1e keer naar Cap Blanc Nez (reis verslag)
1e keer naar Cap Blanc Nez (reis verslag)

Zondag 5 maart was het dan eindelijk zo ver. Mijn 1e zoektocht bij Cap Blanc Nez!
Dus ’s ochtends rond een uur of 6 sloop ik m’n bed uit (m’n vriendin is niet zo van de fossielen) en dook ik de auto in. Corry (onze Opel corsa) heeft mij nog nooit in de steek gelaten, maar vandaag had ie duidelijk geen zin in de 366 km. Ik had de lichten alvast aangedaan en stelde daarna de Tom-Tom in. Nam zo’n 10 minuten in beslag, maar was genoeg om de accu leeg te trekken…
Gelukkig was na 15 minuten de ANWB ter plaatsen, laadde de accu op en radde me een andere volgorden van handelen aan. (Hij had vast geen zin om achter me aan naar Frankrijk te rijden).
Alhoewel er regen voorspelt was kon ik bijna de hele rit van een prachtige blauwe lucht en zon genieten. Ik had goedde hoop en leek een mooie zoekdag te worden. Pas toen ik de afslag naar Escalles (dorpje dichtbij de kaap) insloeg begon het een partij te stortregenen.
Ik ben even naar het hotel gereden. Meer om te weten waar het was. In de mail stond dat ik pas in de middag kon inchecken. Daarna toch maar naar de strand opgang gereden. Nog steeds regen. Toch won de zoekdrang het.
Na de strandopgang liep ik naar rechts. (Niet omdat ik dacht dat daar veel te vinden was. De harde wind en horizontale regen kwam van links, dus dit liep wel lekker). Het was nog geen eb en het zoeken vond vooral plaats rond de vuursteen hopen vlak voor de kliffen. En al heel snel vond ik m’n eerste Exanthesis labrosus (foto 3). Missie geslaagd! Dit werd gevolgd door een vreemde ronde steen met allerlei blad achtige tekeningen erop (foto 4). Ik herkende hem pas toen ik hem in m’n hand had. Een ammoniet! Gepyritiseerd. Dat betekend dat naast turoon/cenomaan (de kliffen) ook de kleibanken uit het abtiaan ontsloten moeten zijn. Hier en daar lagen blauwe ovale dingen met gaten erin, de klei. Het begon wel eb te worden en een beetje zand was al te zien, toch kon ik nergens kleibanken ontdekken. Ik kwam hier voor de sponzen, maar de mogelijkheid ammonieten te rapen laat ik niet zomaar passeren. Vervolgens vond ik iets waarbij mijn eerste gedachten kaakfragment was (foto 5). Ook dit lijkt me een ammoniet fragment, alleen zijn de holte niet meer gevuld met sediment.
Inmiddels had ik nog wat sponzen geraapt en was behoorlijk nat en koud. Op de terug weg nog 2 stukjes fossiel hout op gepakt. (Foto 6 met boorgaatjes). Het was rond het middag uur en gelukkig mocht ik wat eerder inchecken bij het hotel. Om een of andere reden hadden ze staan dat ik een medame was. (Vonden Hidde vast een meisjes naam daar.
De kamer was prima, op de 3e verdieping wat een mooi uitzicht opleverde. Na een uurtje opdrogen in het hotel was het buiten ook droog. Het zou al snel eb worden en dat zou waarschijnlijk wat mooie zoek mogelijkheden bieden.
Het viel me op dat ik regelmatig ammoniet fragmenten vond toen ik het strand op liep. Halverwege het zandstrand lagen grote stenen en kalk banken. Bij nadere inspectie bleken hier honderden en honderden ammoniet fragmenten te liggen. Het liefst had ik alles bekeken en mee genomen, maar ergens fluisterde max (laadvermogen) in m’n oor dat dat niet zou lukken. De zoveel mogelijk complete nam ik mee en de gene waar het parelmoer nog op zat (foto 8 en 9), maar ook hier lag zo veel van dat ik er uiteindelijk mee gestopt ben.
