Foraminiferen Estepona-Spanje
Foraminiferen Estepona-Spanje

Hallo voor de afwisseling wat plaatjes van de door mij in Estepona gevonden forams. Deze komen voor in het Vroeg Plioceen nl. uit Zanclien. De namen staan op de plaatjes.
Groet,Ben
0000000000
- RobertSpeijer
- Been thanked: 10 times
- Contacteer:
Antw: Foraminiferen Estepona-Spanje
Dag Ben
Bekijk de andere kant van de 2e 'Lenticulina sp.' nog eens. Je zult zien dat die er heel anders uitziet en het dus om een trochospirale vorm gaat. Het oogt eerder als een Cibicidoides.
'Discorbis sp.' doet me sterk denken aan Epistomina uit het Krijt. In dat geval zou het exemplaar herwerkt zijn.
Bekijk de andere kant van de 2e 'Lenticulina sp.' nog eens. Je zult zien dat die er heel anders uitziet en het dus om een trochospirale vorm gaat. Het oogt eerder als een Cibicidoides.
'Discorbis sp.' doet me sterk denken aan Epistomina uit het Krijt. In dat geval zou het exemplaar herwerkt zijn.
Groeten
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven
Robert Speijer
Hallo Robert, bedankt voor je reactie. Je zet me voor het blok. De 2e Lenticulina daarvan kan ik de andere zijde niet meer bekijken hij zit bij de andere forms in een slide. De Discorbis waar je aan twijfelt blijft ook een vraag stuk. Dat je denkt aan herwerkt Krijt lijkt met niet voor de hand liggend gezien het Plioceen dat hier voorkomt. Het is natuurlijk niet uit te sluiten. De afzettingen liggen hier op ca. 100-120m boven zee niveau. Verder is er weinig of niets over te lezen over deze streek. Toevallig gaat Kristiaan Hoedemakers in mei naar Estepona, misschien ken je hem wel. Hij gaat verschillende lokaties bemonsteren voor al op otolieten maar ook de micro fauna. Dus ben benieuwd wat daar uit komt.
groet,Ben-Lochem
0000000000
- RobertSpeijer
- Contacteer:
Dag Ben
De herwerkte exemplaren zouden eventueel uit het achterland van Estepona afkomstig kunnen zijn. De geologie daar is vrij complex.
Overigens neem je bij trochospirale vormen (zoals Discorbis, Cibicidoides, Epistomina) best altijd minimaal 1 opname van beide kanten van de spiraal en zo mogelijk ook een 'vooraanzicht'. Dat maakt identificatie een stuk eenvoudiger, al blijft het soms toch lastig a.d.h. van foto's.
De herwerkte exemplaren zouden eventueel uit het achterland van Estepona afkomstig kunnen zijn. De geologie daar is vrij complex.
Overigens neem je bij trochospirale vormen (zoals Discorbis, Cibicidoides, Epistomina) best altijd minimaal 1 opname van beide kanten van de spiraal en zo mogelijk ook een 'vooraanzicht'. Dat maakt identificatie een stuk eenvoudiger, al blijft het soms toch lastig a.d.h. van foto's.
Groeten
Robert Speijer
Robert Speijer
Hallo Robert, over de complexiteit van de geologie Zuid-Spanje ben ik het met je eens. Alhoewel ik nog geen echt krijt ben tegen gekomen.
Over het fotograferen ; dit zou bij mij wel wat beter kunnen. Hoewel een voor aanzicht wel moeilijk is hoe laat ik een form staan ?
Bedankt voor je reactie, groet,Ben.
Over het fotograferen ; dit zou bij mij wel wat beter kunnen. Hoewel een voor aanzicht wel moeilijk is hoe laat ik een form staan ?
Bedankt voor je reactie, groet,Ben.
0000000000
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Hoi Ben,
Je kunt ze met wat water tegen de zijkant van een objectglaasje of microcel o.i.d. plakken, of rechtop zetten in wat gom of lijm. Dat laatste vergt wel wat oefening.
Je kunt ze met wat water tegen de zijkant van een objectglaasje of microcel o.i.d. plakken, of rechtop zetten in wat gom of lijm. Dat laatste vergt wel wat oefening.
Groeten,
Koen
Koen
Hoi Koen, ik heb het wel is geprobeerd met foto lijm een heel kleine puntje. Voordeel is dat het lijm zo kunt weg rullen. Water heb ik nog niet gedaan. In de literatuur zie je weinig vooraanzichten, meest al boven en onder. Maar ok is proberen kan geen kwaad.
Groet,Ben
0000000000
- RobertSpeijer
- Contacteer:
Je kunt een foram vrij eenvoudig op z'n dunne rand zetten door hem te stutten met wat kleinere korrels.
Groeten
Robert Speijer
Robert Speijer