Vakantie Pas de Calais

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
marianne
Vakantie Pas de Calais

Bericht door marianne » 18 aug 2006, 12:49

Volgende week zaterdag willen we een paar weken op vakantie in het gebied tussen Calais en Touquet, zo dicht mogelijk bij de kust.
Het liefst zonder reservering vooraf (hotel of gite).

Weet iemand toevallig of het in deze periode nog erg druk is zodat je moeilijk behoorlijk onderdak kunt vinden, of is er dan altijd wel wat te vinden?

Verder vraag ik mij af of iemand bekend is met de oude en de nieuwe groeve van Marquise. Las dat het verboden is daar te zoeken, maar dat er wel afvalhopen zijn waar zoeken wordt gedoogd. Kent iemand die afvalhopen en is het de moeite om daar te zoeken?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Marianne

marianne
Antw: Vakantie Pas de Calais

Bericht door marianne » 24 aug 2006, 21:09

Ik geef mijn post nog even een zetje omhoog, omdat we overmorgen al weg gaan.

Hoop van harte dat iemand me wijzer kan maken, zeker over de groeves van Marquise.
Mijn echtenoot is nogal ongeduldig m.b.t. fossielen zoeken en als het geen zin heeft om die groeves te bezoeken kan ik hem de rit erheen besparen.

Als Bram dit leest: ik zal ook voor jou zoeken. Als het de moeite waard is mag je het komen halen.

Groetjes Marianne

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 24 aug 2006, 21:20

Marianne,

Ik heb die groeve ooit wel eens gezien, maar ik heb er nooit gezocht, dus wat dat betreft kan ik je niet verderhelpen.
De keren dat wij op hotel gingen in CBN was telkens in Escalles. Ik heb altijd geweten dat daar plaats was in het hotel pal in het \'centrum\'.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Bram
Antw: Antw: Vakantie Pas de Calais

Bericht door Bram » 24 aug 2006, 22:07

marianne schreef:
Als Bram dit leest: ik zal ook voor jou zoeken. Als het de moeite waard is mag je het komen halen.

Groetjes Marianne
Bedankt voor het aanbod!
Nou veel succes dan maar bij het zoeken :D!!

Groetjes Bram.

fitch

Bericht door fitch » 25 aug 2006, 08:52

Over de oude groeve weet ik niets, maar de werkende groeve in Marquise is heeel erg grote groeve maar even hard ontoegankelijk. Weet van geen groeve die zo is afgeschermd voor publiek als deze (hoge zware afsluitingen, veel opzichters,...)

Je kan misschien je licht opsteken in het kleine museum van de groeve zelf. Denk dat ze je daar best kunnen verder helpen.

Er zijn nog kleinere groeves heel nabij, misschien zijn dat delen van de oude groeves? Maar daar is ook nog wat bedrijvigheid en is niet iedereen welkom. Maar misschien wel het proberen waard?

(groeve in \'t frans is carrière) :)

Het is er overal redelijk druk tot de 10e september, maar sowieso is er zelfs in volle zomer genoeg te vinden om te logeren daar.

succes!

(laat je weten hoe het verlopen is?)

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

marianne

Bericht door marianne » 25 aug 2006, 11:07

Bedankt Fitch voor je antwoord, in Google Earth is het gebied CBN, Wissant en Marquise nu ook in hoge resolutie te zien.

De twee grootste groeves zijn heel duidelijk zichtbaar, denk het maar eens te proberen in het bos rechts naast de kleinste groeve. Daar lijkt het nog het meeste op gedeeltelijk overgroeide afvalhopen.

Bedankt voor de museumtip, heb het inmiddels op internet gevonden.

Heb een gite gevonden bovenop Cap Gris Nez met uitzicht op Dover, wacht nog op e-mail bevestiging van de eigenaar.
Afhankelijk van het weer gaan we 1-3 weken, te kort om carriere te maken, maar lang genoeg om een carriere te vinden.

Groetjes Marianne

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Vakantie Pas de Calais

Bericht door Frederik » 25 aug 2006, 11:24

marianne schreef:
in Google Earth is het gebied CBN, Wissant en Marquise nu ook in hoge resolutie te zien.
Wow inderdaad. Da\'s nieuw, en zeer indrukwekkend (zeker die inslagkraters op de Grand Blanc Nez).
De groeves staan er idd ook nog net op.

Veel succes in ieder geval met het localiseren van puinhopen. Misschien kan je er nadien een vindplaatsbeschrijving over maken voor deze site, als je tocht succesvol was?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

marianne

Bericht door marianne » 19 sep 2006, 12:34

We zijn inmiddels een week terug, de vakantie was 1 week bovenop Cap Gris Nez in appartement met fantastisch uitzicht over de hele baai van Wissant, CGN, CBN en Dover.
Aansluitend nog een week Cadzand.

