Leuke eerste keer Antwerpen!
Leuke eerste keer Antwerpen!
Hallo allemaal,
Afgelopen weekend ben ik voor het eerst naar Antwerpen gegaan. Ik had me goed ingelezen op internet, en met de hulp van deze site (forum en vindplaatsen gedeelte), andere internet sites en google Earth een idee gekregen waar ik zo ongeveer heen moest.
Echter had ik eerst een zeef gemaakt wat een belangrijk deel van de voorpret was. Aan de zeef kon het in ieder geval niet liggen of ik wel of geen haaientanden zou vinden.
Zaterdag ochtend voor dag en douw uit de veren en in de auto gestapt. Locatie ingevoerd op de tomtom en rijden maar! Na goed een half uur aangekomen en mezelf eerst maar eens georiënteerd. Het was wat mistig in de ochtend en het knarsende geluid van stoppende goederen treinen in de verte, het wazige geronk van tanker schepen en een het loeien van een sirene op de achtergrond maakte het een geheimzinnige start ... Zou dit de plek wel zijn...?
Eenmaal de zandhoop opgelopen kon het niet missen! Precies zoals ik op foto's van internet had gezien. Het was een mooi gevoel dat alles leek te kloppen. Snel terug naar de auto om mijn nieuwe zeef en andere spullen mee te nemen.
Plekje gezocht, zeef geïnstalleerd en er een schep zand opgegooid. Schudden maar! Het werkte perfect. Uiteindelijk heb ik een fantastische dag gehad en ik ga er zeker terug komen! Mijn doelen heb ik ruimschoots gehaald met mooie haaientanden, veel groter dan die ik afgelopen weken op de Kaloot heb gevonden. Daarnaast ook nog Ewout van het forum ontmoet en hij heeft nog wat kennis met mij gedeeld! Het was een leerzame dag. Het fossielen virus heeft mij weer helemaal in de ban!
Gedetailleerde foto's zal ik zms op het determinatie forum zetten, want qua soortenkennis ontbreekt het mij nog aanzienlijk. Daar ga ik me de komende tijd verder in verdiepen. Ik zou graag wat hulp bij het determineren krijgen zodat ik een mooie verzameling kan gaan aanleggen.
Groeten,
Cees-Jan
[Bewerkt door d_nbeek op 20-02-2017 om 19:38 NL]
[Bewerkt door d_nbeek op 21-02-2017 om 12:38 NL]
fossielen waren getuigen, van de gebeurtenissen uit het verleden
Antw: Leuke eerste keer Antwerpen!
Hallo Cees-Jan,
Mooie ervaring. Hoop hier binnenkort ook eens tijd voor te hebben. Vwb de determinatie van de tanden: op je hand liggen in ieder geval hastalis, oxyrinchus en notorynchus. Maar misschien wist je dit al.
Groeten
Ko
Mooie ervaring. Hoop hier binnenkort ook eens tijd voor te hebben. Vwb de determinatie van de tanden: op je hand liggen in ieder geval hastalis, oxyrinchus en notorynchus. Maar misschien wist je dit al.
Groeten
Ko
Hallo Ko,
Ja was echt leuk, en was ook verrast hoe makkelijk het eigenlijk ging. Qua determinatie ben ik echt nog een leek. Alleen die Hastalis wist ik. Daarvoor ben ik naar Antwerpen gekomen.
Bedankt voor de andere determinaties. Ik ben er nu foto's van aan het maken en ga ze binnenkort op het forum zetten.
Groeten,
Cees-Jan
Ja was echt leuk, en was ook verrast hoe makkelijk het eigenlijk ging. Qua determinatie ben ik echt nog een leek. Alleen die Hastalis wist ik. Daarvoor ben ik naar Antwerpen gekomen.
Bedankt voor de andere determinaties. Ik ben er nu foto's van aan het maken en ga ze binnenkort op het forum zetten.
Groeten,
Cees-Jan
Mooie vondsten! Ik wil nog altijd graag eens in Antwerpen zoeken echter is mij het risico dat ik zonder te weten op een illegale plek zoek te groot. Ik heb geen behoefte aan een boete of het voor anderen te verpesten in de toekomst.
Ik ben benieuwd naar de rest van je vondsten
Groeten,
Arno
Ik ben benieuwd naar de rest van je vondsten

Groeten,
Arno
- Ewoudploeg
Het eas leuk je te ontmoeten Cees! Ik moet zeggen dat je best goed hebt gevonden voor een eerste keer zoeken! Nu hopen op nog meer succes in de toekomst! Ik zal nog even zoeken naar de pdf die ik je beloofd heb.
Groet! Ewoud en Maartje
Was wederzijds Ewoud! Ik zie je PDF'je graag tegemoet. En wellicht tot een volgende keer 
Groeten,
Cees-Jan

