Kiesje ZM
Kiesje ZM

Gevonden op de ZM. Er werd door een medezoeker aan beer gedacht en na e.e.a. opgezocht te hebben kom ik ook tot die conclusie (m1?) maar 100% zeker ben ik niet. Opvallend is dat er weinig tandglazuur/email is overgebleven, alleen bovenop zit nog iets.
groet,
Dick
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Kiesje ZM
mooi stuk weer Dick ,de slijtage van het glazuur zou wel eens met het eet patroon,
en het menu van destijds ,als het beer is ?
ik bedoel fruit, knollen ,wortels, noten , enz daar kan dan behoorlijk wat zand e/d bij het eten naar binnen gaan .
natuurlijk aten ze ook vlees ,als er de gelegenheid zich voor deed ,maar voornamelijk plant materiaal zo gezegt .
gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 05-01-2017 om 20:58 NL]
en het menu van destijds ,als het beer is ?
ik bedoel fruit, knollen ,wortels, noten , enz daar kan dan behoorlijk wat zand e/d bij het eten naar binnen gaan .
natuurlijk aten ze ook vlees ,als er de gelegenheid zich voor deed ,maar voornamelijk plant materiaal zo gezegt .
gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 05-01-2017 om 20:58 NL]
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Ik heb deze "live" mogen aanschouwen en meen een knobbelstructuur (nog) net te hebben gezien. Gelet daarop en op de vorm denk ik aan beer, met enige twijfel.
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
Ik heb er een paar berenkaken bij gehouden, maar de vorm past zeker niet. Op faceboek had ik niet op de grootte gelet, maar ik denk dat het een premolaar van een eland is. Ik ben niet zeker, omdat je op de foto's niet genoeg details kan zien.
Charlie
-
-
Het blijft uitdagen. Ik zoek nu bij de meest vreemde dieren. Ik heb net bij de tapir gekeken. De voorste kies uit de bovenkaak van de recente tapir lijkt er op, maar ik weet niet hoe groot hij is. Dezelfde kies van de tapir uit het Tiglien is totaal anders gevormd. Je krijgt dus steeds vreemdere richtingen om te zoeken. Ik zeg niet dat hij van een tapir is, maar vergelijken kan altijd.
Charlie
Dank voor je reacties Charlie. Tapir... daar heb ik nog niet aan gedacht. Ik ga verder zoeken en neem het kiesje sowieso mee naar de determinatiedag in Futereland, de 29e.
groet,
Dick
groet,
Dick
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times

hallo Dick ,dat kiesje van jou houd ook mij al even bezig.
ik heb inmiddels ook op wat Engels , Amerikaanse sites gezocht ,wel wat gelijkende ,
voorbeelden gezien ,blijft moeilijk ,wel intrigerende molar ,
gekeken op sites als fossil tapir molar enz .
ik heb een aantal foto's gevonden ,waar van een beer , ook flink versleten ,en ook ,
een van een paard ,waar ik puur op de bouw en de wortel van de kies af ga .(volledig versleten natuurlijk )
misschien kun je hier iets mee , '' en toch mocht het tapir zijn da;s dan oud en nog intrigerender .
sucses met een verdere determinatie en wellicht tot bij Futureland .
nog even eerste foto betreft beer , tweede paard
gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 14-01-2017 om 18:22 NL]
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
inderdaad mee naar een determinatiedag; vergelijkingscollectie zou nog beter (Rotterdam?)
Groet,
Niels
Niels