Na een keertje lossen bij Corry (die heeft een hogere max laadvermogen) terug naar het sponzen zoeken. De zon was inmiddels gaan schijnen, dus ik hoefde niet perse meer rechtsaf. Toch deed ik dit wel omdat het mooie vondsten had opgeleverd (niet bijgelovig hoor). Na een stuk lopen vond ik een grote klakbank op het strand die vrij was gespoeld door het grondwater wat uit de wand loopt. En deze was prachtig.
Parallel aan de kliffen lag het enorme stuk kalk (zo’n 4,5 meter bij 2 meter) met grote hoeveelheden sponzen erin. Een soort groot spons rif met tal van soorten (foto 10). Ik vind het zelf altijd belachelijk als mensen hakken/graven op plaatsen waar het niet mag, maar moest nu wel echt de steengroeve-zoeker in me onderdrukken om niet even de mooiste eruit te bikken.
De spons-kolonie achter me latend liep ik verder en trof ik al snel plassen met vreemd melkachtig water aan. En mijn vermoeden werd bevestigd. Vlak daarbij waren kleibanken ontsloten (foto 11). Daar weinig gevonden. Er leek een dikke stam hout in de kleibank te zitten (wat natuurlijk ook recent kan zijn). Deze lag half onder water en de kleibank zou behoorlijk wat van me te leiden hebben als ik deze eruit zou halen. Dus ook die heb ik laten zitten. Wel erg veel sponzen gevonden (foto 12). En op foto 13 een verzameling van meanderden sponzen in kalksteen, pyriet, vuursteen en een soort harde (kalk?)steen.
Zo rond half 4 dwong het opkomen tij mij richting de kliffen. Dichtbij komen was er niet bij. Elke minuut warren harde tikken te horen. De nogal actieve meeuwen kolonie die op de wanden verblijven lieten continu steen naar beneden komen. Bij de vuursteen wat sporen van zee-egel fossielen gevonden (foto 14). Had op wat meer egels gehoopt, maar je kan niet alles hebben. (Ault, was mijn plan B, maar hier was genoeg leuk materiaal te vinden). Eigenlijk moet ik de meeuwen bedanken, want toen ik bijna bij de trappen was stortte er een paar stukken vuursteen naar beneden. Hier even in gekeken en toch een mooie spons gevonden (foto 15). Spongbob heeft er ook wel eens een getoond geloof ik, maar kan het topic even niet vinden.
De menselijke sporen vielen me op tijdens het teruglopen. Zowel de vervuiling als de resten van oorlog (foto 17).
Eenmaal terug bij de auto was het helder weer. De witte kliffen tussen Dover en Folkestone waren goed te zien. Pakte m’n telefoon om een foto te maken en zag dat ik een SMS had. Deze luidde: ‘Welcome to the United Kingdom!’ (Die Engelse claimen toch nog een stukje EU-grond

Omdat bij vloed zoeken mij niet zo veilig leek (door de stenen regen van de meeuwen) besloot ik eens rond te kijken in Escalles. Dit is echter maar een zeer klein dorpje (foto 18 ). Leuk om doorheen te wandelen, verder weinig te beleven. Het bekijken van de verdere omgeving leverde o.a. prachtige vergezichten op vanaf de top van de kaap. Kortom een prachtig gebied, met glooiend landschap en veel WO II geschiedenis. Tegen de avond nog even gezocht langs de randen van geploegde akkers, maar helaas zonder interessante resultaten.
De tweede dag was het vroeger eb en liep ik vooral grootte stukken over het zandstrand. Naar links voor de verandering. Ook daar kwam ik al snel weer enorm veel ammoniet fragmenten tegen. Het zijn opvallend veel ammonieten zonder duidelijke ribben, maar wel met complexe sutuurlijnen. Daarom lijken het mij Anahoplites planus fragmenten (foto 19). Best een stuk gelopen, maar de 2e dag weinig sponzen gezien.
