Phalanx roofdier

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Lidwientje3
Phalanx roofdier

Bericht door Lidwientje3 » 14 nov 2016, 18:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit kootje vond ik gisteren op de Zandmotor. Ik neig inmiddels meer naar katachtig dan beer i.v.m. de ranke vorm, maar verder heb ik nog geen echte match. Mogelijk is het proximale uiteinde pathologisch, of vervormd, het ziet er iig niet uit als een normaal gewricht van een phalange. Heeft iemand een vergelijkbaar onderdeel? Of verder ideeen?

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Phalanx roofdier

Bericht door Schouwenburg » 15 nov 2016, 07:09

Hij is proximaal erg vreemd gevormd. Ik denk aan een pathologie. Mogelijk dat het dier op jeugdige leeftijd, op de groeischijf, zijn teen gebroken heeft en dat weer scheef vastgegroeid is. Ik vermoed dat hij van een wolf/hond geweest is.
Wie heeft er een andere suggestie?

Charlie

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 15 nov 2016, 07:33

Ik heb er een tijdje naar gekeken maar kwam er niet uit. Dacht aanvankelijk aan een katachtige maar heb dat laten varen.

Groet,

Niels

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 16 nov 2016, 06:28

Niels, ik denk dat je gelijk hebt. Hij is wat groot voor wolf / hond. Ik moet dat stuk in handen hebben, dat is makkelijker vergelijken.

Charlie

greenwheeldiggers

Bericht door greenwheeldiggers » 11 dec 2016, 17:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Heleen,

Wij hebben ook enige tijd zitten kijken naar deze phalange. Het gaf een vertekend beeld omdat sommige foto's op z'n kop geplaatst zijn.

Wij hebben precies zo'n zelfde botje gevonden, maar dan op de Maasvlakte. Dick Mol heeft hem enige tijd geleden in handen gehad en heeft hem gedetermineerd als: phalange van een grote roofvogel.

Voor alle duidelijkheid: de foto's met het metalen maatbalkje zijn van onze phalange. De andere hebben we geleend en rechtop gezet ;-)

Groeten Hans en Karin

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 11 dec 2016, 19:17

Afbeelding

Wat een mooi en apart botje, Heleen! Leuke vondst. Ter vergelijking: op internet vond ik deze foto van de klauw van een zeearend. De distale helft lijkt redelijk, maar de proximale helft helemaal niet. Dus of het inderdaad een grote roofvogel is? Maar ik heb geen idee hoe groot de variatie onder roofvogelsoorten is; en daarnaast zijn er nog uilen - misschien dat het er bij een oehoe bijvoorbeeld weer anders uitziet.

Lidwientje3

Bericht door Lidwientje3 » 11 dec 2016, 23:06

Bedankt voor de uitgebreide vergelijking Hans en Karin! Zeer irritant dat mijn fotos soms ondersteboven uit het bestand komen zo zijn ze daar niet opgeslagen dus ik kan het ook niet corrigeren excuus daarvoor.
Het botje ziet er inderdaad uit als die van jullie. Die zeearend van Anders is inderdaad geen match, maar ik zal eens verder kijken bij roofvogels. Grappig, helemaal niet aan vogel gedacht.

[Bewerkt door Lidwientje3 op 11-12-2016 om 23:38 NL]

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 12 dec 2016, 07:00

OK, geen pathologie dus. Het randje is heel opvallend en het kootje wijkt erg veel af van die van andere vogels. Nu moet je de determinatie nog gaan controleren.

Charlie

Plaats reactie