stukje barnsteen met insluitsel
-
stukje barnsteen met insluitsel

beste allemaal, alweer enige tijd geleden op de zm dit stukje barnsteen met insluitsel gevonden,jammer genoeg geen herkenbaar insluitsel maar desalniettemin erg leuk.
onder verschillende hoeken is zichtbaar dat het insluitsel een gebroken iod stuk van iets is en een donker "schilletje" heeft en daarbinnen is het lichter van kleur, tja het is behelpen, ik heb werkelijk geen flauw idee wat het zou kunnen zijn, wel gezien het feit dat de buitenste schilletjes "het contour van het barnsteen volgen" denk ik dat het insluitsels van zacht materiaal was. niet te zien op de foto, maar wel als je hem in de hand heb. Wat het is/was weet ik niet maar leuk vind ik het wel!!.
grt Errie
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: stukje barnsteen met insluitsel
Grappig stuk. Onder een lamp houden en dan met een smartphone detail opnames maken? Ik heb zo zelf mooie foto's kunnen maken met behulp van een microscoop clip voor op de smartphone uit de webshop.
De barnsteen van de kust is rommelig. Er zit Baltische barnsteen bij maar ook copal uit andere lagen, maar ook veel kunsthars waar ook van alles in kan zitten.
De barnsteen van de kust is rommelig. Er zit Baltische barnsteen bij maar ook copal uit andere lagen, maar ook veel kunsthars waar ook van alles in kan zitten.
Groet,
Niels
Niels
-
ik geloof niet dat het copal is dat heb ik vaak genoeg in handen gehad, dit is toch anders, kunsthars voelt ook anders aan. Vaak zie je oa een soort verweringskorst dat een beetje lijkt op sinaasappelschil, op de foto is dat echter niet goed te zien,
grt Errie
grt Errie
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Ik bedoel niet te zeggen dat jouw stuk kunsthars is. Het ziet er overtuigend uit. Toch weet je het nooit helemaal zeker is mijn ervaring. Ik heb bij de ZM en hvh weleens stukken zo groot als een voetbal gevonden, waar allerlei stukken van afgebroken waren. Dan weet je het wel. Ik heb aardig wat barnsteen gevonden maar de twijfel blijft. Ook het onderscheid tussen copal en barnsteen is moeilijk te maken. Er zijn wel wat testjes voor.
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
Mijn ervaring is dat je met een simpele scanner goede "foto's" van die dingen kan maken en vooral als je met hoge resolutie werkt duidelijke vergrotingen.
Charlie
- Spongebob
- Has thanked: 422 times
- Been thanked: 640 times
Antw: Antw: stukje barnsteen met insluitsel
Zou je ook een gewone foto kunnen posten van dit stukje?erriegraven schreef:
ik geloof niet dat het copal is dat heb ik vaak genoeg in handen gehad, dit is toch anders, kunsthars voelt ook anders aan. Vaak zie je oa een soort verweringskorst dat een beetje lijkt op sinaasappelschil, op de foto is dat echter niet goed te zien,
grt Errie
Het ziet mij er nl wel uit als een stukje kunsthars.
Maar ik heb dan ook geen ervaring met barnsteen uit de Noordzee.
Heeft kunsthars weleens eens verweringskorst?
Dat lijkt me eerder weggelegd voor barnsteen (of is die er langs het strand al afgesleten?)
Time fades away (Neil Young)
-

ziehier nog enkele foto's, ik probeer ook de steen in te scannen, ik ben benieuwd wat dat oplevert
grt
Errie
edit ik heb nog een scan geprobeerd maar helaas ik heb kennelijk een simpele scanner en/ of ik weet niet goed hoe ik het moet doen, maar het levert niets op anders dan een foto met mijn smartphone...
[Bewerkt door erriegraven op 23-12-2016 om 19:55 NL]
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo.
Volgens mij wel een stukje barnsteen,die hebben vaak een korst aan de buitenkant.
Die korst zie je niet bij recente hars.
Ik denk dat er een stukje schors van de boom in de hars is blijven plakken.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 23-12-2016 om 21:58 NL]
Volgens mij wel een stukje barnsteen,die hebben vaak een korst aan de buitenkant.
Die korst zie je niet bij recente hars.
Ik denk dat er een stukje schors van de boom in de hars is blijven plakken.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 23-12-2016 om 21:58 NL]
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 422 times
- Been thanked: 640 times
Makkelijk te checken door even (zachtjes) tegen je tanden te tikken.sjaak schreef:
nu lijkt het opeens op een stuk vuursteen....
Bij barnsteen komt het dan 'dof' over en bij een ander gesteente hard.
Hierbij ter vergelijking barnsteen uit Overijssel.
Time fades away (Neil Young)