Mini-phalanx marterachtige?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
andersschinkel
Mini-phalanx marterachtige?

Bericht door andersschinkel » 11 dec 2016, 19:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu we toch met roofdierkootjes bezig zijn... Dit mini-exemplaar vond ik ook op de ZM. Het is 7 mm lang. Is dit één van de 1e teenkootjes van een kleine marterachtige?

Ik heb een paar plaatjes van uiteengelegde skeletten van marterachtigen op internet gevonden; daar zag ik dat het 1e teenkootje van een hermelijn 4 mm lang was. Het zou hier dan om een wat grotere marterachtige kunnen gaan misschien. Maar kenmerken van het botje waren op die foto's niet te zien. Heel opvallend vind ik hier die twee hobbeltjes net boven het distale eind.

Ik ben benieuwd of jullie me meer kunnen vertellen!

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Mini-phalanx marterachtige?

Bericht door Schouwenburg » 12 dec 2016, 07:23

Als ik het goed zie is deze ca 8mm groot. Ik ben in eerste instantie op grootte gaan zoeken. Dan is vos en huiskat al te groot (10-17 mm, maar ik weet niet van welke teen). Van de das heb ik een teenkoot gemeten, deze past met de lengte, maar is veel breder dan deze. Ook de vorm is totaal anders. Met egel komt de vorm ook niet overeen. Bunzing zal ik gaan vergelijken. Het skelet dat ik in bruikleen had is weer bij de eigenaar.
Op dit moment nog geen overeenkomst. Ze zijn allemaal breder. Misschien moet je het bij de vogels zoeken.

Charlie

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 12 dec 2016, 08:24

Hoi Charlie,

Bedankt voor je reactie en voor het uitsluiten van bepaalde mogelijkheden. Qua vorm leek me hermelijn wel te kloppen, maar dus niet qua formaat. Dus misschien dat een grotere marterachtige nog wel een optie is. Ik zal ook bij vogels gaan kijken.

HG,

Anders

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 12 dec 2016, 16:12

Ik zal weer op zoek gaan naar de desertatie van Dieta Ambros, waarin ze o.a. de verschillen tussen boom- en steenmarter behandeld. Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig. Anders weet ik nog bij een natuurbeschermer een paar skeletten te liggen.

Charlie

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 12 dec 2016, 19:17

Hoi Charlie,

Ik heb haar meteen even een mailtje gestuurd :-) Wie weet wil ze me wel een digitale kopie sturen.

Groet,

Anders

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 14 dec 2016, 07:02

De laatste keer dat ik haar sprak had ze hem nog niet ingescand. De bunzing heb ik gefotografeerd, maar moet de foto's nog verwerken. Eén van de kleine 1e kootsjes is ook 8 mm lang.

Charlie

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 14 dec 2016, 19:46

Oké, ik ben benieuwd.

Dieta had hem idd niet digitaal, maar ik mocht haar de foto's sturen, dan zou ze er ook even naar kijken.

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 16 dec 2016, 07:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Anders.
Die kleine dingen zijn lastig te fotograferen, maar ik denk dat ze bruikbaar zijn. Dit is één van de kleine eerste teenkoten van een bunzing. Er is weinig verschil met de andere eerste kootjes van dit dier. De grotere zijn iets slanker. Van een hermelijn zullen ze niet ver afwijken. Je ziet dat deze duidelijk anders gevormd is dan het stuk uit jouw collectie.

Charlie

Plaats reactie