Is mijn Hadrosaurus ei wel echt?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
JannaS
Is mijn Hadrosaurus ei wel echt?

Bericht door JannaS » 12 feb 2017, 23:41

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een aantal jaar geleden heb ik een Hadrosaurus ei gekocht in Boxtel (Oertijd museum).
Het ei had een stuk klei er aan als voetstuk, zodat je het ei neer kon zetten. Maar ik was benieuwd hoe het ei er onder dat stuk klei/steen er uitzag, dus ik heb het klei weggehaald.
Ik heb dit gedaan door de voet van klei in water te zetten waardoor het wat zachter werd. Dit werkte en was zo makkelijk weg te halen.

Echter, de schaal van het ei brak/liet los op sommige stukken, waarschijnlijk door het uitzetten van het sediment/steen in het ei? De losse stukjes heb ik er weer een beetje opgelegd. Zie foto's.

Nu is mijn vraag of dit wel kan. Ik ga een beetje twijfelen of dit ei wel echt heel oud is/van een Hadrosaurus? Of dat ik toch een wat minder oud ei van bv een struisvogel heb gekocht.

Ik kijk uit naar uw informatie.

[Bewerkt door JannaS op 12-02-2017 om 23:43 NL]

Masterofearth
Been thanked: 1 time
Antw: Is mijn Hadrosaurus ei wel echt?

Bericht door Masterofearth » 13 feb 2017, 10:32

Het ei is zeker versteend en zal dus weldegelijk heel oud zijn. vaak worden Dino eieren alleen samegesteld uit losse stukjes en dan is het belangrijk naar de passing tussen de stukjes schaaldeel te kijken. Als de stukjes niet perfect op elkaar passen zou het kunnen gaan om een reconstructie. Op jouw fotos lijken ze erg goed te passen, wat zou duiden op een origineel ei.
Dat er ook schaaldelen onder de klei zaten geeft wel aan dat het ei compleet is. Het is niet zo gek dat de schaaldelen onder de klei los laten deze zijn niet geprepareerd. je zou ze voorzichtig kunnen terug lijmen met bijvoorbeeld secondenlijm.

Verder kan ik je niet met zekerheid zeggen of dit een echt hadrosaurus ei is, misschien kunnen anderen op dit forum meer vertellen.

Groet,

Pim

[Bewerkt door Masterofearth op 13-02-2017 om 10:33 NL]

JannaS

Bericht door JannaS » 17 feb 2017, 22:38

Hartelijk dank voor het antwoord!

Ik las op een forum dat een struisvogel ei van een paar miljoen jaar oud erg lijkt op een hadrosaurus ei. Heeft u daar wel eens wat over gehoord?

Caveman
Has thanked: 275 times
Been thanked: 317 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 18 feb 2017, 19:59

Ik denk dat het oertijdmuseum is Boxtel zich niet verlaagd tot het verkopen van fossielen, die niet zijn wat t naamkaartje zegt.
Ik ben het er wel mee eens, dat deze fossielen vaak samengesteld zijn uit losse stukjes, een compleet Dino ei zou voor de meesten van ons onbetaalbaar zijn!

[Bewerkt door Caveman op 18-02-2017 om 19:59 NL]

To share or not to share, that's the question!

JannaS

Bericht door JannaS » 25 feb 2017, 18:17

Dank je wel voor de informatie!

Plaats reactie