zit het met deze posities? Bestaan ze voor Macrota en hoe zien deze tandjes eruit?
Groeten!
Ko
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Striatolamia Macrota dentition

Hallo Ko.
LA1 en de tussentandjes zien een eigenlijk zo uit.
De tandjes hebben een specifieke wortel,altijd met een kort en een lange wortel lob .
GR
strandjutters

Dat is inderdaad ook het tandje wat op elasmo stond voor de LA1 positie.
In een artikel over het Eocene (Lutetian) op een locatie in Duitsland trof ik deze afbeelding aan. De tanden lijken sterk op de bewaring van de tanden in Balegem. Aangezien ik zo'n zelfde tandje aan trof in mijn verzameling heb ik er voor gekozen deze te gebruiken voor de LA1 positie.
Correct of niet correct?
- strandjutters
Hallo Ko,ik ga ervan uit dat het niet correct is op die foto,en ook het tandje van jou is niet deze positie.
Ik heb deze allemaal al gevonden van Macrota en andere Odontaspidea,ze lijken allemaal op elkaar en zijn ook zeer goed herkenbaar,maar ik vond ze bijna altijd in het gruis.
GR
Ik heb deze allemaal al gevonden van Macrota en andere Odontaspidea,ze lijken allemaal op elkaar en zijn ook zeer goed herkenbaar,maar ik vond ze bijna altijd in het gruis.
GR
strandjutters
Hallo Pascal,
Ik had nog even gekeken of mijn LA1 tandje misschien een verrolde versie is van het tandje wat jij toont. Tandjes uit Balegem staan gemiddeld genomen nou niet bekend om hun zeer goede bewaring. Maar daar lijkt het niet op. Het tandje lijkt meer op een "mini" versie van de LA2 positie. Striaties zijn ook duidelijk zichtbaar. Toevallig enig idee bij welke haai dit tand ooit gehoord heeft?
Zou ook wel benieuwd zijn of iemand toevallig een LA1 tandje zou kunnen tonen uit Balegem. Ik heb deze nog nergens kunnen vinden.
En wat is jou mening over de intermediate positie? Het eerder genoemde artikel benoemd deze positie niet, maar zegt ook niet expliciet dat deze niet bestaat.
Groeten
Ko
Ik had nog even gekeken of mijn LA1 tandje misschien een verrolde versie is van het tandje wat jij toont. Tandjes uit Balegem staan gemiddeld genomen nou niet bekend om hun zeer goede bewaring. Maar daar lijkt het niet op. Het tandje lijkt meer op een "mini" versie van de LA2 positie. Striaties zijn ook duidelijk zichtbaar. Toevallig enig idee bij welke haai dit tand ooit gehoord heeft?
Zou ook wel benieuwd zijn of iemand toevallig een LA1 tandje zou kunnen tonen uit Balegem. Ik heb deze nog nergens kunnen vinden.
En wat is jou mening over de intermediate positie? Het eerder genoemde artikel benoemd deze positie niet, maar zegt ook niet expliciet dat deze niet bestaat.
Groeten
Ko
- strandjutters
Hallo Ko.
Alle soorten Odontaspididea hebben tussentandjes tussen de 3 de upper en eerste laterale.uit de bovenkaak.
Het kleine tandje van jou kan een jonge macrota zijn of een Sylvestrilamia teretidens,die hebben ook striatie,s.
GR
Alle soorten Odontaspididea hebben tussentandjes tussen de 3 de upper en eerste laterale.uit de bovenkaak.
Het kleine tandje van jou kan een jonge macrota zijn of een Sylvestrilamia teretidens,die hebben ook striatie,s.
GR
strandjutters

Hallo Pascal,
Heb nog eens rondgekeken tussen mijn tandjes.
Wat maak je van deze? Ondanks dat het niet zo goed op de foto te zien is heeft deze tand duidelijk striaties. Is dit een tussentandje?
Groeten
Ko
- strandjutters
Hallo Ko.
Waar komt dit tandje vandaan ?
Dit is volgens mij geen tussentandje,op de tussentandjes ga je waarschijnlijk ook geen striatie zien,ze zijn daarvoor te klein en te smal.
Ik kijk vanavond eens in mijn verzameling ,en zal er eentje laten zien.
GR
Waar komt dit tandje vandaan ?
Dit is volgens mij geen tussentandje,op de tussentandjes ga je waarschijnlijk ook geen striatie zien,ze zijn daarvoor te klein en te smal.
Ik kijk vanavond eens in mijn verzameling ,en zal er eentje laten zien.
GR
strandjutters
Hallo Pascal,
Tandje komt ook uit Balegem.
(Enig idee bij welke haai deze hoort? Zijn toch niet zoveel opties met striaties en deze vorm zijtanden?)
Ben benieuwd naar je foto's.
Groeten
Ko
Tandje komt ook uit Balegem.
(Enig idee bij welke haai deze hoort? Zijn toch niet zoveel opties met striaties en deze vorm zijtanden?)
Ben benieuwd naar je foto's.
Groeten
Ko
- strandjutters
Hallo Ko.
Heb je dit tandje daar zelf gevonden ?
GR
Heb je dit tandje daar zelf gevonden ?
GR
strandjutters