stukje vuursteen met Bryozoa
-
stukje vuursteen met Bryozoa

beste allemaal, vandaag eens niet naar de zandmotor geweest maar ik was bij het IJsselmeer en vond diverse vuurstenen waaronder deze, toen ik beter keek zag ik dat er iets in zat, gegoogled en het lijkt op een membraan waarin mosdiertjes oftewel Bryozoa zaten.In het vuursteen zitten overigens meerdere van deze membranen
klopt mijn determinatie?
grt
Errie
[Bewerkt door erriegraven op 03-01-2017 om 22:01 NL]
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: stukje vuursteen met Bryozoa
Hoi Errie,
Ik kan op jouw foto's geen details herkennen, maar bryozoa of serpuliden behoren tot de kanshebbers.
Beste groeten,
Oliver
Ik kan op jouw foto's geen details herkennen, maar bryozoa of serpuliden behoren tot de kanshebbers.
Beste groeten,
Oliver
Beste Errie,
Volgens mij zijn Bryozoa de meest voorkomende vuursteen fossielen
Kom zelf nogal eens op de Noordelijkere stranden van Nederland en heb ook een aantal stukken (alleen niet de juiste vergroting om mooie foto's te maken)
Hierbij een http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=27800 naar een ouder topic van de site waarin wat microscoop foto's getoond worden. Misschien helpt het je verder.
Hidde
Volgens mij zijn Bryozoa de meest voorkomende vuursteen fossielen
Kom zelf nogal eens op de Noordelijkere stranden van Nederland en heb ook een aantal stukken (alleen niet de juiste vergroting om mooie foto's te maken)
Hierbij een http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=27800 naar een ouder topic van de site waarin wat microscoop foto's getoond worden. Misschien helpt het je verder.
Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome
-

beste allemaal, ik heb nog geprobeerd om een betere foto te maken, het blijft behelpen met een smartphone, maar er is wel wat meer detail te zien,
@hidde, ik zie een grote gelijkenis met foto 4 van de link die je gezet hebt. bedankt!
ik houd het dus op Bryozoa
bedankt!
grt Errie
Hallo,
Ik kan je niet helpen met t dier determineren.
Maar (naar mijn mening) een hele leuke aanvulling geven: dit stuk is volgens een expert een afslag.
Dus bewerkt door mensen.
Leuke vondst! En helemaal dat er ook nog een diertje inzit.
Groeten,
Ivan
Ik kan je niet helpen met t dier determineren.
Maar (naar mijn mening) een hele leuke aanvulling geven: dit stuk is volgens een expert een afslag.
Dus bewerkt door mensen.
Leuke vondst! En helemaal dat er ook nog een diertje inzit.
Groeten,
Ivan
-
Ha Ivan, daar heb ik ook aan zitten denken, ik heb hem daarom ook opgeraapt, het heeft een mooie slagbult en slaglitekentje maar geen uitgesproken zichtbare slaggolven, wel een slagput(?)
grt
Errie
[Bewerkt door erriegraven op 04-01-2017 om 21:28 NL]
[Bewerkt door erriegraven op 04-01-2017 om 22:46 NL]
grt
Errie
[Bewerkt door erriegraven op 04-01-2017 om 21:28 NL]
[Bewerkt door erriegraven op 04-01-2017 om 22:46 NL]
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Zeker een mosdiertje, maar bewerkt door mensen vind ik wel heel erg ver gezocht... Maar ik ben absoluut geen expert. Kan iemand mij duidelijk maken waarom dit als bewerkt wordt gezien? Ik zie niets anders dan een afgebroken stukje vuursteen met een paar butsen en zie geen reden om te denken dat deze door mensen zijn gemaakt.
Zo als ik dit zie zou bijna elk stukje vuursteen dat ik tegen kom een afslagje kunnen zijn.
Groet,
Pim
Zo als ik dit zie zou bijna elk stukje vuursteen dat ik tegen kom een afslagje kunnen zijn.
Groet,
Pim
Hoi Pim,
Er zijn hier slaggolven, slagbult en slaglitteken te zien.
Dat ontstaat allemaal als men vuurstenen bewerkt.
Vandaar dat dit een afslag is.
Afslagen zijn in feite "het afval" van het bewerkingsproces van vuurstenen.
Vandaar dat dit er niet mooi uitziet zoals een werktuig oid.
Het is in feite "gewoon afval" van mensen die vroeger leefden.
Groeten,
Ivan
Er zijn hier slaggolven, slagbult en slaglitteken te zien.
Dat ontstaat allemaal als men vuurstenen bewerkt.
Vandaar dat dit een afslag is.
Afslagen zijn in feite "het afval" van het bewerkingsproces van vuurstenen.
Vandaar dat dit er niet mooi uitziet zoals een werktuig oid.
Het is in feite "gewoon afval" van mensen die vroeger leefden.
Groeten,
Ivan
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Bedankt voor de uitleg. Maar kunnen dit soort beschadigingen niet ontstaan door het botsen met stenen in de branding of tijdens ander transport?
Ik zal vaker stukjes vuursteen gaan posten misschien heb ik toch nog archeologische vondsten gedaan...
groet,
Pim
Ik zal vaker stukjes vuursteen gaan posten misschien heb ik toch nog archeologische vondsten gedaan...
groet,
Pim