kreeftachtigen uit het Limburgse krijt

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Indagator
Been thanked: 1 time
kreeftachtigen uit het Limburgse krijt

Bericht door Indagator » 14 jan 2017, 01:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

In navolg van de topics over de foraminiferen en bryozoa ook een topic over de kreeftachtigen uit het Belgisch-Limburgse krijt. Ben gaf al aan dat de activiteit op het forum laag is. Hopelijk komt hiermee weer een lichte impuls ;)

De laatste tijd ben ik me meer aan het focussen op het vinden van kreeftachtigen en ook het determineren al is dit door beperkte literatuur en vervormingen/positie in de matrix niet altijd even makkelijk. De meer voorkomende soorten zoals: Protocallianassa faujasi, Eumorphocorystes (sculptus en muelleri) , Binkhorstia (ubaghsii en euglypha) en Paranecrocarcinus
(Pseudonecrocarcinus) quadriscissus hebben vrij duidelijke kenmerken die een determinatie relatief eenvoudig maken.

In Foto 1 en 2 is de cephalothorax van een Binkhorstia ubaghsii te zien. Het interessante aan dit exemplaar is dat er vermoedelijk een deel van de antenne te zien is of een plaatje dat vast zat aan de antenne (scaphocerite). Gevonden in de Nekum member, groeve Romontbos.

In Foto 3 is een deel van de schaar van een Oncopareia heterodon te zien. Gevonden in de Emael member, groeve Romontbos

Meer vondsten zullen volgen in de toekomstige berichten. Uiteraard zijn zelf gevonden exemplaren graag gezien ;)

Groeten,
Arno

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: kreeftachtigen uit het Limburgse krijt

Bericht door KoenJ » 14 jan 2017, 09:03

Interessant, Arno! Klopt het dat ik deze exemplaren al 'live' heb gezien?
Nog even en we kunnen vanuit dit forum een reeks boeken gaan schrijven over het Limburgse Krijt.

Groeten,
Koen

ylfossils

Bericht door ylfossils » 14 jan 2017, 12:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allen, inderdaad een mooie gelegenheid om weeral wat vondsten te tonen. Een mooie gelegenheid ook om iedereen op dit forum het beste te wensen, in het nieuwe jaar dat alweer 14 dagen bezig is. Ikzelf hou me vaak bezig met vuursteen te doorzoeken, in allerlei groeves in het Nederlands-Belgische grensgebied. Dan kom je soms ook eens een Mesostylus-schaartje tegen.. en dat wil ik graag met jullie delen hier in dit topic. Ook met de regelmaat wordt in de kalk gezocht, en dat levert toch wel voldoening.
Foto 1 & 2 betreft een Oncopareia bredai, een grote knipschaar van een kreeft uit de Vijlen-kalk. Foto 4 is mijn mooiste exemplaar uit de vuursteen, een vierdelige schaar van Mesostylus faujasia. Foto 5 behelst 3 vuursteen-exemplaren van M. faujasia-scharen (groeve Romontbos) en foto 3 zien jullie 3 vrij volledige scharen van dezelfde soort uit de kalksteen van Nekum (groeve 't Rooth, Bemelen). Ik kijk uit naar de Posts van jullie allen, in dit topic. Kreeftachtigen zijn inderdaad niet de gemakkelijkste afdeling van onze hobby, maar dat heeft nog nooit iemand tegengehouden ze niet te verzamelen, tóch?

ylfossils

Bericht door ylfossils » 14 jan 2017, 12:57

Afbeelding

Afbeelding

Snel toch nog twee extra vuursteen-exemplaren toevoegen, ze konden volgens mij niet ontbreken. :-) de foto's spreken voor zich. In vuursteen kan je spijtig genoeg niet prepareren. What you see, is what you get.

Indagator
Antw: Antw: kreeftachtigen uit het Limburgse krijt

Bericht door Indagator » 14 jan 2017, 16:51

KoenJ schreef:
Interessant, Arno! Klopt het dat ik deze exemplaren al 'live' heb gezien?
Nog even en we kunnen vanuit dit forum een reeks boeken gaan schrijven over het Limburgse Krijt.
Deze had ik al eerder gevonden. Die "live" exemplaren zal ik later nog posten.

Indagator

Bericht door Indagator » 14 jan 2017, 16:54

@ Johan

zijn de exemplaren die je benoemt onder Mesostylus-scharen niet gewoonweg Protocallianassa faujasi? Ik kan de naan Mesostylus nergens terugvinden wellicht dat dit een oude naam is?

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 14 jan 2017, 17:25

Afbeelding

Dit wordt een interessant topic, Arno.
Er staan al een aantal mooie vondsten in deze rubriek.

En ik heb ook een foto toegevoegd van een fragment, dat ik wel niet direct kan thuisbrengen.
Anders dan de paar scharen, die ik ook gevonden heb, zitten er op dit eerder massief stuk ook heel wat tuberkeltjes en twee rijen poriën.
Ik vermoed dat dit het eerste segment van een schaar moet zijn, maar zeker ben ik niet.
Ik heb ook omzeggens geen literatuur van deze groep fossielen om dit te verifiëren.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

ylfossils

Bericht door ylfossils » 14 jan 2017, 17:35

Afbeelding

Goeie avond Lugo, dit lijkt mij eerder op een stukje van de bodem van een hemipneustes-zeeegel. Als je ze aan de onderkant bekijkt, zie je toch die kenmerkende tuberkels langs de mondopening terug? Corrigeer me als ik het verkeerd zie, dit was het eerste waar ik aan dacht. Ik voeg even een foto van een vuursteen-exemplaar toe, van uit mijn collectie.

ylfossils

Bericht door ylfossils » 14 jan 2017, 17:50

@ Arno: Mesostylus faujasi is de nieuwe naam van Protocallianassa faujasi. De naamgeving van Mertin is in voege van 1941, echter Desmaret noemde Mesostylus reeds in 1822. Bij naamgeving gaan ze steeds terug tot de eerste vermelding. Ik begrijp de verwarring, want ikzelf had ook al mijn exemplaren als P. faujasi in de administratie ingevuld. Échter, winterweer is uitstekend om wat correcties allerhande uit te voeren. Nogmaals een bewijs hoe handig deze topics over kreeftachtigen hier, maar ook elders op het forum (bryozoa & foraminiferen) werkelijk zijn. Goed initiatief!

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 635 times

Bericht door Spongebob » 14 jan 2017, 18:07

ylfossils schreef:
Mesostylus faujasi is de nieuwe naam van Protocallianassa faujasi.
Op zich heb je helemaal gelijk, maar Protocallianassa is inmiddels zozeer ingeburgerd dat het een zgn. 'nomen protectum' is geworden en verdient daardoor de voorkeur.

Leuk topic Arno!

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie