Meanderende spons
Meanderende spons
Dit voorwerp afgelopen weekend gevonden in de vloedlijn.
Bij de eerste aanblik dacht ik spons, maar nu ik het geheel nader heb bekeken denk ik eerder richting koraal of kolonie mosdiertjes. Iemand ideeën?
Hidde
[Bewerkt door Hidde op 12-02-2017 om 16:52 NL]
Marine mammals, dolphinately awesome
Antw: Strandvonsdst: spons, misschien koraal?
Dag Xenina,
Dank voor je reactie. Ik zoek naar vuursteen zee-egels op het Noordzeestrand. Vaak in Noord-Holland en meestal op Texel (bij familie bezoek enz). Dit zijn vaak niet erg vruchtbare zoektochten, maar soms vind je wat leuks.
Hidde
Dank voor je reactie. Ik zoek naar vuursteen zee-egels op het Noordzeestrand. Vaak in Noord-Holland en meestal op Texel (bij familie bezoek enz). Dit zijn vaak niet erg vruchtbare zoektochten, maar soms vind je wat leuks.
Hidde
Antw: Meanderende spons

Voor de geïnteresseerde nog een korte update.
Mijn vorige spons vondst van het zelfde Nederlandse strand behoorde tot de groep Hexactinellida (glas spons https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... 32718&site ). Omdat ik daar inmiddels behoorlijk wat literatuur over heb verzameld startte ik daar. En al heel snel kwam ik tot een hoofdverdachte:
Plocoscyphia meandrina (is Exanthesis labrosus).
O.a. het artikel in deze http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=405802 beschrijft Victor Strijbos de sponzen.
Het netwerk van spons naalden binnen het rode vierkant op de foto bracht mij tot de vermoedelijke determinatie. Onder een loep is dat mooi te zien, maar helaas kan ik hier geen duidelijkere foto's van maken.
Hidde
[Bewerkt door Hidde op 12-02-2017 om 17:25 NL]
- Spongebob
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 640 times
Knap werk Hidde.
Alleen zou ik Plocoscyphia meandrina niet willen gelijkstellen met Exanthesis labrosus. Er bestaat er duidelijk verschil in de dikte van de meanderende wanden. Als je aan het strand bent van Cap Blanc Nez dan zie je ze naast elkaar en ook de verschillen.
Alleen zou ik Plocoscyphia meandrina niet willen gelijkstellen met Exanthesis labrosus. Er bestaat er duidelijk verschil in de dikte van de meanderende wanden. Als je aan het strand bent van Cap Blanc Nez dan zie je ze naast elkaar en ook de verschillen.
Time fades away (Neil Young)
In een aantal stukken lijken de namen door elkaar gebruikt en vandaar dat ik aannam dat het dezelfde soort betrof. Bedankt voor de opmerking!
Ik moet maar eens naar Kaap Witte Neus om z'n broertjes en zusjes te zoeken om te vergelijken.
[Bewerkt door Hidde op 13-02-2017 om 00:40 NL]
Ik moet maar eens naar Kaap Witte Neus om z'n broertjes en zusjes te zoeken om te vergelijken.
[Bewerkt door Hidde op 13-02-2017 om 00:40 NL]
- Spongebob

Zeer aan te raden! En niet enkel om de fossielen.hidde schreef:
PS: Op deze foto zie je duidelijk de meanderende sponzen in de 'blauwe' kalk.
Iets minder duidelijk net rechtsboven het muntstuk een Plocoscyphia-achtige spons met veel dunnere wanding.
[Bewerkt door Spongebob op 13-02-2017 om 18:52 NL]
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Hidde.
Enkele jaren terug heb ik er heel wat geprepareerd van deze sponzen
Allemaal van de witte neus
GR
Enkele jaren terug heb ik er heel wat geprepareerd van deze sponzen

Allemaal van de witte neus

GR
strandjutters
- Spongebob
Antw: Antw: Meanderende spons
strandjutters schreef:Enkele jaren terug heb ik er heel wat geprepareerd van deze sponzen![]()

...wat mij betreft ook vaak 'de natte neus'strandjutters schreef
Allemaal van de witte neus![]()