Dinosporen, maar welke?
Dinosporen, maar welke?
Ik ben in het bezit gekomen van deze sporen uit een oude collectie. Herkomst helaas onbekend. Iemand die misschien het gesteente herkend?
Theropode lijkt me. Is er op basis van de grootte wellicht iets te zeggen over de soort, of orde? Zelf heb ik helaas niet voldoende kennis over dino's.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
- Maurice
- Senior Lid
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Antw: Dinosporen, maar welke?
Hmmmm zonder herkomst word het moeilijk, maar ik heb gelijkaardige sporen uit zuid frankrijk.
Je zou ze kunnen houden onder "Grallator sp." dit word algemeen gebruikt voor dit soort ichnofosielen.
Diegene die ik in mijn bezit heb zijn "grallator variabilis" uit het Hettangiaan
Groeten,
Kevin
Je zou ze kunnen houden onder "Grallator sp." dit word algemeen gebruikt voor dit soort ichnofosielen.
Diegene die ik in mijn bezit heb zijn "grallator variabilis" uit het Hettangiaan
Groeten,
Kevin
growing old is mandatory, but growing up is
optional.
optional.
Dank Kevin,
Het is in ieder geval een kleinere Theropode. Zou het niet correcter zijn om het bij THEROPODA te houden dan? Grallator sp. is dan wel een ichnospecies waarvan niet duidelijk is van welk beest het is....
Op internet zag ik ook veel grotere pootafdrukken. Mijne zijn 13 en 16 cm. Aangezien de dieren op de achterpoten liepen, zouden beide stappen van verschillende individuen moeten zijn lijkt me.
Helaas is het niet meer te achterhalen waar de sporen vandaan komen. Zuid Frankrijk zou wel goed kunnen.
Zou je misschien een foto van jouw afdruk kunnen plaatsen ter vergelijk?
Het is in ieder geval een kleinere Theropode. Zou het niet correcter zijn om het bij THEROPODA te houden dan? Grallator sp. is dan wel een ichnospecies waarvan niet duidelijk is van welk beest het is....
Op internet zag ik ook veel grotere pootafdrukken. Mijne zijn 13 en 16 cm. Aangezien de dieren op de achterpoten liepen, zouden beide stappen van verschillende individuen moeten zijn lijkt me.
Helaas is het niet meer te achterhalen waar de sporen vandaan komen. Zuid Frankrijk zou wel goed kunnen.
Zou je misschien een foto van jouw afdruk kunnen plaatsen ter vergelijk?
Kennis telt!
- Maurice
- Senior Lid
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Er is een klein verschil in afmeting tussen de 2 afdrukken dus wslk 2 verschillende dieren.
Het was niet ongewoon om platen te vinden met afdrukken die door elkaar liepen.
13 - 16 cm is een goede afmeting voor "Grallator" ze kunnen ook kleiner of groter zijn.
Hier is er eentje van mij :
https://fossilcollection.files.wordpres ... 100902.jpg
Die van jou zien er iets plomper uit , maar ik zou het nog steeds op "Grallator sp." houden.
Groeten,
Kevin
Het was niet ongewoon om platen te vinden met afdrukken die door elkaar liepen.
13 - 16 cm is een goede afmeting voor "Grallator" ze kunnen ook kleiner of groter zijn.
Hier is er eentje van mij :
https://fossilcollection.files.wordpres ... 100902.jpg
Die van jou zien er iets plomper uit , maar ik zou het nog steeds op "Grallator sp." houden.
Groeten,
Kevin
growing old is mandatory, but growing up is
optional.
optional.
Ornithopoden voeten zijn normaal breder dan lang. Theropoden zijn normaal langer dan breed. Dus zou zeggen dat het inderdaad Theropode is.
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.