plantaardig? of toch pseudofossielen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
mundus
Contacteer:
plantaardig? of toch pseudofossielen?

Bericht door mundus » 28 nov 2016, 15:52

Afbeelding

Afbeelding

Namens Sjeng Smits en Eduard Messemaeckers (maar ben zelf ook nieuwsgierig) laat ik hier een paar foto's zien van twee stenen die zij in een groeve bij Arcen gevonden hebben. De ene (ex. Sjeng) laat een 'natuurlijke' doorsnede zien, de andere is gezaagd (achterkant andere helft ook afgebeeld). Het ex. van Sjeng lijkt op het eerste gezicht wel wat op een doorsnede van de coniferenkegel Araucaria mirabilis. Bij nadere beschouwing zijn er veervormig 'uitstralende' kristallen zien. Om de details beter te doen uitkomen, heb ik de stenen onder water gefotografeerd; in werkelijkheid zijn ze minder geel. De buitenzijde is in beide gevallen knobbelig. Alles bij elkaar doen ze mij een beetje aan markasiet-knollen denken. Weet iemand waar we hier mee te maken hebben?

Raymond van der Ham

Carboon
Has thanked: 443 times
Been thanked: 527 times
Antw: plantaardig? of toch pseudofossielen?

Bericht door Carboon » 28 nov 2016, 18:30

Kan dit gips (seleniet) of bariet zijn?

Op zoek naar groen in het zwart.

mundus
Contacteer:

Bericht door mundus » 07 dec 2016, 12:31

kent iemand een verzamelaar die z'n mineralen goed kent (en die deze fossielen-site niet leest); zou die iemand de link naar onze vraag naar die expert kunnen doorsturen?

Raymond, Sjeng en Eduard

Spongebob
Has thanked: 422 times
Been thanked: 640 times

Bericht door Spongebob » 07 dec 2016, 18:25

Hoi Raymond et al.

Tim heeft het volgens mij helemaal bij het rechte eind. In het oostelijk grind kennen we dit verschijnsel op verkiezelde sponzen. Het heeft waarschijnlijk te maken met een of andere pseudomorfose en de invloed van gips en/of bariet sluiten we niet uit. Freek en ik zijn bezig met een artikeltje over een bepaalde sponssoort en dit verschijnsel komt daarbij zijdelings ter sprake. Zelf heb je daarbij ook een kleine bijdrage geleverd in de determinatie van de zeeegel ;)

Mvg, Tom

Time fades away (Neil Young)

mundus
Contacteer:

Bericht door mundus » 12 dec 2016, 11:10

Hallo Tim en Tom,

hartelijk dank voor jullie reacties. We gaan er mee aan de slag. Tom, we zijn nieuwsgierig naar jullie spons-artikel. Komt het in G&H?

Groeten,

Raymond

Spongebob
Has thanked: 422 times
Been thanked: 640 times

Bericht door Spongebob » 12 dec 2016, 19:36

Yep!
Vandaag ingestuurd :D

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie