Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
Hoi Luc,
wat betreft de eerste beiden stukken ben ik het met jouw eens.
Wat het derde stuk betreft: hoe ziet de dorsale zijde er uit? Is deze glad of lopen de
aperturae verder?
Groeten,
Oliver
wat betreft de eerste beiden stukken ben ik het met jouw eens.
Wat het derde stuk betreft: hoe ziet de dorsale zijde er uit? Is deze glad of lopen de
aperturae verder?
Groeten,
Oliver
Hoi Oliver,
de mondopeningen lopen niet verder; de dorsale zijde is lichtjes gebogen tot vlak.
Daarom houd ik er rekening mee dat dit specimen mogelijk een Exidmonea dorsata (v. Hagenow, 1851 ) is. Ook zijn de door hem beschreven facetten onder de aperturae aanwezig, maar deze openingen staan eerder in V-vorm ( en het zijn er 5 per V) i.p.v. in alternerende rijen van telkens 4 aperturae.
Daarom twijfel ik nog.
Beste groeten
Luc
de mondopeningen lopen niet verder; de dorsale zijde is lichtjes gebogen tot vlak.
Daarom houd ik er rekening mee dat dit specimen mogelijk een Exidmonea dorsata (v. Hagenow, 1851 ) is. Ook zijn de door hem beschreven facetten onder de aperturae aanwezig, maar deze openingen staan eerder in V-vorm ( en het zijn er 5 per V) i.p.v. in alternerende rijen van telkens 4 aperturae.
Daarom twijfel ik nog.
Beste groeten
Luc
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
Dat was ook mijn gedachte. Ik denk daarom niet dat het een Exidmonea dorsata is. De dwarsdoorsnede bij jouw stuk blijkt eerder ligt half eliptisch te zijn. Bij Idmonea is deze duidelijk driehoekiger.Lugo schreef:
maar deze openingen staan eerder in V-vorm ( en het zijn er 5 per V) i.p.v. in alternerende rijen van telkens 4 aperturae.
Daarom twijfel ik nog.
Mijn eerste gedachte was, dat het bij jouw stuk om een Filisparsa-soort gaat (en niet om een Pustulopora of dergelijke). Daarom had ik gevraagt of de achterkant glad is of niet. De aperturae bij jouw stuk zijn in ieder geval onregelmatiger gerangschikt dan men dit van een Idmonea-achtige verwachten zou. Zij liggen wel – net zoals Hagenow dit voor E. dorsata beschrijft – in dwarslopende, licht schuine rijen, maar de afstanden tussen de aperturae zijn niet regelmatig. Zij liggen – zoals Voigt dit (in zijn "Mons-boek", 1987) bvb. voor Filisparsa tinglandi (Brood, 1972) beschrijft, soms dichter en soms verder uit elkaar.
Ik ga dus voor Filisparsa cf. tinglandi (Brood, 1972).
Beste Groeten,
Oliver
- hubertus68

Hallo beste bryozoa-liefhebbers,
bij deze twee zeldzame soorten uit de Meerssen member van de ENCI:
Foto's 1 en 2: een kleine incrusterende soort met een stervormig uiterlijk. Vanuit het centrum zijn zeven bundels met 12 tot 23 mondopeningen gegroeid. het centrum van de kolonie toont ook zooecia, die iets schuin liggen. Geen idee? Maar ik zie overenkomsten met Lopholepis sp. en Desmediaperoecia sp.
Foto's 3 t/m 5: Van deze soort heb ik drie, vier exemplaren in de verzameling, en kon deze tnt. niet op naam brengen. Opvallend is de spiraalvorm van de kolonie en de zeer dikke dorsale zijde (in vergelijking met de smalle frontale zijde). Deze toont vier tot fijf mondopeningen. De dorsale zijde toont diverse schuin gerangschikde kenozooecia . Geen idee. De soort komt niet overeen met heterocrisina communis of Heterocrisina candelbrum.
Groeten,
Oliver
Hoi Oliver,
bedankt voor jouw verwijzing naar Filisparsa cf. tinglandi (Brood, 1972).
Ik heb het werk van K. Brood erbij genomen en de beschrijving plus afbeeldingen vergeleken met mijn exemplaar.
De beschreven determinatiekenmerken kan ik allemaal terug vinden op mijn specimen, zelfs de sporen van de kenozooecia op de dichotome vertakking op de dorsale zijde, zoals afgebeeld op plate XXX fig. 7.
Jouw incrusterend sterretje is wel heel speciaal. Dit ben ik zelf nog niet tegengekomen en ook in de boeken heb ik nog niets gelijkaardigs gezien.
Van de tweede soort, die jij toont, heb ik ook één specimen gevonden tot nu toe met de opvallende zeer dikke dorsale zijde.
Ik heb ook geen idee welke soort dit zou kunnen zijn.
