Napslak/schaalhoren uit het Deense Krijt??
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Napslak/schaalhoren uit het Deense Krijt??

Tijdens het schoonmaken van een stukje Deense Chalk van Mons Klint kwam ik dit 3mm grote fossieltje tegen op een Bryozoa kolonie. Het leek mij een schelpje van de familie Patella (schaalhoren). Als iemand een gedetaileerdere determinatie kan geven of een beter idee heeft graag! Ook een determinatie voor de Bryozoa vind ik leuk maar dat zal met deze fotos lastig worden.
Alvast bedankt!
Pim
- Caveman
- Has thanked: 275 times
- Been thanked: 317 times
- Contacteer:
Antw: Napslak/schaalhoren uit het Deense Krijt??
Lijkt op een (Iso) crania......
To share or not to share, that's the question!
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
In ieder geval een brachiopode en in ieder geval een Isocrania, en volgens mij een Isocrania costata (Sowerby, 1823).
Vergelijk maar eens met de beschrijvingen en afbeeldingen in deze artikel:
AUTECOLOGY AND TAXONOMY OF TWO UPPER CRETACEOUS CRANIACEAN BRACHIOPODS, FINN SURLYK, 1973
Verkrijgbaar hier: https://www.researchgate.net/publicatio ... rachiopods
De bryozoa-kolonie behoord tot de orde Cheilostomata. De kolonie blijkt tamelijk afgerold te zijn, vandaar durf ik op basis van de foto's niet eens een geslachtnaam te noemen. Als je echter meer wil weten zul je scherpere close-up's moeten maken. Bij afgerolde kolonien is het vaak van voordeel als het stuk vochtig (niet nat) is voordat jij een foto maakt. In deze toestand zijn de wanden van de enkele zooecia (woonkamers) vaak beter te zien.
Beste Groeten,
Oliver
Vergelijk maar eens met de beschrijvingen en afbeeldingen in deze artikel:
AUTECOLOGY AND TAXONOMY OF TWO UPPER CRETACEOUS CRANIACEAN BRACHIOPODS, FINN SURLYK, 1973
Verkrijgbaar hier: https://www.researchgate.net/publicatio ... rachiopods
De bryozoa-kolonie behoord tot de orde Cheilostomata. De kolonie blijkt tamelijk afgerold te zijn, vandaar durf ik op basis van de foto's niet eens een geslachtnaam te noemen. Als je echter meer wil weten zul je scherpere close-up's moeten maken. Bij afgerolde kolonien is het vaak van voordeel als het stuk vochtig (niet nat) is voordat jij een foto maakt. In deze toestand zijn de wanden van de enkele zooecia (woonkamers) vaak beter te zien.
Beste Groeten,
Oliver
- Masterofearth
De Isocrania Costata lijkt er inderdaad erg veel op, ik ga proberen uit te zoeken hoe ik de verschillende Isocrania kan onderscheiden ze lijken erg veel op elkaar.
Bedankt voor de hulp, ik heb een groot aantal soorten brachiopoden maar deze morphology totaal anders en is een leuke nieuwe aanvulling.
groet,
Pim
Bedankt voor de hulp, ik heb een groot aantal soorten brachiopoden maar deze morphology totaal anders en is een leuke nieuwe aanvulling.
groet,
Pim
- Masterofearth
De Isocrania Costata lijkt er inderdaad erg veel op, ik ga proberen uit te zoeken hoe ik de verschillende Isocrania kan onderscheiden ze lijken erg veel op elkaar.
groet,
Pim
groet,
Pim