Hermelijn of andere kleine marterachtige van MV2

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
andersschinkel
Hermelijn of andere kleine marterachtige van MV2

Bericht door andersschinkel » 16 okt 2016, 20:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier viel mijn oog ook op bij het zoeken naar muizenkiezen. Volgens mij is het een fragmentje van de (linker) bovenkaak van een hermelijn of marterachtige van vergelijkbaar formaat. De beste afbeeldingen ter vergelijking (ook voor het formaat) vond ik in Kurten, Pleistocene mammals of Europe. Voor een wezel lijkt het stukje net wat te groot.

Ik heb het vorige week zondag ook aan Dick Mol en Bram Langeveld laten zien. Die waren het eens met de determinatie als kleine marterachtige, maar konden zonder vergelijking met originelen niet meer zeggen. Dus ik denk dat ik even langs het Natuurhistorisch moet gaan. Maar als iemand goede afbeeldingen (met maataanduiding) heeft ter vergelijking, houd ik me aanbevolen!

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Hermelijn of andere kleine marterachtige van MV2

Bericht door Schouwenburg » 17 okt 2016, 06:26

Had op de determinatiedag bij Sander langsgelopen. Hij had je veel beter kunnen helpen, misschien had hij op de valreep nog in de publicatie waar wij mee bezig zijn gepast. Ik heb bij mijn data gezocht. We moeten het fragment met een schedel vergelijken. Ik heb o.a. de schedel en deel skelet van een fret (gekruiste en gedomesticeerde bunzing) liggen. Ket is een P2 van een bunzing of een P1 van een boommarter (de steenmarter is nog niet zo lang geleden in onze omgeving aangekomen. Beiden zijn rond de 2 mm.

Charlie

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 17 okt 2016, 08:05

Hoi Charlie,

Ik ben nog even langs Sander geweest met wat ander materiaal (Bram verwees me daarmee door), maar ik moest helaas weer een bus halen, dus had te weinig tijd om dit ook nog te laten zien.

In Kurten leek de bunzing (waarvan alleen een onderkaak is afgebeeld) veel te groot, maar dit is maar een enkele afbeelding natuurlijk. Vergelijking met schedels is sowieso beter.

Mocht hij toch nog meegenomen kunnen worden in jullie publicatie, als we snel tot een determinatie kunnen komen, dan moet je het maar zeggen.

Groet,

Anders

zandmotor
Been thanked: 2 times

Bericht door zandmotor » 17 okt 2016, 18:11

Mooie vondst Anders, evenals het hazenkiesje. Interessant, wat er in het gruis te vinden is...;-)

groet,

Dick

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 17 okt 2016, 18:25

Dank je!

Ivan

Bericht door Ivan » 17 okt 2016, 20:58

Erg mooie vondst Anders!
Mooi stukje kaak.

Groeten,

Ivan

andersschinkel
Kaakfragmentje met kies - geen marterachtige maar watermol

Bericht door andersschinkel » 12 dec 2016, 20:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allemaal,

Bij dit kaakfragmentje ging ik eerst uit van een marterachtige, en ook Dick Mol en anderen dachten aan een klein roofdier. Maar bij vergelijking met alle mogelijke marterachtigen in het Natuurhistorisch Museum was duidelijk dat het dat niet was. Dus ben ik toch weer naar insecteneters gaan kijken, omdat ik gezien had dat de premolaren daarvan soms lijken op die van roofdieren. Zo kwam ik bij de laatste foto in deze serie uit (op internet gevonden), van de schedel van de kleine watermol Galemys pyrenaicus. Deze is kleiner, maar ik zag meteen dat het verder klopte (ook de kromming in het botfragment, van opzij gezien, als je het vergelijkt met de zijkant van de schedel). Ik denk (na doorspitten van Rümke, A review of fossil and recent Desmanidae) dat het bij mijn fragmentje om Desmana sp. gaat (waarbij moschata erg aannemelijk is). Op basis van de foto van Galemys leek het Bram Langeveld, die het fragmentje ook uitgebreid bekeken had, ook zeer plausibel.

Dus voorlopig houd ik het hierop - een verrassende uitkomst, die ik wel even wilde delen, want wie weet hebben jullie ook wel wat ongedetermineerde roofdierkiesjes die dat toch niet zijn!

Groet,

Anders

Oh ja, op de foto van Galemys is de rechter P2 de 5e van rechts, de grote snijtand niet meegeteld.

[Bewerkt door andersschinkel op 12-12-2016 om 20:11 NL]

wing
Contacteer:

Bericht door wing » 13 dec 2016, 18:39

Hoi Anders.
Mooi kaakje.
Verrassende uitkomst.
Hoop ook eens zoiets te mogen vinden.
Binnenkort ga ik naar het NHM om ook te kunnen determineren.
Spannend

Groetjes Willy

Zandmotorvondsten

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 14 dec 2016, 07:00

OK anders, dan moet ik daar ook rekening mee gaan houden. Deze vorm kende ik alleen van de marterachtigen.

Charlie

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 14 dec 2016, 19:48

Ja, dit is wel iets waarmee je gemakkelijk op het verkeerde been wordt gezet.

Wie weet wat er bij jou allemaal nog tussen zit, Willy!

Plaats reactie