Hinnites?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
mars33
Hinnites?

Bericht door mars33 » 30 jan 2017, 21:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze heb ik gisteren op de Kaloot gevonden. Ik dacht eerst dat het een oester was, maar de schelp heeft een oppervlakkige radiale structuur en soort van oortjes. Zodoende dacht ik aan Hinnites ercolanianus. Kan iemand dit verfieren? Dank.

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

mussels
Antw: Hinnites?

Bericht door mussels » 31 jan 2017, 00:31

Zeker een Hinnitis ercolanianus; die vind je op de Kaloot maar zelden. Prachtige vondst.

Groet, Lex

mars33

Bericht door mars33 » 31 jan 2017, 09:32

Beste Lex, hartelijk dank voor de determinatie. Hij krijgt een prominente plek in mijn verzameling. Nu nog een Mimachlamys angelonii!

-David Bowie-

mars33
Antw: Hinnites, maar ook Mimachlamys angeloni?

Bericht door mars33 » 01 feb 2017, 21:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mogelijk had ik die Mimachlamys angeloni al in de tas. Dacht eerst dat het een A. opercularis was. Ik post de schelp (midden) ook even in vergelijking met 2 exemplaren A. opercularis (of is de ene een A. radians?) die ik op dezelfde dag heb gevonden. Ik vind de vorm en de ribstructuur afwijken. De ribben zijn driehoekig, terwijl die van de andere meer rechthoekig zijn. Verder heeft de schelp behoorlijk wat eelt bij de top en is de kleur anders dan die van andere mantelschelpen die ik daar heb gevonden.

Dus is het een Mimachlamys angeloni?

[Bewerkt door mars33 op 01-02-2017 om 21:53 NL]

-David Bowie-

mussels

Bericht door mussels » 02 feb 2017, 02:03

De middelste, dat is inderdaad Mimachlamys angelonii, de andere twee zijn denk ik allebei Aequipecten opercularis.
Je noemt bijna alle kenmerken waarmee M. angelonii afwijkt van de veel algemenere opercularis. Of de vorm van de ribben afwijkt weet ik niet. Wel heeft angelonii secundaire ribjes, op de foto goed te zien. Van strandexemplaren is bij angelonii zo goed als altijd het eelt beschadigd; vaak zit er zelfs een gat in de schelp ter hoogte van het eelt. De schelpen zijn altijd bruin.
Als de angelonii-klep niet te veel is afgesleten kun je met een loep en bij de juiste lichtval de micro-sculptuur zien: hele fijne streepjes. Vooral aan de zijkanten zijn die streepjes meestal nog wel een beetje te zien, en daar lopen ze niet parallel aan de ribben maar iets naar de zijkanten gericht.

Groet,
Lex

mars33

Bericht door mars33 » 02 feb 2017, 10:08

Wederom bedankt. Al met al een geslaagde dag in het Mioceen!

-David Bowie-

Plaats reactie