Helaas heb ik een van de eerste dagen de beitel gemist en mijn hand geraakt. Kon dus alleen wat \"hapklare brokken\" meenemen.

De strandopgang van CGN ligt even voorbij de camping naast een restaurant, 3 minuten lopen van ons appartement.
Pas op als je er met de auto naar toe gaat, de steil aflopende weg houdt opeens op en gaat abrupt over in het strand, of bij vloed in de zee.
Er staat een waarschuwingsbord met een auto die van een kade kukelt. (een Nederlander met caravan reed te ver door, kon er niet keren en is heeeeel lang bezig geweest om met zijn combinatie achteruit weer naar boven te komen}

Voor het strand Cap Gris Nez zijn laarzen aan te bevelen, want zo gauw je links tussen de stenen komt sta je op veel plaatsen in de natte klei, waar je nogal makkelijk in wegzakt.
Hier vind je veel (meestal kapotte} kleine ammonieten en bivalven, opgesloten in de kleibrokken die overal liggen. Heb wat van die brokken nat mee naar huis genomen en in een emmer water gedaan.

Een deel van de klei wordt langzaam zachter, waardoor de fossielen loslaten, maar veel moois is er nog niet, het meeste is al stuk of valt alsnog uit elkaar.

Verder (denk ik) een paar sponzen, een hoeveelheid als dan niet fossiele mollusken en e.e.a. om te prepareren, maar daar heb je 2 handen voor nodig, dat moet nog even wachten.

Als je bij de strandafgang naar rechts gaat tot even voorbij het restaurant, komen er kleine stroompjes uit het hoger liggende achterland het strand op. Daar kun je zonder gevaar om iets op je hoofd te krijgen diverse nog natte kleilagen doorzoeken.

Iets verder door liggen er enorme hoeveelheden zeer grote blokken en heel veel vuursteen.
Ik denk dat die blokken versteende klei zijn vol met samengedrukte fossielresten. Sommige van die blokken hebben grote heldere kristallagen (daar schoot mijn hamer dus uit).

We zijn ook op zoek gegaan naar de groeves van Marquise

http://www.regional-geology.nl/Chcoast/Chcoast.htm

gelegen in het gebied met de rode puntjes ten noordoosten van Marquise en Fitch heeft gelijk, je bent er absoluut niet welkom met bewaakte ingangen en hoge degelijke hekken.
Herkenbare afvalhopen hebben we niet gevonden, mogelijk zijn die inmiddels overgroeid.

Er zijn wel plekken waar je een fantastisch uitzicht hebt over de enorme groeves en het schijnt mogelijk te zijn onder begeleiding een natuurwandeling door een groeve te maken.
Het museum(pje) van Marquise ging toen wij er waren pas om 2 uur \'s middags open, wellicht is daar meer info te verkrijgen.

Tijdens een wandeling van Mont d\'Hubert (vlak bij CBN) richting Sangatte kwamen we bij een 32 hectare groot meer, alle paden erheen en eromheen zijn hoofdzakelijk van vuursteen en krijt.

Het is het Fond Pignon, een kunstmatig meer, gevormd door een dijk van 1100 meter lang en 40 meter hoog, waarvoor 5,5 miljoen kubieke meter materiaal gebruikt is wat bij het boren van de kanaaltunnel vrijkwam.

Je loopt er dus over de onderzeebodem, die ze daar aan land hebben gebracht.

Voor geintersseerden: foto\'s over de aanleg (onderste 2 rijen)

http://www.batisseurs-tunnel.com/Chanti ... index.html

Het hele verhaal is een beetje langer geworden dan gepland, maar misschien staat er voor iemand iets interessants tussen.

Ik hoop er nog een keer \"tweehandig\" heen te gaan.

Groetjes Marianne

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 19 sep 2006, 12:49

Heel leuk verhaal Marianne!
Jammer dat je je hand bezeerd hebt. Er zijn trouwens beitels in de handel met een rubberen manchet. Hierdoor sla je een stuk minder snel op je handen. Wellicht voor de volgende keer...

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

marianne

Bericht door marianne » 19 sep 2006, 13:54

Zulke beitels heb ik, maar ik denk dat die manchetten op een gegeven moment uitharden en toen viel ie in stukken uit elkaar.

Bij inspectie blijken de overige manchetten ook scheurtjes te hebben, dus eerst maar eens op zoek naar andere.

Marianne

Gesloten