Schelpen Kaloot
Schelpen Kaloot

Ik wil graag weten om welke soorten fossielen het gaat? Het betreft schelpen met een dik slot. Ik denk dat de onderste schelp een zwinkokkel is uit het Eoceen.Deze schelpen heb ik al weer een tijd geleden gevonden.Sinds kort ben ik weer gaan verzamelen.Ik hoop de juiste namen te weten! Alvast bedankt
Antw: Schelpen Kaloot

Een Astarte gevonden op 22-3-2017 op de Kaloot.Beetje oranje bruin van kleur. Ook graag wil ik weten om welke astarte soort het gaat.
De eerste foto toont bovenaan drie verschillende soorten venusschelpen, vlnr Venus verrucosa (wrattige venusschelp), Venus casina casina en Venus casina pseudoturgida. De laatste twee zijn ondersoorten die veel op elkaar lijken - het verschil is dat de laatste een zwaarder slot heeft en boller is. Bekijk de twee kleppen maar eens 'en profil', dan zul je zien dat de pseudoturgida (rechts) een bollere klep heeft dan de casina (midden).
De schelp daaronder is geen zwinkokkel maar wel eentje die daar veel op lijkt: Cardites. Op de Kaloot kun je twee soorten Cardites vinden, de bolle C. squamulosa ampla, en de plattere C. squamulosa scaldensis. Het zijn ondersoorten die in elkaar overgaan (net als bij Venus casina). Ampla heeft vaak een wat rondere vorm, scaldensis is meestal wat rechthoekiger, daarom denk ik dat deze een ampla is. Maar het kan ook een tussenvorm zijn, want die zijn er ook nog ...
De astarte lijkt mij een Laevastarte basteroti. Bij deze soort lopen de ribben echter niet door tot onderaan, zoals bij de astarte op de foto wel het geval is; mogelijk is de buitenkant van de klep enigszins geërodeerd. Het zou anders ook nog een Laevastarte omalii scaldensis kunnen zijn (denk het niet), maar dan moet je even het 'maantje' bekijken vlak voor de top. Dat is bij basteroti langwerpig en vrij smal, bij omalii juist heel breed met als opvallend kenmerk dat de grootste breedte boven het midden ligt. Succes ermee!
Groeten,
Lex
De schelp daaronder is geen zwinkokkel maar wel eentje die daar veel op lijkt: Cardites. Op de Kaloot kun je twee soorten Cardites vinden, de bolle C. squamulosa ampla, en de plattere C. squamulosa scaldensis. Het zijn ondersoorten die in elkaar overgaan (net als bij Venus casina). Ampla heeft vaak een wat rondere vorm, scaldensis is meestal wat rechthoekiger, daarom denk ik dat deze een ampla is. Maar het kan ook een tussenvorm zijn, want die zijn er ook nog ...
De astarte lijkt mij een Laevastarte basteroti. Bij deze soort lopen de ribben echter niet door tot onderaan, zoals bij de astarte op de foto wel het geval is; mogelijk is de buitenkant van de klep enigszins geërodeerd. Het zou anders ook nog een Laevastarte omalii scaldensis kunnen zijn (denk het niet), maar dan moet je even het 'maantje' bekijken vlak voor de top. Dat is bij basteroti langwerpig en vrij smal, bij omalii juist heel breed met als opvallend kenmerk dat de grootste breedte boven het midden ligt. Succes ermee!
Groeten,
Lex

Hoi Lex, Bedankt voor de informatie en de namen
van de soorten.Ik heb nog 2 soorten waarvan ik niet zeker weet welke het zijn? Bij de ene denk ik aan een Venus Casina Casina, omdat die kwa vorm lijkt als de soort op de foto met de 3 Venuschelpen.En de andere met een wat ronde vorm een Dosinia in maart gevonden op de Kaloot. Groeten Erwin
Volgens mij zijn beide namen juist. Die Dosinia is waarschijnlijk D. lentiformis uit het Plioceen.
Groet, Lex
Groet, Lex