Groeten,
Cees-Jan
-
Hoi mooi gevonden ik was ook
Altijd Kaloot gewend ben daar echt verwend jaren terug Antwerpen blijft altijd beter dan de Kaloot
Heb er een aardig mooie collectie van kwam de eerste keer thuis met een tien liter emmer bijna vol met tanden en ben daarna bijna nooit meer op de Kaloot geweest nu al tijden niet in Hoevenen tot afgelopen week savonds ff geweest en had ook leuk gevonden zie foto
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Jasper,Geen domme vraag 
Eigenlijk zitten alle haaien een beetje hetzelfde in elkaar,daarom zijn het ook haaien
Je heb bij iedere haai de upper anteriors,dat zijn er meestal twee of drie links en rechts,daaronder heb je de lower anteriors in de onderkaak,meestal drie,weer links en rechts,deze zijn relatief goed te herkennen,dit zijn ook meestal de grootste tanden in de bek.
Dan heb je bij veel soorten in de bovenkaak een tussentand,de UA3.deze tand is zeer vaak heel anders van vorm dan de andere tanden,altijd kleiner dan de rest.
Vanuit deze positie gaat het over in de laterale tanden (De zijtanden in de bek )De bovenste laterale zijn meestal gebogen naar de binnenkant van de bek terwijl de onderste meestal recht op de wortel staan.Dit komt omdat de haai de onderkaak gebruikt om de prooi vast te houden,de bovenkaak daarintegen kan hij naar voor bewegen en vandaar dat de gebogen tanden hun dienst dan doen om de prooi naar binnen te werken,door de gebogen tanden is er geen ander weg meer terug dan richting de maag.
Dan heb je achter de laterale tanden nog de posteriors,dit zijn de kleinste tandjes achteraan in de bek,ook hier weer de bovenste gebogen en de onderste recht op de wortel.Deze tandjes dienen voor niet veel gezien de haai geen kauwer is maar een doorslikker.
Nu met deze kennis moet je ook rekening houden dat iedere haai andere tandvormen heeft naargelang zijn voedingsgewoonte,maar de posities zijn doorgaans hetzelfde.
Dan is er ook veel kennis vereist van wat de soorten betreft,je moet dus in de kortste keren kunnen uitmaken met wat voor haai je te doen hebt,maar das gewoon kijken op het internet en veel ervaring op doen.
Ik heb al menig jongelui goed op weg geholpen die er niets van kenden,ze zouden mij nu al durven verbeteren,en terecht
Nu das wat kort door de bocht maar het komt er op neer
Ik ben nu al een dag of 10 bezig met hastalis te scheiden van oxyrichus,ik heb al die jaren die ik zoek beide soorten altijd samen in een bak gelegd.
Nu maak ik mijn werk ervan om ze per soort en per positie te sorteren,maar het betreft hier een paar duizende complete tanden,das dus een heus karwei,maar het is eens iets anders dan preppen
Oei,foutje van mij,heb het in het verkeerde topic geplaatst ;(
GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 06-03-2017 om 23:04 NL]

Eigenlijk zitten alle haaien een beetje hetzelfde in elkaar,daarom zijn het ook haaien

Je heb bij iedere haai de upper anteriors,dat zijn er meestal twee of drie links en rechts,daaronder heb je de lower anteriors in de onderkaak,meestal drie,weer links en rechts,deze zijn relatief goed te herkennen,dit zijn ook meestal de grootste tanden in de bek.
Dan heb je bij veel soorten in de bovenkaak een tussentand,de UA3.deze tand is zeer vaak heel anders van vorm dan de andere tanden,altijd kleiner dan de rest.
Vanuit deze positie gaat het over in de laterale tanden (De zijtanden in de bek )De bovenste laterale zijn meestal gebogen naar de binnenkant van de bek terwijl de onderste meestal recht op de wortel staan.Dit komt omdat de haai de onderkaak gebruikt om de prooi vast te houden,de bovenkaak daarintegen kan hij naar voor bewegen en vandaar dat de gebogen tanden hun dienst dan doen om de prooi naar binnen te werken,door de gebogen tanden is er geen ander weg meer terug dan richting de maag.
Dan heb je achter de laterale tanden nog de posteriors,dit zijn de kleinste tandjes achteraan in de bek,ook hier weer de bovenste gebogen en de onderste recht op de wortel.Deze tandjes dienen voor niet veel gezien de haai geen kauwer is maar een doorslikker.
Nu met deze kennis moet je ook rekening houden dat iedere haai andere tandvormen heeft naargelang zijn voedingsgewoonte,maar de posities zijn doorgaans hetzelfde.
Dan is er ook veel kennis vereist van wat de soorten betreft,je moet dus in de kortste keren kunnen uitmaken met wat voor haai je te doen hebt,maar das gewoon kijken op het internet en veel ervaring op doen.
Ik heb al menig jongelui goed op weg geholpen die er niets van kenden,ze zouden mij nu al durven verbeteren,en terecht

Nu das wat kort door de bocht maar het komt er op neer

Ik ben nu al een dag of 10 bezig met hastalis te scheiden van oxyrichus,ik heb al die jaren die ik zoek beide soorten altijd samen in een bak gelegd.
Nu maak ik mijn werk ervan om ze per soort en per positie te sorteren,maar het betreft hier een paar duizende complete tanden,das dus een heus karwei,maar het is eens iets anders dan preppen

Oei,foutje van mij,heb het in het verkeerde topic geplaatst ;(
GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 06-03-2017 om 23:04 NL]
strandjutters