Vuursteen egel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:
Vuursteen egel

Bericht door Hidde » 18 jan 2017, 16:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat het rustig is op het forum, even een berichtje over een wat oudere strandvondst.

Bij het rode pijltje is de plek te zien waar de bliksem insloeg toen dondergod Thor met zijn Mjölnir (hamer) op de wolken sloeg. De stippellijnen die vanaf de roden pijl lopen zijnde uitlopers van de bliksem over de steen. Een dondersteen.
Dit zou mijn determinatie zijn geweest als ik zo’n 1500 jaar geleden deze steen in Scandinavië opgeraapt zou hebben.

Met een 2017 analyse kom ik op iets anders uit. Op basis van het kenmerkende patroon en steen zou ik dit een vuursteenkern van een zee-egel noemen. Gezien de 5 stralige symmetrie (is wel wat moeilijk te zien door de verwering vooral aan de boven kant) lijkt het om een regulaire zee-egel te gaan. Door de grote, circel bij rode peil en de twee rijen tuberkels zou ik richting Galerites denken. Galerites vulgaris is de meest voorkomende soort. Maar bij deze egel ontbreken mijn inziens de details om hem ook de naam vulgaris te geven.
Hebben jullie nog voors- en tegens op deze theorie?

Verder vind ik de twee strepen/ beschadigingen die links en recht van het midden zitten een beetje typisch, maar kan er verder weinig van maken.

[Bewerkt door Hidde op 18-01-2017 om 23:47 NL]

Marine mammals, dolphinately awesome

Spongebob
Has thanked: 421 times
Been thanked: 640 times
Antw: Vuursteen egel

Bericht door Spongebob » 18 jan 2017, 17:20

Hoi Hidde,

Jammer dat het geen vierstraler is.
Conulus bijv. kan het ook zijn; moeilijk te zien vanaf een steenkern.
Maar ik noem deze noordelijken ook allemaal Galerites
Een Galerites is trouwens ook irregulair hoor.

Time fades away (Neil Young)

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:
Antw: Vuursteen egel

Bericht door Hidde » 18 jan 2017, 18:21

Vierstralen zou inderdaad indrukwekkender zijn geweest.
Heb wat completere galerites exemplaren gevonden in Hannover. Die zijn behoorlijk symmetrisch en hebben 1 ronden opening midden onderin. Op basis daarvan noemde ik hem regulair. Goede opmerking. Had het nog niet opgezocht.

Marine mammals, dolphinately awesome

Plaats reactie