Uit Thenay - Bekken van Parijs
- Spongebob
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 640 times
Uit Thenay - Bekken van Parijs
Kan iemand uitsluitsel geven over deze druppelvormige stenen uit het Paleoceen van Thenay (Bekken van Parijs)? Ik vermoed dat het zich hier om opgevulde en naderhand verstevigde kreeftengangen handelt maar kan er niets over vinden.
Groeten, Tom
Time fades away (Neil Young)
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Uit Thenay - Bekken van Parijs
Hoi Tom,
Dit doet inderdaad denken aan een ichnofossiel. Qua vorm iets uit de 'Glossifungites' ichnofacies. Deze ichnofacies is kenmerkend voor hardgrounds of firmgrounds. Je zou bevoorbeeld kunnen denken aan het ichno-taxon Gastrochaenolites (of misschien Rhizocorallium). Qua milieu zou ik in het Bekken van Parijs overigens eerder een Cruziana ichnofacies verwachten.
Gastrochaenolites wordt vaak veroorzaakt door gravende bivalves. In dat geval zou je in sommige exemplaren een schelp moeten vinden... Gezien je daar niet over schrijft, vermoed ik dat dat niet het geval is...
Groet,
Johan
Dit doet inderdaad denken aan een ichnofossiel. Qua vorm iets uit de 'Glossifungites' ichnofacies. Deze ichnofacies is kenmerkend voor hardgrounds of firmgrounds. Je zou bevoorbeeld kunnen denken aan het ichno-taxon Gastrochaenolites (of misschien Rhizocorallium). Qua milieu zou ik in het Bekken van Parijs overigens eerder een Cruziana ichnofacies verwachten.
Gastrochaenolites wordt vaak veroorzaakt door gravende bivalves. In dat geval zou je in sommige exemplaren een schelp moeten vinden... Gezien je daar niet over schrijft, vermoed ik dat dat niet het geval is...
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- Spongebob
De witte vlekjes die je op de foto ziet zijn allemaal schelpfragmenten. Ik dacht dat deze misschien aan de wand geplakt zijn door het gravende organisme. Een schelp middenin deze 'peertjes'?, dat verwacht ik niet, maar misschien moet ik er eentje opofferen om dat uit te vinden.FossilDude schreef: Gastrochaenolites wordt vaak veroorzaakt door gravende bivalves. In dat geval zou je in sommige exemplaren een schelp moeten vinden... Gezien je daar niet over schrijft, vermoed ik dat dat niet het geval is...
Als ik doorklik op Cruziana en de beschrijving lees, lijkt het niet het geval te zijn....FossilDude schreef: Qua milieu zou ik in het Bekken van Parijs overigens eerder een Cruziana ichnofacies verwachten.
'Glossifungites' ichnofacies heb ik even gegoocheld; ook daar zijn aanwijzingen voor Gastrochaenolites; daar kan ik wellicht verder mee.
Bedankt en groet, Tom
- Spongebob
......samen met de andere fossielen van het uit m'n garage opgedoken bakje......
PS: de middelste is geen spons,
maar ook een of ander ichnofossiel.
[Bewerkt door Spongebob op 12-12-2016 om 19:56 NL]
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Antw: Antw: Uit Thenay - Bekken van Parijs
Als het echt om Gastrochaenolites zou gaan zou je inderdaad eigenlijk 1 schelp middenin de peertjes verwachten. Zo op het zicht zou ik dat niet verwachten bij jouw stukkenSpongebob schreef:
De witte vlekjes die je op de foto ziet zijn allemaal schelpfragmenten. Ik dacht dat deze misschien aan de wand geplakt zijn door het gravende organisme. Een schelp middenin deze 'peertjes'?, dat verwacht ik niet, maar misschien moet ik er eentje opofferen om dat uit te vinden.
Als je hier op Fossiel.net doorklikt kom je bij het ichnofossiel Cruziana uit. Dat is iets anders dan de Cruziana ichnofacies. Ichnofacies zijn combinaties van types ichnofossielen, die kenmerkend zijn voor verschillende paleo-milieus. De Cruziana ichnofacies is de ichnofacies die kenmerkend is voor ondiep mariene milieus (sublittorale zone) met ongeconsolideerd sediment. Overigens zou bijvoorbeeld de Skolithos ichonofacies ook passen in het paleomilieu van het Bekken van Parijs (voor de nog wat ondiepere afzettingen).Spongebob schreef:Als ik doorklik op Cruziana en de beschrijving lees, lijkt het niet het geval te zijn....FossilDude schreef: Qua milieu zou ik in het Bekken van Parijs overigens eerder een Cruziana ichnofacies verwachten.
groet,
johan
[Bewerkt door FossilDude op 12-12-2016 om 20:41 NL]
- Spongebob
FossilDude schreef:
Als je hier op Fossiel.net doorklikt kom je bij het ichnofossiel Cruziana uit. Dat is iets anders dan de Cruziana ichnofacies. Ichnofacies zijn combinaties van types ichnofossielen, die kenmerkend zijn voor verschillende paleo-milieus. De Cruziana ichnofacies is de ichnofacies die kenmerkend is voor ondiep mariene milieus (sublittorale zone) met ongeconsolideerd sediment. Overigens zou bijvoorbeeld de Skolithos ichonofacies ook passen in het paleomilieu van het Bekken van Parijs (voor de nog wat ondiepere afzettingen).
Okee, weer iets geleerd, bedankt!
http://www.es.ucl.ac.uk/tf/ichno.htm
Maar wat een verwarrende termen worden hiermee gebruikt; dit brengt je toch in de war.
[Bewerkt door Spongebob op 12-12-2016 om 22:15 NL]
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Hey Johan, misschien is het een idee om de entry voor cruziana in ons glossarium even aan te vullen om die twee betekenissen mee te geven?
Ook de term ichnofacies mag erin.
Ik ben wel blij dat de automatische links naar ons glossarium terug werken in het forum. Dit topic toont al meteen het praktisch nu daarvan!
Ook de term ichnofacies mag erin.
Ik ben wel blij dat de automatische links naar ons glossarium terug werken in het forum. Dit topic toont al meteen het praktisch nu daarvan!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Je hebt gelijk, Frederik. Ik zal het binnenkort eens aanpassen.
mvg,
Johan
mvg,
Johan