stukje kaak in ijzeroer

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
stukje kaak in ijzeroer

Bericht door sjaak » 19 jan 2017, 21:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal weer eens een vondst plaatsen.

Deze is van een tijdje geleden van de ZM.

Zwaar versteende kaak van een hertachtige met met twee flinke kiezen. Ik neig naar eland of anders reuzenhert.

In mijn ogen bijzonder, omdat deze als het ware is "ingebed" in ijzeroer. Ik ben dat in deze mate nog niet eerder tegengekomen.

Er ligt veel ijzeroer langs de kust, maar ik ben daar nog nooit botmateriaal in tegen gekomen. Misschien iemand anders wel of misschien weet iemand er iets meer over te vertellen.

Groet,

Niels

mirjamk
Antw: stukje kaak in ijzeroer

Bericht door mirjamk » 19 jan 2017, 22:45

Leuke vondst, Niels!

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Optimo » 19 jan 2017, 22:58

zeker mooi stuk Niels ,als je zo;n een stuk met wat slecht weer zou zien ,
zou je bijna denken aan een soort sintel , en er zo voorbij lopen , mooi gespot ;-)

Gr

Huug

sjaak
Contacteer:
Antw: Antw: stukje kaak in ijzeroer

Bericht door sjaak » 19 jan 2017, 23:08

optimo schreef:
zeker mooi stuk Niels ,als je zo;n een stuk met wat slecht weer zou zien ,
zou je bijna denken aan een soort sintel , en er zo voorbij lopen , mooi gespot ;-)

Gr

Huug
Klopt. Er waren die dag ook vele zoekers langsgelopen. Dat was mijn geluk ;)

Voortaan dus ook kijken naar ijzeroer, maar eet het niet op en geef het niet aan je kinderen want het is giftig http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... _Zandmotor

In dat onderzoek staat nog dit over de herkomst:

"De aanwezigheid van deze brokken wordt verklaard doordat ijzeroer lokaal kan voorkomen in de fluviatiele, Pleistocene afzettingen die onder het zeezand gelegen zijn, ook waar zand gewonnen is voor de Zandmotor. IJzeroer ontstaat
bijvoorbeeld bij kwel van anaeroob, ijzerrijk grondwater in moerassen of beekdalen. Tijdens het uittreden wordt het tweewaardige, gereduceerde en opgeloste ijzer geoxideerd naar driewaardig ijzer. Driewaardig ijzer is slecht
oplosbaar bij pH 6-8 en slaat neer als ijzerhydroxide. Als dit gebeurt in de grond kan hierbij zoveel ijzerhydroxide geconcentreerd op een plek neerslaan dat er sprake is van ijzeroer."

Ik vermoed dat de herkomst ook vroeg Holoceen kan zijn vanwege de aanwezigheid van moerasgebied.

[Bewerkt door sjaak op 19-01-2017 om 23:17 NL]

Groet,

Niels

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 20 jan 2017, 06:49

Ik heb al eerder opgemerkt, dat ijzeroer heel plaatselijk kan zijn. Daarbij heb ik verwezen naar een artikel in "Grondboor en Hamer". Ook de zuurstof kan in een onderaardse stroming aangevoerd worden. Wat betreft het moerasachtige gebied, die zijn er in het Pleistoceen regelmatig geweest. Ook in de mammoetsteppe waren ze er. Ook toen waren er heel korte perioden met opwarming en afkoeling. Een mooi voorbeeld is de Jarkov mammoet. De permafrost waarin hij lag is in een korte periode volgend op het laatste glaciaal gesmolten, waarbij het karkas is afgegleden naar het meertje. Kort daarop is de zaak weer bevroren. Nu smelt die permafrost weer.

Charlie

mirjamk
Antw: Antw: Antw: stukje kaak in ijzeroer

Bericht door mirjamk » 20 jan 2017, 13:36

sjaak schreef:
Voortaan dus ook kijken naar ijzeroer, maar eet het niet op en geef het niet aan je kinderen want het is giftig
Het hert was toch een beetje eigenwijs ;-)

sjaak
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: stukje kaak in ijzeroer

Bericht door sjaak » 20 jan 2017, 15:23

mirjamk schreef:
sjaak schreef:
Voortaan dus ook kijken naar ijzeroer, maar eet het niet op en geef het niet aan je kinderen want het is giftig
Het hert was toch een beetje eigenwijs ;-)
Ja, laat dat dus een wijze les zijn.
:)

Groet,

Niels

mirjamk

Bericht door mirjamk » 20 jan 2017, 15:36

Ik ben benieuwd of het ijzerhoudende gesteente ook eventuele etensresten heeft geconserveerd. Daar kom je vast niet gemakkelijk achter, zeker niet op een niet-destructieve wijze denk ik. Misschien is het ook wel onzin en is die kans vrij klein. Vond het wel een leuke gedachte!

[Bewerkt door mirjamk op 20-01-2017 om 15:37 NL]

Masterofearth
Been thanked: 1 time

Bericht door Masterofearth » 20 jan 2017, 15:43

Als het ijzer geoxideerd is betekent dat dan niet ook dat eventuele etensresten juist vergaan zijn in plaats van bewaard?

Pim

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 20 jan 2017, 15:57

Ik weet hier te weinig maar het kaakje zal na de dood van ons ijzervretend hert in een ijzerhoudende laag zij gekomen waarna het ijzeroer zich langzaam is gaan afzetten. Alles zal toen al weggerot zijn. Er heeft nogal wat druk op het kaakje gestaan. Het is hier en daar flink verdrukt.

Groet,

Niels

Plaats reactie