Hoe fossiliseert een insect in steenkool?
Hoe fossiliseert een insect in steenkool?
Hallo,
Ik ben een tekst voor kinderen aan het schrijven over het ontstaan van steenkool. Ik wil dit graag insteken via een fossiel dier dat in steenkool is gevonden. Ik dacht zelf aan de meganeura. https://en.wikipedia.org/wiki/Meganeura Maar ik vraag mij af: hoe komt zo'n dier zo mooi tussen de planten terecht? Is ie gestorven en direct door een blad bedekt en/of door water? Heeft iemand wat handvaten om hier een plausibel verhaal van te maken?
Dank!
Ik ben een tekst voor kinderen aan het schrijven over het ontstaan van steenkool. Ik wil dit graag insteken via een fossiel dier dat in steenkool is gevonden. Ik dacht zelf aan de meganeura. https://en.wikipedia.org/wiki/Meganeura Maar ik vraag mij af: hoe komt zo'n dier zo mooi tussen de planten terecht? Is ie gestorven en direct door een blad bedekt en/of door water? Heeft iemand wat handvaten om hier een plausibel verhaal van te maken?
Dank!
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Antw: Hoe fossiliseert een insect in steenkool?
het process van vormen van kool, ook wel "coalification" in het engels. Het proces gebeurt door druk en temperatuur verhoging door begraving van organisch materiaal. In moerassige gebieden leven allerlei planten en dieren, als deze doodgaan en onder water terecht komen in zuurstofloze of bijna zuurtsofloze condities (anoxisch) verotten ze niet en blijven structuren behouden. Doordat de resten steeds dieper worden gebraven onder meer organisch materiaal en ander sediment wordt de druk hoger en zal de temperatuur ook stijgen. hierbij worden de orgainische resten eerst omgezet in veen, dan bruinkool, dan steenkool en uiteindelijk anthraciet (bij hele hoge druk en temperatuur). Bij elke stap richting Antraciet wordt de hoeveelheid water verminderd en neemt het percentage koolstof toe. Maar doordat de structuren van de planten of dieren bewaard zijn gebleven bij de originele begraving (anoxisch milieu) zijn ze soms nog heel mooi zichtbaar in de steenkool.
hier een leuke site met nederlandse uitleg.
http://www.geologievannederland.nl/onde ... -steenkool
hier een leuke site met nederlandse uitleg.
http://www.geologievannederland.nl/onde ... -steenkool
Die site is mij bekend (een van mijn favorieten
En hoe de vorming van fossiele brandstoffen gaat weet ik ook ongeveer. Het gaat me nu vooral om het moment van de dood van die libelle en vlak daarna. Sterft ie een natuurlijke dood? Hoe komt hij onder water en hoe kan het dat hij op dat moment zo goed bewaard blijft? De kans lijkt me een stuk groter dat ie wordt opgegeten of verkreukeld in de eerste uren na zijn dood. Dus wat maakt dat sommige insecten vlak na hun dood zo goed bewaard blijven?

- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Dat is precies de reden dat er maar zo weinig fossiele insecten en uberhaupt fossielen zijn op deze wereld. De omstandigheden om te fossiliseren en al helemaal zo netjes als sommige libellen, is uitzonderlijk zeldzaam.
Maar de sleutel zit hem in zuurtsof arm water, dit wordt veroorzaakt door het rottingsproces van organisch materiaal dat de zuurtsof uit het water gebruikt, zodara de zuurstof op is vindt rotting niet meer plaats. in zuurstof arm/loos water leven ook geen vissen of andere organismen om de insecten op te eten. Als een libelle dan in het water terecht komt wat vaak gebeurt met stervende libellen worden ze niet opgegeten en verrotten ze niet. Als deze dan ook nog eens in een mooie positie op de bodem terecht komt wat ook een kleine kans is en het sediment niet meer wordt verstoord (door overstromingen, gotere dieren, etc..) tot het helemaal begraven is wat ook een kleine kans is. Dan kan het in perfecte staat fossiliseren. Als de steenkool dan ook weer terug aan het oppervalkte komt of in een mijn wordt gevonden zonder dat het gesteente helemaal gebroken is of gedeformeerd dan is het als fossiel te vinden door de mens. Erg kleine kans dus dat fossilisatie zo perfect gebeurt, maar door de enorme hoeveelheid tijd in het verleden is dit onwaarschijnlijke process miljoenen keren gebeurt en vinden we zulke prachtige snapshots van het leven op aarde terug in de gesteenten van tegenwoordig.
Groet,
Pim
Maar de sleutel zit hem in zuurtsof arm water, dit wordt veroorzaakt door het rottingsproces van organisch materiaal dat de zuurtsof uit het water gebruikt, zodara de zuurstof op is vindt rotting niet meer plaats. in zuurstof arm/loos water leven ook geen vissen of andere organismen om de insecten op te eten. Als een libelle dan in het water terecht komt wat vaak gebeurt met stervende libellen worden ze niet opgegeten en verrotten ze niet. Als deze dan ook nog eens in een mooie positie op de bodem terecht komt wat ook een kleine kans is en het sediment niet meer wordt verstoord (door overstromingen, gotere dieren, etc..) tot het helemaal begraven is wat ook een kleine kans is. Dan kan het in perfecte staat fossiliseren. Als de steenkool dan ook weer terug aan het oppervalkte komt of in een mijn wordt gevonden zonder dat het gesteente helemaal gebroken is of gedeformeerd dan is het als fossiel te vinden door de mens. Erg kleine kans dus dat fossilisatie zo perfect gebeurt, maar door de enorme hoeveelheid tijd in het verleden is dit onwaarschijnlijke process miljoenen keren gebeurt en vinden we zulke prachtige snapshots van het leven op aarde terug in de gesteenten van tegenwoordig.
Groet,
Pim
Wow, dat is precies wat ik wou weten. Daar kan ik mee verder.
Veel dank & groet
Marc
Veel dank & groet
Marc
Antw: Antw: Hoe fossiliseert een insect in steenkool?
Haha, mijn andere computer had dus kennelijk wel mijn oude account onthouden waar ik vanochtend met geen mogelijkheid meer in kwam. Vandaar dat ik deze nieuwe had aangemaakt.
Barbapapa schreef:
Wow, dat is precies wat ik wou weten. Daar kan ik mee verder.
Veel dank & groet
Marc