Foraminiferen Emael-member Limburgse Krijt

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Foraminiferen Emael-member Limburgse Krijt

Bericht door KoenJ » 23 okt 2016, 21:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allen,

Bij deze een nieuw topic, omdat ik een monster uit de Emael-member van het Limburgse Krijt aan het doornemen ben op forams, en de resultaten deel ik graag met jullie.

Als eerste een geagglutineerd (zandschalig) exemplaar dat er tijdens het zeven met het blote oog al uitsprong. Het gaat hier om Textularia agglutissima (Hofker, 1957). De maatstreepjes zijn door scherptediepte wat vaag, maar het exemplaar is ca. 3,2 mm groot. Een prachtig beestje.

Ik heb het monster overigens in water geweekt, verkruimeld, en gezeefd met een 0,063 mm zeef zonder voor te zeven. Dit omdat de range aan groottes van de voorkomende forams erg groot is.

[Bewerkt door KoenJ op 23-10-2016 om 21:33 NL]

Groeten,
Koen

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Foraminiferen Emael-member Limburgse Krijt

Bericht door hubertus68 » 24 okt 2016, 10:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Koen,

sjieke vondst en zeker niet algemeen vanwegens de fragiliteit.

Bij deze toon ik een paar oudere vondsten van de dezelfde vindplaats, Kalksteen van Nekum.
De laatste twee specimen zijn echter uit de Kalksteen van Meerssen van de ENCI. Zou het op foto 7 om Placopsilina kunnen gaan?

Het laatste stuk is nog steeds een "problematicum". Ik had vergelijkbare stukken spiraalvormige stukken als eens eerder getoont. Nu heb ik ook een mooie SEM-foto. Het gaat volgens mij om een foraminifeer. En ik denk niet dat wij op de binnenstructuur, dus op een halve foram kijken, want ik heb er tientallen van gevonden – altijd met de zelfde bewaartoestand. Als het om een opengebroken stuk zou gaan, zou ik verwachten dat ook de "stekels" hier en daar ontbreken. Als het een opgebroken stuk is dan zou de buitenste wand perfect verwijdert worden zijn, zonder de onderliggende stekels aan te tasten?!

De namen van de andere stukken heb ik nog niet kunnen uitvinden. Maar dit blijkt ook niet zo eenvoudig te zijn. Ik zit gewoon niet diep genoeg in de materie. Verder heb ik niet zo veel literatuur.
Ik zou dus blij zijn als jij – of een andere foram-expert – mij zou kunnen helpen.

Beste Groeten,
Oliver

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 24 okt 2016, 12:26

Hoi Koen,

Prachtig exemplaar, die Textularia! Het is toch maar zelden dat je ze zo compleet tegenkomt, in een dergelijk, relatief hoog-energetisch milieu!

Groetjes,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

KoenJ

Bericht door KoenJ » 24 okt 2016, 21:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Oliver,

Hofker (1966) geeft het antwoord op je 'versteende roos'. Het gaat om Nummofallotia cretacea (Schlumberger). het is blijkbaar 1gedeeltelijke helft van de foram. Een deel van de schaal bestond uit aragoniet, en is dus niet bewaard gebleven. Dat sluit aan bij dit verhaal:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 383#232425

Voor de rest (met beperkte tijd, dus dit is 90% correct):
1. Guttulina hantkeni
2. Sigmorphina soluta
3. ?
4. Eponides involuta of Gyroidinoides globosa
5. Textularia faujasi
6. Guttulina adhaerens
7. Planorbulinella cretae??

Hopelijk kun je hier wat mee! Het is trouwens aan te bevelen om bij de spiraalvormige forams ook de zijkant te fotograferen; dan kun je zien of het om een trochospiraal of planispiraal exemplaar gaat.

[Bewerkt door KoenJ op 24-10-2016 om 21:23 NL]

Groeten,
Koen

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 25 okt 2016, 10:03

Hoi Koen,

hartelijk bedankt voor de recherche naar de Nummofallotia. Jij had de naam inderdaad al eerder genoemt, maar Hofker's tekening maakt het pas duidelijk vind ik.

Bedankt ook voor de andere namen. Foto's van de zijkanten van de spriaalvormige forams zal ik nog 'leveren'. Daar had ik inderdaad niet aan gedacht.

Beste Groeten,
Oliver

KoenJ

Bericht door KoenJ » 01 nov 2016, 22:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allen,

Hierbij weer een forampje uit de Emael-Member. Het gaat om Nonionella troostae troostae (Visser, 1950), volgens Hofker (1966) wat zeldzamer in deze member.

De eerste twee foto's zijn gemaakt met mijn nieuwe speelgoed, een digitale microscoop van Conrad. Die heb ik gekocht omdat ik eerder gewoon met mijn telefoon foto's maakte door het oculair, zoals de 3e foto. Dat kostte mij bij forams kleiner dan 0,5 mm altijd veel pijn en moeite.

Natuurlijk halen de foto's van de digitale microscoop het niet bij een trinoculair met een spiegelreflex, maar voor de 80 euro biedt deze microscoop verrassend veek functies. Je kunt met de software bijvoorbeeld ook metingen verrichten, tekst toevoegen, tekeningen maken etc. Als ik tijd heb zal ik binnenkort eens een review op het forum posten.

Groeten,
Koen

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 01 nov 2016, 22:25

Hallo Koen, mooi apparaatje. Is zeker net in de collectie van Conrad. Mooi dat je er mee kan meten enz. Ik heb ook een Conrad maar daar kan ik alleen mee fotograferen. 80 euro is niet veel. Voor mij het overwegen waard. Succes er mee dat je nog veel leuke plaatje mag maken.
Groet,Ben

0000000000

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 02 nov 2016, 09:35

Hoi Koen,

de resultaten zijn tevredenstellend. Zeker een goede aanschaffing voor een kleine prijs.
Bedankt voor de tip.

Groeten,
Oliver

KoenJ

Bericht door KoenJ » 05 dec 2016, 21:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allen,

Het is een tijd geleden dat ik me op het forum, en zeker in dit topic, gemeld heb. Drukke dagen, kinderen die te weinig willen slapen, of te weinig uren in een dag. In ieder geval van die weken waar je niet meer weet waar de tijd blijft. Enfin, jullie kennen het vast wel.

Daarom ook weinig tijd besteed aan de forams van de Emael-member. De tijd die ik had, heb ik besteed aan het statistisch verantwoord proberen uit te pikken van de forams uit mijn monster. En dat kost meer tijd dan ik dacht!
Hierdoor ook geen tijd gehad om te leren foto's te maken met mijn nieuwe digitale microscoop, vandaar de niet al te beste foto's. Dat weerhoudt mij echter niet deze foram met jullie te delen. Het gaat volgens Hofker (1966) om een exemplaar van het genus Guembelina (Egger, 1902), maar volgens Loeblich & Tappan (1988) is dit genus opgegaan in het genus Spiroplecta (Ehrenberg, 1844). Voor deze member beschrijft Hofker twee soorten, G. globifera en G. striata . Die laatste is het, gezien het ontbreken van striae, in ieder geval niet. Maar het lijkt erop dat de globifera op de tekening van Hofker ook striae heeft. Dus ik plak maar even geen soort achter.

Groeten,
Koen

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 06 dec 2016, 08:38

Hoi Koen,

bedankt voor het delen van deze kleine foram.
Ik vrees dat ik je niet kan helpen met een determinatie, omdat ik zeer weinig foram literatuur heb. Maar ik zal in de namiddag wel eens de boeken induiken die ik heb.

Groeten,
Oliver

Plaats reactie