Eerste koot reuzenhert of rund?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
BertB
Eerste koot reuzenhert of rund?

Bericht door BertB » 29 nov 2016, 11:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze grote koot (9cm lengte) gisteren gevonden op de zandmotor. Al even langs Ivan gehaald, en die denkt aan een reuzenhert of mogelijk een rund.

Aangezien ik zowel kenmerken van hertachtige (bovengewricht) als rund (wat steviger uiterlijk) terug zie in het bot, dacht ik het door de andere experts hier op het forum te laten beoordelen..

Kan iemand me uitsluitsel geven?
Alvast bedankt!

andersschinkel
Antw: Eerste koot reuzenhert of rund?

Bericht door andersschinkel » 29 nov 2016, 17:08

Ik denk rund, vanwege de robuustheid en breedte/dikte (zowel van voren als van opzij gezien), maar vooral ook vanwege de locatie van het kuiltje aan de onderkant. Op foto 3 zie je goed dat dit kuiltje meer naar één zijkant zit, niet in het midden. Dat is volgens mij meer zo bij runderen.

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 30 nov 2016, 07:14

Ik ben het met Anders eens. De kans is erg groot dat hij uit de voorpoot komt. De zwaarste botten zitten in de voorpoot, omdat daar het meeste gewicht op ligt.

Charlie

BertB

Bericht door BertB » 30 nov 2016, 17:14

Bedankt voor de hulp Anders en Charlie!

Dan gaat deze koot voor nu in de collectie als een koot uit de voorpoot van een runderachtige.

Is er, kijkend naar het vrij grote formaat en vindplaats, nog een bepaald type rund aan te koppelen, of zou dat teveel gokwerk worden? :)

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 01 dec 2016, 07:21

Ik denk niet dat het mogelijk is om onderscheid te maken tussen oerrund en steppewisent in dit geval.

BertB

Bericht door BertB » 01 dec 2016, 09:09

Toch bedankt Anders, geeft toch een goed idee! Is in elk geval een leuk eerste 'compleet' kootje voor me.

Plaats reactie