kootje

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
BartKorf
Been thanked: 26 times
kootje

Bericht door BartKorf » 03 jan 2017, 15:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een vinger-/teenkootje, maar van welke soort? afkomstig ZM vorige maand. Ik kom uit op geit of schaap, klopt dat ? Of is hert ook nog een optie ?

En in verband daarmee nog een vraag: van de gehouden huisdieren hond, rund en paard leefden tegelijkertijd (en eerder) ook de wilde voorouders en verwanten hier in ons gebied. Het onderscheid tussen fossiele botten van de wilde voorouder en de gedomesticeerde versie is dan meestal niet te maken.
Maar hoe zit dat met de wilde voorouders van schaap en geit? Die komen voor zover ik weet in het wild alleen voor in meer zuidelijker gelegen en bergachtige streken, in ieder geval niet op onze mammoetsteppe, toch? En sinds wanneer komen schaap en geit hier dan wél voor ?

Bart

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Antw: kootje

Bericht door Optimo » 03 jan 2017, 15:54

Ik meen een keer te hebben gelezen dat de Romeinen,het konijn hebben mee gebracht.
Misschien ook schaap en geit ??
En of ze ook in groot Brittannië voorkwamen. ????

Gr

Huug

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 03 jan 2017, 21:28

je vraag kan ik niet ik niet beantwoorden maar het kootje kan evengoed van een hertachtige zijn

Groet,

Niels

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 04 jan 2017, 07:31

Kijk even in de publicatie van Elisabeth Schmid (digitaal te vinden op internet). Je zal zien dat hij te groot is voor schaap of geit. De maat en de vorm komen overeen met 1e teenkoot edelhert.

Charlie

BartKorf
Been thanked: 26 times

Bericht door BartKorf » 04 jan 2017, 16:13

Dankjewel Charlie, Huug en Niels !

Bart

Plaats reactie