Beste groeten
Lugo
bedankt voor jouw verwijzing naar Filisparsa cf. tinglandi (Brood, 1972).
Ik heb het werk van K. Brood erbij genomen en de beschrijving plus afbeeldingen vergeleken met mijn exemplaar.
De beschreven determinatiekenmerken kan ik allemaal terug vinden op mijn specimen, zelfs de sporen van de kenozooecia op de dichotome vertakking op de dorsale zijde, zoals afgebeeld op plate XXX fig. 7.
Jouw incrusterend sterretje is wel heel speciaal. Dit ben ik zelf nog niet tegengekomen en ook in de boeken heb ik nog niets gelijkaardigs gezien.
Van de tweede soort, die jij toont, heb ik ook één specimen gevonden tot nu toe met de opvallende zeer dikke dorsale zijde.
Ik heb ook geen idee welke soort dit zou kunnen zijn.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68

Bedankt voor de reactie, Luc!
tja, voor de twee laatste stukken zal ik eens contact opnemen met de wetenschappers.
Ik denk wel dat ik een stuk dat ik een tijdje geleden hier geplaatst heb, identificeerd heb.
Dit stuk heeft – zoals ik eerder dacht – niets met Idmonea-achtige te maken, maar behoord blijkbaar tot het geslacht Reticrisina. De meeste overeenkomsten heeft het stuk met Reticrisina obliqua (d'Orbigny, 1850, pl. 610, fig. 1-6 en pl. 768, fig. 1 & 2). Deze soort vormt reticulaire (netvormige) kolonieen zoals men deze van diverse andere Limburgse geslachten ook kent: Idmidronea, Crisisina, Retecava etc.
Wat mij wel opviel is dat geen auteur de gebogene richels onder de mondopeningen beschreven heeft. Deze zijn bij mijn stuk zeer duidelijk te zien. Ook deze soort heeft zijn naam vaak veranderd. Dit was ook de reden, waarom de determinatie erg lastig was:
- Reticulipora obliqua (d'Orbigny, 1850)
- Diastopora obliqua (Vine, 1884)
- Crisina (Reticrisina) obliqua (Gregory, 1899)
- Plagioecia obliqua (Canu, 1922)
- Desmeplagioecia obliqua (Voigt, 1924)
Het stuk gaat onder de naam Reticrisina cf. obliqua het determinatiesysteem in, maar ik wil wel nog verder onderzoek doen.
Beste Groeten,
Oliver
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Heren, ik heb jullie inspanningen ook eens in de kijker gezet op onze Facebookpagina. Het is toch erg indrukwekkend, alles samen beschouwd.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Frederik,
bedankt om dit even in de aandacht te plaatsen.
Deze kleine wereld kan ook fascinerend zijn, al is een vitrinekast er niet aan besteed.
Een fotoalbum past beter bij deze fossieltjes;)
Oliver,
de gelijkenis van jouw specimen met de afbeeldingen van d'Orbigny is inderdaad goed, maar zoals jij aanhaalt, die richeltjes zijn op die afbeeldingen niet te zien.
Toch denk ik ook dat jij juist zit met de determinatie.
groeten
Lugo
bedankt om dit even in de aandacht te plaatsen.
Deze kleine wereld kan ook fascinerend zijn, al is een vitrinekast er niet aan besteed.
Een fotoalbum past beter bij deze fossieltjes;)
Oliver,
de gelijkenis van jouw specimen met de afbeeldingen van d'Orbigny is inderdaad goed, maar zoals jij aanhaalt, die richeltjes zijn op die afbeeldingen niet te zien.
Toch denk ik ook dat jij juist zit met de determinatie.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Bedankt Frederik voor het posten op facebook.
Leuk dat de kleine beestjes zo veel aandacht krijgen.
Groeten,
Oliver
Leuk dat de kleine beestjes zo veel aandacht krijgen.
Groeten,
Oliver
Hier nog enkele bryozoa, die wel al eerder gepasseerd zijn. Maar omwille van hun goede bewaring en details heb ik ze toch maar gefotografeerd.
De eerste is een vrij groot fragment ( 1 cm lengte ) van een Zonopora spiralis ( Goldfuss, 1826) en de tweede is een Spiropora verticillata ( Goldfuss, 1826 ), waar de facetten zeer mooi zichtbaar zijn.
Nummer drie gelijkt dan weer op het tweede specimen dat Oliver enkele dagen geleden plaatste met de dikke dorsale zijde.
Dit fragment is wel niet spiraalvormig en het aantal mondjes per rij is aanzienlijk hoger.
Ik vind hier de overeenkomst met het exemplaar van Von Hagenow ( tafel 2, fig 4) vrij goed.
Hij benoemt dit specimen Idmonea macilenta, maar deze benaming is niet meer geldig ( junior synoniem).
Ik vermoed dat de juiste benaming nu Idmidronea macilenta (v. Hagenow, 1853 ) moet zijn.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites