Epifyse mammoet?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
BertB
Epifyse mammoet?

Bericht door BertB » 18 feb 2017, 17:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag heb ik dit zware stuk bot gevonden op de Zandmotor. Het was voor het grootste deel nog onder het zand verborgen, dus blij dat ik het even nader heb geïnspecteerd..

Ik denk dat het gaat om een losse epifyse van een groot zoogdier. Met het formaat denk ik zelf meteen aan mammoet, maar sta natuurlijk open voor andere suggesties!

Is er daarnaast nog te bepalen van welk bot dit het uiteinde is?

Zie nu dat ik de meetlat ben vergeten, maar het stuk is 12 cm op het breedste punt.

Alvast bedankt voor de hulp die jullie hopelijk kunnen bieden :)

andersschinkel
Antw: Epifyse mammoet?

Bericht door andersschinkel » 18 feb 2017, 20:17

Ziet er het meest uit als de epifyse van de patella, eigenlijk. Vgl. p. 33 in het boekje van Olsen (Osteology for the archeologist). Maar of de patella ook op deze manier groeit - met het articulerende deel in eerste instantie als losse schijf - weet ik niet.

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 18 feb 2017, 20:58

Ik denk eerder een onvolgroeid gewrichtsvlak van een mammoet ulna of ander groot mammoet bot.

Groet,

Niels

BertB

Bericht door BertB » 18 feb 2017, 21:53

Bedankt voor de antwoorden beide!

Ik heb naast de suggesties hier ook nog Radius doorgekregen als mogelijke kandidaat via de mail.

Ulna zie ik er niet direct in; beide epifyse lijken bol te zijn (https://www.paleodirect.com/lmx135-rare ... ed-joints/)? Waar mijn stuk hol is. Maar ook lastig verder goede bronnen te vinden zonder veel ervaring..

Ik ga het nog even vergelijken met de andere grote botten die ik kan vinden. Anders een keer mee naar een determinatiedag :)

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 18 feb 2017, 22:05

Ik bedoel ook de holle vlakken die je bv hier ziet : http://www.stoneandbone.nl/catalogus/fotos/99_4.jpg

Maar radius is ook een hele goede suggestie,
Het is ongetwijfeld een van de grote botten vd mammoet.

[Bewerkt door sjaak op 18-02-2017 om 22:08 NL]

Groet,

Niels

BertB

Bericht door BertB » 19 feb 2017, 10:03

Bedankt voor de verduidelijking Niels! Dat zou het inderdaad ook nog goed kunnen zijn. Groeien die ook als losse epifyses later vast?

Ik neig momenteel nog een beetje naar het holle gewricht van de radius, maar dat is puur omdat de 'zadelvorm' daarin een beetje meer terugkomt.

Denk dat ik het een keer bij een expert in de handen moet geven :)

BertB

Bericht door BertB » 19 feb 2017, 10:04

Afbeelding

Deze vorm bedoel ik met 'zadelvorm' :)

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 19 feb 2017, 11:40

In principe groeien al dat soort vlakken later vast. Het is altijd een goed idee om het "live" te laten determineren. Bv op de WPZ dag in Rotterdam komende zaterdag (Natuurhistorisch).

Groet,

Niels

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 20 feb 2017, 08:11

De zadelvorm op de laatste foto zie ik helemaal niet terug bij je vondst. Die is namelijk alleen hol in één dimensie (laten we zeggen links-rechts), terwijl het 'zadel' op de laatste foto tegelijk (van boven naar beneden) bol loopt. Dat kan het dus volgens mij absoluut niet zijn.

Ik dacht aan de knieschijf vanwege de holle vorm en de hartvorm van dit stuk. Volgens mij zie je die hartvorm alleen daar.

De lange botten leken mij in eerste instantie ook de logische opties, maar die articulatievlakken leken mij allemaal een andere vorm te hebben.

BertB

Bericht door BertB » 20 feb 2017, 09:58

Hoi Anders,

Bedankt weer voor je reactie, en ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de Radius, de vorm komt niet 100% overeen.

Ik heb het stuk nog even uit het waterbad gehaald, en goed naar de nog bestaande buitenzijde gekeken (een stuk is wel afgebroken dus het blijft een beetje gokken).

Die hartvorm is wel een beetje bedrieglijk op de foto uit m'n eerste post. Ik zal zo even met photoshop aan de gang gaan om duidelijk te maken welke vormen het stuk heeft van alle kanten. Misschien dat iemand dan een a-ha moment heeft :)

[Bewerkt door BertB op 20-02-2017 om 09:59 NL]

Plaats reactie