Op de terug weg over het strand nog een knappe brachiopode (Inoceramus sulcatus denk ik) gevonden (Foto 22).
Rond een uur of 12 was het tijd om aan de terugreis te beginnen. Corry wilde gelukkig ook naar huis. Na d’r wat moed in gepraat te hebben startte ze zonder problemen (heeft inmiddels een nieuwe accu) en zijn we zonder files thuis gekomen.
Waanzinnig leuke trip!
[Bewerkt door Hidde op 09-03-2017 om 20:03 NL]
Marine mammals, dolphinately awesome
Antw: 1e keer naar Cap Blanc Nez (reis verslag)

Alsof ik nog niet genoeg foto's geplaatst heb zijn hier nog de kalk ammonieten, hammites en een spons met alleen maar kelken.
Hidde
Hallo Hidde, leuk verslag, heel goede foto`s en mooie vondsten!
Ik heb, lang geleden, ook veel gezocht op die stek en er altijd mooie zaken gevonden.
Goed om te horen dat je kennis hebt gemaakt met max; hou hem in ere, hij moppert soms wel, maar bedoelt het onveranderlijk goed.
Ik verwacht hem zelf ook weer te treffen, eind deze maand, in Yorkshire...
Weet je trouwens dat je die opaliserende stukken ammoniet goed in een glazen pot met water of olie kunt bewaren?; zien er dan super uit, zeker met een spotlichtje er op.
Bedankt voor je verslag!
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 10-03-2017 om 01:06 NL]
[Bewerkt door Elbert op 10-03-2017 om 01:07 NL]
Ik heb, lang geleden, ook veel gezocht op die stek en er altijd mooie zaken gevonden.
Goed om te horen dat je kennis hebt gemaakt met max; hou hem in ere, hij moppert soms wel, maar bedoelt het onveranderlijk goed.
Ik verwacht hem zelf ook weer te treffen, eind deze maand, in Yorkshire...
Weet je trouwens dat je die opaliserende stukken ammoniet goed in een glazen pot met water of olie kunt bewaren?; zien er dan super uit, zeker met een spotlichtje er op.
Bedankt voor je verslag!
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 10-03-2017 om 01:06 NL]
[Bewerkt door Elbert op 10-03-2017 om 01:07 NL]
Elbert
Leuk verslag mooie vondsten . Ga binnenkort ook naar de Franse kust,dus deze verslagen helpen altijd bij aan mijn trip. Ben benieuwd hoop ook mooie nieuwe fossielen te vinden.
Gr joost
Gr joost
Dank voor de leuke reacties!
Spongebob, heeft u misschien nog ideeën over de vuursteen spons op foto 15? (hierbij de https://english.fossiel.net/forums/view ... icID=13161 waarin u een vergelijkbare toont).
Bert, ik zal Max zeker in erehouden. Goed om te weten dat de mooie kleuren opaal is. En tip van olie zal ik eens proberen. Hoop dat u vanplan bent weer wat Yorkshire verhalen met ons te delen op het forum. Kijk ernaar uit!
Pino123, fijn dat ik wat bij kan dragen aan je voorbereiding.
Hidde
[Bewerkt door Hidde op 11-03-2017 om 23:02 NL]
Spongebob, heeft u misschien nog ideeën over de vuursteen spons op foto 15? (hierbij de https://english.fossiel.net/forums/view ... icID=13161 waarin u een vergelijkbare toont).
Bert, ik zal Max zeker in erehouden. Goed om te weten dat de mooie kleuren opaal is. En tip van olie zal ik eens proberen. Hoop dat u vanplan bent weer wat Yorkshire verhalen met ons te delen op het forum. Kijk ernaar uit!
Pino123, fijn dat ik wat bij kan dragen aan je voorbereiding.
Hidde
[Bewerkt door Hidde op 11-03-2017 om 23:02 NL]