Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Wat een mooie vondsten zijn er door iedere fossiel zoekers gevonden.
Moeilijk om te kiezen ,maar het worden er meer dan 3
1 gw van 5cm
2 ellepijp reuze alk
3 compleet paarden hoef
4 bever kaakje met gespleten snijtand en 3 kiezen
5 priem met snij sporen
Dit vondsten horen oa bij mijn mooiste vondsten van de zandmotor , van 2016.
Iedereen een heel gezond en gelukkig 2017 met zoveel mogelijk vondsten.
Groetjes willy
Zandmotorvondsten

Dit zijn mijn twee toppers van dit jaar, allebei uit de Westerschelde.
Zo'n bovenkaakstand (hoogte ca 11 mm) van de Groenlandse haai Somniosus microcephalus had ik tot nu toe alleen in het Antwerpse gevonden. Er zijn mij uit het Westerscheldegebied slechts enkele vondsten van deze soort bekend.
Het schelpje Emarginula punctura (hoogte ca 4 mm) is ook een uitermate zeldzaam dingetje - daar gaat een verzamelaarshart toch een beetje sneller van kloppen (net als van al die andere prachtige vondsten in deze rubriek).
Groet, Lex
- Extincthunter
Hallo Ewoud,
Ik heb hem gevonden op matrix en hem ook zo late zitten, heeft wat meerwaarde vind ik.
Ik heb enkel de serraties vrijgemaakt en alles rondom de tand lichtjes verhard.
Verder is deze exact zoals hij uit de grond kwam.
als je wil ik heb filmpjes van het uitgraven op mijn Instagram
grtz
Ik heb hem gevonden op matrix en hem ook zo late zitten, heeft wat meerwaarde vind ik.
Ik heb enkel de serraties vrijgemaakt en alles rondom de tand lichtjes verhard.
Verder is deze exact zoals hij uit de grond kwam.
als je wil ik heb filmpjes van het uitgraven op mijn Instagram

grtz
Met schop en zeef in de hand zeef ik alle tanden uit het zand :)
Mijn mooiste twee vondsten van 2016: een kiesfragment van een Bosolifant, en een flink fragment mammoetstoottand, beide van MV2
Bart
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 634 times
Eigenlijk was afgelopen jaar niet echt mijn jaar. Een goede vriend/collega-verzamelaar is ontvallen, ons ‘keukentafelgroepje’ is niet meer actief, de overheid heeft me mijn adv-dagen (mijn maandelijkse zoekdagen) afgestolen en ik heb last gehad van zware ‘tegenwind’ binnen familie en werk. Zoals altijd gloort er dan ook weer licht in de duisternis. Ik geniet van het opa-zijn en voel ik energie voor werk en hobby terugkomen. Inmiddels een artikeltje voor Grondboor en Hamer (samen met Freek Rhebergen) afgerond en nieuwe openingen/ideeën gevonden. Contacten met andere verzamelaars zijn daarbij heel inspirerend: de naaste hobbyvrienden vooral; zoals op de bijeenkomsten in Emmen, Utrecht, bij Erik in Almelo of zoals gisteren tijdens de ‘Sappemeerse winterconferentie’ bij Karin en Peter, een zoektrip met ‘Stenenzoeker’ naar Hannover, Freddie Ekkel die zeer geëngageerd de museumboerderij in Kloosterhaar bestiert en de collectie daar voortdurend uitbreidt en last but not least, jullie forumleden: zoals bijv. Oliver (Hubertus) die bryozoen die bij mij al zo’n 30 jaar in een glazen buisje zitten aan de vergetelheid ontrukt en daar nu echt iets mee doet.
Aan de geweldige vondsten hierboven kan ik niet tippen. Wat een prachtige supervondsten!
Bij mij blijken vondsten van jaren geleden ineens interessant zonder dat het destijds te beseffen. Uiteindelijk mondt dat dan soms uit in een artikeltje. Hopelijk volgend jaar te lezen in G & H. Zonder teveel te verraden beeld ik hierbij een tweetal voorbeelden af. Ik geef toe, ziet er saai uit, maar representeert voor mij op hobbygebied een sponzig hoogtepunt voor het jaar 2016.
Iedereen veel geluk en gezondheid in 2017 !
Time fades away (Neil Young)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016
Hoi Tom,Spongebob schreef:
en last but not least, jullie forumleden: zoals bijv. Oliver (Hubertus) die bryozoen die bij mij al zo’n 30 jaar in een glazen buisje zitten aan de vergetelheid ontrukt en daar nu echt iets mee doet.
Iedereen veel geluk en gezondheid in 2017 !
speitig dat dit jaar voor jou niet zo verlopen is, als je dit gewenst had, maar tenmindste ik ben zeer dankbaar voor de kleine kerstcadeautjes die je mij gestuurd hebt. Misschien dat deze dankbaarheid jou een beetje motivatie voor het komende jaar geeft.
Beste Groeten en ook voor jou (en voor alle forumleden) een
gezond en gelukkig 2017!
Oliver

Wat een mooie vondsten!
2016 was ook een goed jaar voor ons. We hebben veel mooie vondsten gedaan op MV2. Het was dan ook moeilijk kiezen.
1.top snijtand nijlpaard
2.tongbeen van een wolharige mammoet
3.kies (bovenkaak ) van een Etruskische neushoorn
4 en 5. Een M2 uit de onderkaak van een beer en een zeer grote hoektand van een beer
6.twee van onze harpoenen. Één van gewei (10cm) en één van bot (13cm).
Groeten en de beste wensen van Wendy en Fred Lamme
Het was geen slecht jaar geworden met enkele interessante vondsten. Ik heb er vijf uitgekozen die toch net wat boven de rest uitsteken:
Foto 1: Dactylus ("vinger") van een nog niet gedetermineerde krab. Zal ik nog moeten voorleggen aan de experts. Gevonden in Romontbos, kalksteen van nekum.
Foto 2: vermoedelijke onderkaak van een schildpad. Soort ook nog niet bepaald. Gevonden in de ENCI, kalksteen van Emael.
Foto 3: Enchodus kaak. Gevonden in 't Rooth, kalksteen van Emael
Foto 4: niet gedetermineerde vissenkaak. Gevonden in 't Rooth, kalksteen van Emael
Foto 5/6: Botjes en poep met vermoedelijk meer botten van een reptiel. Gevonden in Besuchersteinbruch Mulheim, (Solnhofen kalk), jura
Ik wil bij deze ook iedereen een goed en fossielrijk 2017 wensen. Mogen er veel mooie vondsten worden gedaan.
Groeten,
Arno
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
De mooie vondsten blijven maar langskomen!
Groet,
Niels
Niels